tofuideer

ideer til brug af tofu

.

.

misosuppe

er verdens hurtigste og – formentlig – sundeste suppe. Måske har du stiftet bekendtskab med den, når du har spist sushi? Bring 6-8 dl vand i kog med 1-2 dl tofu i små terninger (evt. også med en håndfuld udblødt arametang). Tag gryden af varmen. Rør 3-4 spsk misopasta ud i vandet (miso må ikke koge – så ødelægges vigtige enzymer). Snit et forårsløg og rør det i. Smag til – måske skal der lidt mere misopasta i. Voila: verdens hurtigste suppe. En fantatisk opkvikker fuld af en masse gode mineraler og enzymer.

. miso i lakskåle .

røget tofusmørepålæg

Jeg bliver tit spurgt om, hvor man får den røgede smag fra, hvis man ikke spiser kød. Det kan bl.a. være fra røget tofu. Men også røget paprika, røgsalt og ristet sesamoliie kan give en lidt røget smag. Prøv dette smørepålæg: smulder 150 g røget tofu og rør det glat med 1 spsk tamari, 1 spsk citronsaft og 1 spsk olivenolie. Smag til med dine foretrukne urter eller finthakkede kapers. Drys med røget paprika og servér med citronbåde.

.

veggiesmør

Rør selv det lækreste veggie”smør”. Det er både magert og fri for kolesterol – milevidt fra det almindelige smør. Purér 1/2 fast tofu og 1/2 silketofu silketofu i køkkenmaskinen. Smag til med tamari og tilsæt evt. 1-2 spsk olivenolie.. Tilsæt dine foretrukne smagsgivere, fx finthakkede corniconer (små syltede agurker), finthakkede kapers eller oliven, citronsaft og -skal, klippet dild eller andre krydderurter. Du kan også berige “smørret” med finthakkede græskarkerner, mandler nødder etc.

.

grillet tofu

Skær en blok tofu i passende stykker og sæt dem på bambus- eller træpinde. Læg stykkerne under grillen til de er gyldne.

Rør en sovs af 2 spsk mørk miso, 2 spsk sukker, 2 spsk sake (japansk risbrændevin) eller sherry og lidt citronsaft. Rør sovsen lind med 1-2 spsk vand. Smør sovsen på de grillede tofustykker og drys med sesamfrø. Læg dem atter under grillen til overfladen bobler. Giv ris til.

.

marinader til tofu

ingefærmarinade: 2 spsk fintreven ingefær, 2 fed presset hvidløg, 4 spsk olivenolie, 2 spsk tamari røget marinade: 2 spsk olivenolie, 2 spsk ristet sesamolie, 1 spsk riseddike, 2 tsk røget paprika, 4 spsk tamati spidskommenmarinade: 1-2 spsk dijonsennep, 2 spsk frugteddike, fx hindbær, 2 spsk ristede, knuste spidskommenfrø, 1 spsk ahornsirup.

.

Fremstilling af tofu i Kina i 1700tallet.

.

tofufrikadeller m ristede svampe

tofufrikadeller m bøgehatte

~ by kodfrifredag on 17. March 2010.

7 Responses to “tofuideer”

  1. Endnu en gang kommer du mig til gavn… Her gik jeg og overvejede hvad jeg skulle erstatte røget spæk med i en opskrift på en løgtærte. Selvom den smager godt uden den røgede smag, så er det lige det der giver piftet, så tusinde tak for de små fif. =)
    KH, Pan

  2. Jeg skulle lave den røgede tofu smørepålæg udfra hvad jeg lige kunne huske der var i opskriften – og kom til at blende kapers i. Ikke nogen succes. Jeg endte med at smide det ud. Så er I advaret. Jeg har endnu ikke prøvet at lave den ved blot at hakke dem i. Mange steder har slet ikke tofu for tiden (sommeren 2011), da urtekrams tofu er blevet trukket tilbage og det er den de fleste supermarkeder har. Vil meget gerne have flere opskrifter med tofu – både fra Kirsten og fans.

    • Kære Lærke,
      Tak for dit indlæg. Det med kapers er bestemt en smagssag, så man må prøve sig lidt frem.
      Jeg vil gerne komme med flere tofuopskrifter, men det er desværre stadig sådan, at der er rigtig mange danskere, der ikke kan lide produktet.
      Kh
      Kirsten

  3. Kære Lærke,
    jeg køber tofu i en asiatisk specialforretning. De har det altid, og det koster kun 12-13 kr. for 500 g. Til gengæld er holdbarheden begrænset, men det er til at leve med.
    Mange hilsner
    Anne

  4. kære kirsten
    først mange gange tak for alle dine dejlige opskrifter, dem er jeg rigtig glade for selv om jeg ikke er Vegetar. jeg håber du har det godt, for jeg savnede dine opskrifter i sidste uge. de Kærligste hilsner Mie

    • Kære Mie,
      Hvor er det dejligt at høre, at du savnede opskrifterne i sidste uge. Men jeg har rejst rundt i Iran de seneste uger – uden internetforbindelse. Men nu er jeg på plads igen og alt skulle blive normalt.
      Jeg er altid særlig glad, når ikke-vegetarer kan lide min mad og jeg siger tusind tak for rosen.
      Rigtig glædelig påske – og kærlige hilsner fra Kirsten

Leave a Reply

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,900 other followers

