bønnefrikadeller

___________________________________________________________________________________________________________________________________

1/2 l kogte kidney- eller andre bønner

2 æg

70 g løg

4 spsk majsmel

2-4 spsk speltrasp

4 spsk finthakkede nødder (fx hasselnødder, cashewnødder, mandler etc.)

4 spsk hakkede friske krydderurter,

fx salvie og/eller timian

evt. 1 spsk finthakket hvidløg

olivenolie



Kom bønnerne i køkkenmaskinen og purér dem groft. Tilsæt æggene og kør maskinen endnu et øjeblik. Hvis du ønsker bønnefarsen lidt grovere, så mos bønnerne med en stavblender.

Kom bønnemassen i en skål og rør den med finthakket løg, et par tsk salt, majsmel, rasp, 2-4 spsk vand, nødder, krydderurter og evt. hvidløg.

Lad farsen hvile en halv times tid.

Steg 18-20 små frikadeller af farsen i godt varm olie – eller bag dem i en 200 grader varm ovn ca. 20 minutter. Vend dem efter 10 minutter.

Servér fx de bagte løg til frikadellerne – samt kogte kartofler og en salat.


tip

Hvis du ikke har frosne bønner liggende i fryseren, kan du i en snæver vending bruge bønner fra dåse.


~ by kodfrifredag on 7. July 2010.

16 Responses to “bønnefrikadeller”

  1. Super inspirerende blog, er selv en mad-elskende vegetar på 20. år :)

  2. hej
    lidt i vildrede med de grønne urter, holder meget af urter, men gammel lærdom sidder i hovedet, at man skal være varsom med bakterier, når maden ikke skal spises med det samme- dvs laver jeg bønnefrikadeller med urter- så skal de vel varmes meget igennem hvis de ligger i et par dage på køl?
    eller er det smørepålæg, hvor lang kan jeg regne med det holder?
    tak for inspiration i det helbredende køkken og her på siden
    god påske

    • Kære Ann,
      Hvis du vil være helt sikker så undlad de grønne urter i mad, der skal varmes op. Drys i stedet frisk hakket grønt på ved serveringen.
      Kh
      Kirsten

    • Hej Ann, jeg har med stort hel benyttet frysetørret persille, dild og purløg, det må man nemlig gerne putte i:) Jeg køber hedebogårds variant den kan fåes i Tiger butikken til ja, 10 kr. for en ret stor pose, som varer længe.

      Bare et lille tip
      Kh. Line

  3. tak for svaret – jeg er alenespiser og vil gerne lave postejer og andet til fryser – men har luret lidt på holdbarheden idet.
    har først for nyligt kastet mig over det veg.køkken for alvor og ville gerne have info, om råvarebehandling,holdbarhed,mad jeg skal være opmærksom på – har du en nybegynderbog, som du kan anbefale – egne eller andres.
    vh og god onsdag

    • Hi igen Ann,
      Jeg vil tro, at postejer og frikadeller kan holde sig et par måneder i fryseren. Men jeg fryser sjældent mad, så jeg er ikke helt opdateret på dette felt.
      Jeg kender helller ingen bøger, der giver disse oplysninger, men holder du dig under 2 måneder mener jeg, at du er på den sikre side.
      Jeg har skrevet en bog, der hedder “det kærlige køkken”. Den giver en masse oplysninger om råvarerne og grøntsagerne i det grønne køkken, men ikke så meget om frysning. Desværre er bogen udsolgt i øjeblikket, men du kan låne den på biblioteket.
      Rigtig god fornøjelse med de nye spisevaner!
      Kh
      Kirsten

  4. Hej Kirsten, tak for en skøn side her, som jeg hyppigt besøger. :-)

    Jeg har et lille spørgsmål til disse lækre bønnefrikadeller. Hvilke nødder vil du anbefale?

    På forhånd tak for svar,
    Linda

    • Kære Linda,
      Tak for din hilsen. Det glæder mig at du følger med på siden!
      Lige nu opsøger jeg spændende opskrifter i Sydindien, så jeg håber at komme hjem med nogle “hotte” retter.
      Med hensyn til nødderne, kan du bruge dem, du bedst kan lide, men fx cashewnødder eller pistacienødder vil være gode valg.
      Kh
      Kirsten

      • Hej igen.

        Tusind tak for dit hurtige, gode svar.

        Jeg havde ikke lige nogle spændende nødder liggende, så jeg valgte at anvende 3 spsk. pinjekerner i stedet, og så brugte jeg frysetørrede ramsløg fra Tigerbutikken, garam masala og karry som krydderier og gjorde dem lidt spicy, og de blev super gode. Tak for en dejlig opskrift.
        Det lyder så lækkert, at du er i Indien, man bliver jo slet ikke misundelig, når man sidder her i det danske, kolde vintervejr med sne op til begge ører. :-)

        Endnu en gang tak fra en trofast læser,
        VH. Linda

      • Kære Linda,
        Tak for en dejlig hilsen. Det lyder godt med kernerne og krydderierne. Jeg håber, mange læser med og får inspiration af dine gode ideer.
        Ja, jeg har virkelig ondt af jer derhjemme i kulden. Her er det over 30 grader, og et liv der syder og koger. Det er NOGET anderledes end i DK! De hellige bønner drøner ud af højttalerne lige nu, ja, det gør de faktisk døgnet rundt, så lydbilledet er markent.
        Kh
        Kirsten

  5. Hej Kirsten

    Uhmm….Selvom manden har et lidt anstrengt forhold til Kidneybønner, så er er det straks en helt anden sag når de er puréret…jubii, for jeg elsker dem. Så endnu engang tak for fantastisk inspiration.
    De kærligste hilsener fra Hejls :) Tina

    • Kære Tina,
      Jeg sidder i over 30 graders varme (og uden it-forbindelse i nogle dage) og glæder mig over, at du endnu en gang har haft held til at overbevise din mand! Også tak for bemærkningen om kartoffelsalaten. Jeg håber, andre læser med og får inspiration.
      Kh
      Kirsten

  6. P.S. Din kartoffelsalat med peberrod (eller wasabipasta som jeg brugte) er perfekt som tilbehør :)

  7. Kære Kirsten

    Tak for en skøn opskrift på bønnefrikadeller. Jeg brugte hasselnødder.

    Kh Lis

    • Kære Lis,
      Mange tak for din hilsen. Skønt at høre, at du kan lide frikadellerne. Det er en god idé med hasselnødder. Jeg har skrevet det ind i opskriften sammen med cashewnødder og mandler, som også kan bruges.
      Kh
      Kirsten

Leave a Reply

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,877 other followers

