rødbedebøffer med ristede svampe

____________________________________________________________________________________________________________________________________________


1 dl linser

100 g løg

4  fed hvidløg

½ kg rødbeder

olivenolie

2 tsk tørret salvie

2 tsk tørret timian

ca. 1 dl rasp

ca. 1 dl tomatsaft

200 g svampe

2 dl sojafløde eller piskefløde

frisk peberrod

4 spsk hakket persille


Kog linserne i rigeligt vand til de er meget møre, ca. 25 minutter. Afdryp dem.

Hak løg og hvidløg. Riv rødbederne groft på råkostjernet.

Svits de tre ting i 4 spsk olie ca. 5 minutter. Tilsæt krydderurterne og smag til med salt og peber.

Rør linser, rasp og tomatsaft i blandingen. Lad den stå et kvarters tid og vurdér konsistensen. Farsen skal være fast – men ikke for fast.

Fordel farsen i små smurte metal- eller porcelænsforme og bag ”bøfferne” i en 200 grader varm ovn 25-30 minutter.

Steg svampene i et par spsk olie ved rask varme til de er gyldne.

Smag fløden til med limesaft, reven peberrod samt salt og peber.

Servér ”bøfferne” med sovsen samt kogte kartofler, kogte brune ris eller en salat med spelt.


~ by kodfrifredag on 7. April 2010.

12 Responses to “rødbedebøffer med ristede svampe”

  1. Jeg synes, at jeg er ret god til at lave rødbedebøffer, men jeg må jo indrømme, at dine ser lidt mere avancerede ud, haha. De er virkelig flotte og jeg glæder mig til at prøve dem. :D

    • Kære Jens,
      God fornøjelse med bøfferne. Husk at de helst skal i ovnen – ellers hænger de ikke så godt sammen.
      Håber du bliver tofu-glad med tiden!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  2. skal linserne også i farsen?
    hvis man er glutenintollerent, er der så noget andet man kan bruge i stedet for rasp, som tilsvarer det?
    MVH Marie

    • Kære Marie,
      Undskyld jeg kaldte dig Cat. Ja, linserne skal også i farsen (det er en fejl, at det ikke er nævnt). Prøv med mosede kartofler i stedet for rasp. Hvis du spiser æg, kan du også binde farsen sammen med 1 eller 2 æg.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  3. og hvor mange er retten til ca.?

    • Kære Cat,
      Retten er til 4 personer.
      Faktisk er alle retter på bloggen til 4 personer. Men prøv dig lidt frem – nogle er mere sultne end andre!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  4. Om man ikke vil bruke egg som bindemiddel kan man bruke knust linfrø tilsatt vann :)

    Blir skikkelig lim rett og slett, el du kan bruke chiafrø med vann.. Har prøvd med linfrø og vann til grønnsaksfrikadeller, fungerte veldig godt. Brukte ca 1 ss frø og 2 ss vann og rørte godt sammen (til 4 frikadeller).

    Og som du sier Kirsten er det nødvendig med en tur i stekeovnen før steking i pannen…
    Mmmmm, gleder meg til å prøve disse rødbetbøffer:)

    • Hi Malene,
      Tusind tak for din info om knust linfrø (hørfrø på dansk). Jeg har ikke så meget erfaring med linfrø, men ved, at mange bruger dem som erstatning for æg.
      Jeg håber, dine rødbedebøffer blev fine!
      Kh
      Kirsten

  5. Kære Kirsten

    Endnu engang bøjer jeg mig i støvet for dig :-)
    Her lørdag aften stod menuen på dine rødbedebøffer med svampe og soya cuisine sauce med masser af friskrevet peberrrod og ovnbagte kartofler og en enkel grøn salat med en skarp olivenolie/balsamico/hvidløgsdressing – og sikke et måltid! Det smagte helt fantastisk – men var også en smule tidskrævende med al den hakken og rivning. Men det er jo en del af madoplevelsen for mig: at se fantastiske sunde og farvestrålende økologiske grøntsager blive transformeret om til super sund og velsmagende mad som virkelig tilfredsstiller alle sanser. Til dessert – og kaffen – bagte jeg muffins med masser af 70% økologisk hakket chokolade og hakkede hasselnødder – så nu er krop og mave i nirvana…
    Kirsten – jeg har rost dig før – men en god og velment gerning kan ikke gentages for ofte: Du er simpelthen fantastisk med råvarerne og jeg læser med stor fornøjelse din blog hver dag og bliver til stadighed inspireret af dig. Jeg håber stadig at alle de ny opskrifter fra bloggen bliver tilgængelige en dag i form af en ny kogebog…
    Knus fra Henrik G. :-)

    • Kære Henrik,
      Hvilken hilsen på en gråvejrs søndag! Tusind tak for dine rosende ord. Jeg er selvfølgelig lykkelig over, at du kan lide mine opskrifter.
      Men det er jo ikke nogen særlig bedrift, for jeg KAN ikke holde fingrene fra grøntsagerne, og hver gang kommer der noget nyt ud af det. At jeg så også kan glæde andre med resultaterne er en fantastisk stor glæde for mig.
      Jeg lader ønsket om en bog med opskrifterne gå videre til Politikens forlag, som nu udgiver mine bøger. I øvrigt arbejder jeg på en frokost/madpakkebog, som udkommer til næste sommer.
      Stort knus til dig,
      Kirsten

  6. Hej,

    Er der nogen mulighed for at man kan lave opskriften mere printvenlig?
    Når man skal printe denne, fylder billedet så meget at opskriften fylder to sider og man får samtlige kommentarer med.

    Bare et lille forslag til forbedring :-)

Leave a Reply

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,902 other followers

