svampe/valnøddepostej med ovnbagte rodfrugter

svampe/valnøddepostej med ovnbagte rodfrugter


________________________________________________________________________________________________________________________________

postej:

 

100 g løg

400 g champignon

200 g selleri

3 spsk rapsolie

2 spsk citronsaft

100 g valnødder

½ spsk tørret timian

½ spsk tørret salvie

1-2 dl rasp

2 spsk HUSK (loppefrøskaller)

ca. 1 dl soja quisine eller anden fløde


 

ovnbagte rodfrugter:

godt 1 kg rodfrugter: rødbeder, pastinakker, persillerødder, jordskokker, kartofler, selleri etc.

4 spsk olivenolie

tørrede krydderurter som oregano, merian, timian og/eller salvie

10-15 fed hvidløg


postej

 

 

Hak løg og svampe fint. Riv sellerien. Svits de tre ting i olien 4-5 minutter. Tilsæt citronsaften.

Hæld svampeblandingen i en skål. Hak valnødderne fint og rør dem i. Tilsæt krydderurterne, 1 dl rasp og HUSK.

Rør fløden i og vurdér, om der skal mere rasp i farsen – den skal være temmelig fast.

Smag til med salt og peber.

Pres farsen godt sammen i en postejform og bag den i en 200 grader varm ovn ca. 40 minutter.

Denne postej er ikke skærefast, før den er kold. Hvis du ønsker den skærefast, så tilsæt 1-2 æg samt lidt mere rasp.


 

ovnbagte rodfrugter

Skær de valgte grøntsager i både eller stave. Læg dem i en bageform og drys med den valgte krydderurt og lidt salt. Dryp olien over og vend rundt i grøntsagerne.

Sæt bageformen i ovnen, når postejen har bagt ca. 10 minutter.

Pil hvidløgsfeddene og læg dem i bageformen efter ca. 10 minutters tid. Vend rundt i grøntsagerne og bag dem færdige endnu 10-15 minutter – afhængig af, hvor store stykkerne er.

Se også om ovnbagte rodfrugter her.


~ af kodfrifredag på 6. januar 2011.

6 kommentarer to “svampe/valnøddepostej med ovnbagte rodfrugter”

  1. Uhm! Svampe/nøddepaté.

    Jeg har gennem alle årene lavet Arla’s udgave af svampepaté. Nu er tiden kommet til din udgave, Kirsten. – Og jeg glæder mig.

    Rodfrugter er et perfekt valgt tilbehør.

    God weekend

    Kh
    Det Lyseblå Køkken

  2. hej Kirsten

    Hvorfor HUSK ?

    Signe

  3. Hej Kirsten,
    har lavet din postej her til morgen, bliver mit bidrag til vores julefrokost i min ikke-vegetariske familie og heldigvis havde jeg lavet en lille ekstra-portion som jeg kunne spise straks (til morgenmad!) for alene duften var fantastisk. Og smagen ligesaa! Herligt! Tusind tak for den og for al den dejlige inspiration du uddeler med kaerlig haand. Jeg brugte i oevrigt chia-froe som “bindemiddel” da jeg ikke havde HUSK i huset (og sammen med aeg som jeg brugte istedet for rasp) fungerede det rigtig fint.
    Skal til DK i weekenden (bor i Nordtyskland) og vil sikre mig cavi-art saa jeg kan proeve det til min julemiddag.
    Rigtig glaederlig jul, Kirsten og alt godt i det nye spaendende 2013.
    Kh Henriette

    • Hi Henriette,
      Postej til morgenmad! Det må jeg nok sige! Men dejligt at du kan lide den.
      Tak for roserne – og tak for ideen med chiafrø. Det vil jeg prøve.
      Jeg kan glæde dig med, at cavi-art er på tilbud i denne og næste uge både i Føtex og Netto.
      Rigtig god jul til dig og tak tusind for din kærlige hilsen.
      Kh
      Kirsten

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.832, der følger denne blog

