langtidsbagte peberfrugter med tomater

langtidsbagte peberfrugter med tomater

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

4 peberfrugter 

ca. 20 sherry- eller blommetomater

6 fed hvidløg

2 spsk hakkede cashewnødder

1 spsk hakket, frisk salvie

1 tsk tørret basilikum

sukker

en håndfuld timianstilke

olivenolie

2 spsk kapers

 

Skær peberfrugterne i fileter (på billedet er brugt små peberfrugter, som blot er skåret igennem). Fjern kernerne.

Skær tomaterne igennem og fjern kernerne.

Hak hvidløgene og bland dem med cashewnødder, salvie og basilikum. Smag til med salt og peber.

Drys tomaterne med lidt sukker og salt og fordel fyldet i de halve tomater. Læg to halve tomater i hvert stykke peberfrugt.

Sæt peberfrugterne i et lavt, ovnfast fad. Drys timianstilkene på og dryp med olivenolie på tomaterne. Hæld også lidt i bunden af formen.



Sæt fadet i en 130 grader varm ovn og bag frugterne 1-2 timer. Jo længere frugterne står i ovnen ved lav varme, desto lækrere bliver de.

Hvis du ikke har lyst til at bruge strøm i op mod et par timer, så bag frugterne ca. 30-40 minutter ved 150 grader.

Sluk for ovnen, drys kapers på frugterne og lad fadet stå i ovnen endnu et kvarters tid.

Retten kan serveres varm eller kold.

 

vegetarret, vegetaropskrift, veganeropskrift

~ af kodfrifredag på 16. juni 2011.

7 kommentarer to “langtidsbagte peberfrugter med tomater”

  1. Det ser altså virkelig lækkert ud!! Endnu en opskrift til listen :-)

    KH
    Birthe

  2. Hej Kirsten !
    Jeg er ny i vegetariske sammenhænge og også på din hjemmeside, men det er ligesådan en side i vegetarisk madlavning jeg har søgt efter.
    Jeg har lige bestilt din bog “det helbredende køkken”, og er meget spændt på om jeg kan holde de 4 uger, men jeg vil gøre hvad jeg kan. Nu er jeg “kun” en person og vil gerne spørge dig, om du har retter til “kun” en person, det er jo formodentlig begrænset hvor længe tilberedte grønsagsretter kan holde sig, og skifte i kosten vil man jo også gerne, jeg er helt ny så jeg skal lære at købe ind, lave og opbevare Mættende mad til en person, Jeg håber du kan hjælpe mig i så henseenende. Lad høre fra dig. På forhånd tak
    Helle

    • Hi Helle,
      Dejligt at høre, at du er interesseret i vegetarisk mad, og jeg håber, du bliver rigtig glad for det.
      Desværre har jeg ikke udarbejdet opskrifter til 1 person, så du må prøve dig lidt frem (alle opskrifter på bloggen her er til 4 personer). Derimod er opskrifterne i “det helbredende køkken” kun til 2 personer, så der kan du stort set blot halvere portionerne.
      Jeg mener, at det kun kræver lidt øvelse at lave mad til 1 person. Hvis du lægger mærke til mængderne gennem en uge, vil du hurtigt se, hvor meget du kan spise. Men en del mad kan jo sagtens holde sig i køleslaber til dagen efter.
      Mange rester passer desuden fint som frokost.
      Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det nye madprojekt. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du får brug for råd.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  3. [...] her er dagens “Skål og ske”: “Langtidsbagt peberfrugt med tomat” herfra, plus løgomelet med [...]

  4. Kan man lave dem i forvejen også efter varme dem skal nemlig ha en masse i oven

    • Kære Nina,
      Ja, du kan sagtens bage peberfrugterne i ovnen og varme dem senere. Men faktisk smager de også godt kolde eller lune.
      Rigtig godt nytår!
      Kh
      Kirsten

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.766, der følger denne blog

