salat af perlebyg med pistacienødder og tranebær

salat af perlebyg med pistacienødder og tranebær

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3 dl perlebyg (eller perlerug eller perlespelt)

150 g små broccolibuketter

1 dl tørrede tranebær

½ dl hakkede pistacienødder


dressing

2 spsk sesamolie

1 spsk ristet sesamolie (kan udelades)

1-2 spsk citronsaft

1 fed hvidløg

1/2-1 spsk sennep

1 tsk finthakket rødløg


Kog de hele korn i vand, der dækker. Tilsæt et lille drys salt og kog kornene ca. 15 minutter. Bid i et par korn efter 12-13 minutters forløb for at mærke, om de er møre. Kornene må gerne være ”al dente”. Afdryp kornene og afkøl dem.

Læg broccoli og tranebær i en skål og hæld kogende vand på, så det dækker. Afdryp broccoli og tranebær efter 2-3 minutters forløb. Afkøl dem.

Bland alle ingredienserne til salaten.

Rør dressingen sammen og smag til med citronsaft, sennep, salt og peber. Hæld dressingen over salaten og vend rundt.

.

____________________________________________________________________________________________________________________________________


~ af kodfrifredag på 3. marts 2011.

12 kommentarer to “salat af perlebyg med pistacienødder og tranebær”

  1. Wow, lækker ret. Meget smuk :-)

    Mange hilsner
    birthe

  2. Lækker salat som jeg straks har taget til mig. I salaten tilføjede jeg lidt rosenkål og bladselleri, jeg havde liggende, samt tern af stegte tofu.
    Tak for inspiration.

    • Kære Sabine,
      Tak i lige måde – for inspirationen. Det lyder som en rigtig fin udvidelse af salaten. Det vil jeg også prøve!
      Kh
      Kirsten

  3. En Super super dejlig salat smager skønt både lun og kold opskriften er kommet i mappen

  4. Ser lækkert og farverigt ud. Må lige få købt nogle tranebær og perlebyg!

  5. Før jeg går i krig…mener du ristet sesamolie?

    • Kære Tina,
      Ja, jeg mener 2 spsk alm. sesamolie og 1 spsk ristet sesamolie. Men du kan bruge olivenolie i stedet for den almindelige sesamolie. Du KAN også udelade den ristede, så bliver salaten bare et par nuancer anderledes.
      Rigtig godt nytår – og
      kærlige hilsener
      Kirsten

  6. Kære Kirsten.
    Hvor er det inspirerende at få lov til at ” være med” på dine rejser. Jeg er helt vild med dine billeder og beskrivelser fra Indien lige nu. Tak og fortsat rigtig god tur. Ville lige fortælle en af rigtig mange gode oplevelser fra din hjemmeside. I går lavede jeg en rigtig god gang Shepperds Pie til familien,. En ynglingsret i familien. Til mig selv – vegetaren, havde jeg en rest af denne lækre speltsalat som bund og toppede den med kartoffelmos med et lille drys ost. Ind i ovnen 12 minutter sammen med den originale Shepperds Pie. En jordskokkesalat med æbler, mandler og drys karse fuldendte måltidet. Alle spiste næsten det samme, uden særlig ekstra arbejde;)) og speltsalaten med kartoffelmos top smagte mums;)
    Tak for uendelig meget dejlig inspiration. Du gør mit liv som vegetar ekstra godt. Fortsat rigtig god rejse, og kom godt hjem.
    Kh Sanne Møller

    • Kære Sanne,
      Rigtig mange tusind tak for din søde hilsen. Jeg blev bare SÅ glad da jeg læste den. Det er vidunderligt at høre, at du synes om både rejseberetningen og billederne.
      Og så er det dejligt at høre om dine ideer med maden. Jeg håber mange læser din kommentar, for det er jo en super idé at lave noget mad uden for stort besvær, som både vegetarer og kødspisere kan nyde. Dét med speltsalaten som bund er genialt!
      Jordskokkesalaten lyder også rigtig dejlig. Den vil jeg prøve, når jeg kommer hjem.
      Tak igen – og mange kærlige, solvarme hilsener fra Sydindien,
      Kirsten

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.767, der følger denne blog

