janssons fristelse – på dansk

janssons fristelse – på dansk


__________________________________________________________________________________________________________________________________________

250 g løg

olivenolie

1 kg kartofler

½ kg rødbeder

1 spsk tørret timian

1 glas kapers (100 g)

2 spsk kaperseddike

2 dl soja quisine eller anden fløde

2 dl fuldkornsrasp


Hak løgene og steg dem gyldne i 3 spsk olie for rask varme.

Skær kartofler og rødbeder i meget tynde skiver. Brug gerne en ”mandolin”. Skær skiverne i strimler på 2-3 mm´s bredde.

Læg halvdelen af kartoflerne i et lavt, smurt ovnfast fad. Drys med lidt timian samt salt og peber.

Hak de grønne kapers og drys halvdelen på sammen med halvdelen af de stegte løg.

Læg et lag med rødbeder og drys de resterende kapers, løg og timian på. Drys igen med salt og peber.

Rør eddiken i fløden og dryp den over grøntsagerne.

Drys raspen på og dryp 3-4 spsk olivenolie på toppen.

Læg folie over fadet og sæt det i en 200 grader varm ovn 30 minutter. Fjern folien og bag fristelsen færdig, endnu ca. 30 minutter, til den er gylden og sprød.


tip

Jeg har tilladt mig at tilsætte timian. Det hører normalt ikke hjemme i Janssons fristelse, men det smager godt, og næste gang jeg laver retten vil jeg yderligere fordanske den ved komme 5-6 fed skivede hvidløg i.



~ af kodfrifredag på 9. december 2010.

16 kommentarer to “janssons fristelse – på dansk”

  1. Skøn variant, det ser som sædvanlig lækkert ud, Kirsten :-)

    KH
    Birthe

  2. Hvor ser det lækkert ud. Jeg glæder mig til at blive inspireret.
    Glædelig jul!

  3. Hej !
    Jeg synes det er skønt med en alternativ til hvad vi vanemæssigt “skal” ha`kød I. Vi har eks. lavet brændende kærlighed med erstatning af bacon m. eks rå rødbeder, selleri mv.

    KH Jens

    • Kære Jens,
      Dejligt at læse din bemærkning. Jeg tror også, at meget kødspisning bunder i vane. Man tænker slet ikke på det. Men jeg tror, mere bevidsthed er på vej.
      Din ide med brændende kærlighed vil jeg afprøve. Det lyder dejligt.
      Kh
      Kirsten

  4. Min kollega henvender sig ofte til mig og spørger om jeg kan anbefale ham nogle vegetaropskrifter. I fredags printede jeg denne ud til ham. Han lavede den i weekenden, men fortæller i dag at han synes der skulle for mange kapers i. Jeg tror snaer jeg må prøve at lave den, evt. med lidt færre kapers. Den ser bare så lækker ud!

    Alt godt
    ~Luna

    • Kære Luna,
      Ja, hmmmm – det med smag og behag er svært. Nogle gange må man prøve sig lidt frem med en opskrift. Jeg kan godt lide, at mad har SMAG – derfor foreslår jeg måske engang imellem lidt rigeligt af det stærke og markante. Jeg håber du får lavet en Jansson, der rammer lige i plet!
      Kh
      Kirsten

  5. Hej Kirsten

    Jeg har hørt om jeres nye bog og det lyder meget spændende. Vi er glade for grøntsager herhjemme men det virker lidt skræmmende helt at skippe kødet og osten. De måltider jeg ikke spiser kød bliver jeg meget hurtigt sulten igen, specielt hvis det er til frokost. Er det et spørgsmål om tilvænning ? Jeg håber det er ok jeg spørger dig her.

    Venlige hilsener

    Lykke

    • Kære Lykke,
      Mange tak for din hilsen. Den nye bog “Det helbredende køkken” er især henvendt til folk med diabetes 2, forhøjet kolesterol og overvægt. Hvis du ikke lider af nogle af delene, kan du sagtens spise animalske produkter. Jeg går bare ind for, at danskerne skal SKÆRE NED på indtaget af kød. Eller i al fald spise kød fra dyr der ikke er blevet pint og plaget. Det er vigtigt at spise det, man har det godt med, men du kan sagtens blive mæt af vegetarisk mad. Det er dog vigtigt, at du får proteiner nok: bønner (bælgfrugter), linser, tofu, kornprodukter, ris etc.
      En del af opskrifterne her på bloggen indeholder også mælkeprodukter og engang imellem æg.
      Fortsat rigtig god fornøjelse!
      De kærligste hilsener
      Kirsten

  6. Uhmm nu står Jansson i ovnen og spreder duft i hele huset. Vi kan dårligt vente….

    Hej fra Tina :)

    • Hi Tina,
      Jeg håber, at duften levede op til smagen!
      Kh
      Kirsten

      • Hej Kirsten

        Det smagte fantastisk!!!. Vi er blevet fristet af Jansson!! Puttede hvidløg i og rev en lille smule parmasan på toppen. Bestemt adskellige gentagelser værdig. Så værdig, at jeg idag har investeret i et mandolinjern. Det tog unægtelig sin tid at skære det hele i hånden.

        Rigtig god tur og glæder jeg mig meget til en masse inspiration.

        Mange hilsener
        Tina

      • Hi _Tina,
        Jeg sidder og nyder maden og varmen i Indien og siger mange tak for din tilbagemelding. Det var dejligt, at I kunne lide Janssons. Og det lyder godt med hvidløg og ost.
        Kh
        Kirsten

  7. Alternativ til kapers eddike?

    • Kaere Jens,
      Du kunne proeve hakkede oliven. Men eddike er maaske ogsaa en mulighed. Jeg har ikke selv erfaring med andet end kapers.
      Kh fra Indien og Kirsten

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.769, der følger denne blog

