koldhævede speltboller

koldhævede speltboller

Brødbagning har aldrig været min helt stærke side, men med denne opskrift synes jeg, at jeg er tæt på det resultat, jer gerne vil have.

Dejen har den fordel, at den slet ikke skal æltes – kun røres med dejkroge. Det betyder, at den er temmelig lind, og bollerne bliver derfor ikke kæmpehøje. Til gengæld har de en dejlig sej krumme.


Rør dejen sammen og lad den stå i køleskabet mindst 2 døgn.


Sæt dejen på en bageplade med en ske.



…..


10 g gær

½ l koldt vand

2 spsk olivenolie

½ spsk salt

100 g havregryn

250 g speltmel

250 g durummel

evt. 1 dl solsikkefrø eller valnødder



Rør gæren ud i det kolde vand. Tilsæt olie og salt og rør havregrynene og de to slags mel i.

Rør dejen med krogene på en elpisker i 5 minutter.

Læg husholdningsfilm over skålen og sæt den i køleskabet mindst 2 døgn. Rør dejen godt efter 1 døgn og sæt den i køleskabet igen.

Hvis du vil bage bollerne (eller brødene) efter de 2 døgn, så hak kerner eller nødder og rør dem i. Rør dejen godt igen med krogene.

Du kan også vælge at lade dejen stå længere – op til en uge. Eller du kan lave dobbelt portion dej og bage halvdelen efter nogle dage og resten senere.

Form ca. 16 boller af dejen med en ske og sæt dem på bagepapir på en bageplade.

Sæt bollerne i en 225 grader varm ovn og bag dem 10 minutter. Skru ned til 200 grader og bag bollerne færdige, ca. 15 minutter.

Bank i bunden af en bolle for at se, om den er bagt. Når det lyder hult, er bollen færdig.


~ af kodfrifredag på 31. marts 2010.

8 kommentarer to “koldhævede speltboller”

  1. Jeg har lige købt flere poser øko speltmel i netto, så det er lige en opskrift jeg kan bruge! Tak for det :)

  2. Øv ikke særlig smart at der sendes 30 sider til print når man trykker “print” – havde forventet at det blot var opskrigten der kom ud :( Det bør det nok gøres noget ved.

    Mvh
    Jeannette

    • Kære Jeannette,
      Ja, det er virkelig ØV. Jeg beklager meget. Mon ikke du skal bede printeren om kun at printe 1 side? Jeg ser, hvad jeg kan gøre her.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  3. ja, jeg ville også printe squashtærte til i dag, og så stod den på 31 sider, så jeg skyndte mig at afbryde, det må da kunne gøres på en anden måde
    venlig hilsen
    Ena

  4. Jeg plejer selv at kopiere den ønskede opskrift over i Word, og printer derfra – så undgår man alle de sider, man ikke ønsker at få med.
    Mange hilsner
    Lone

    • Hi Lone,
      Det er en god idé at kopiere opskriften over i Word. Desværre er der flere, der har problemer og får skrevet alt for mange sider ud.
      MEN: under hver opskrift står “print” og “print og PDF”. Her er det også supernemt at printe ud. Så får man nøjagtig den/de sider, man ønsker.
      Kh
      Kirsten

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.896, der følger denne blog

