falafler

falafler


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Falafler kan godt drille lidt. Det er vigtigt, at konsistensen på farsen er tilpas fast. Prøv dig lidt frem og sæt endelig falaflerne i meget varm olie.

 

1/2 l kikærter

2 tsk spidskommefrø

2 tsk korianderfrø

2 fed hvidløg

1 lille bdt frisk koriander

¼  tsk cayennepeber eller chiliflager

olie til stegning

 

Sæt kikærterne i blød i rigeligt vand natten over.

Purér kikærterne i køkkenmaskinen (de skal ikke koges).

Stød de to krydderier i en morter.

Snit hvidløg og koriander fint.

Rør kikærtepureen med krydderier, hvidløg, koriander, cayenne og et lille drys salt. Lad gerne farsen hvile nogle timer.

Tril med melede hænder farsen til ca. 15 små runde kugler og steg dem gyldne i godt varm olie.

Se opskrift på pitabrød her.


pitabrød med falafler

Skær hul i pitabrødet i øverste halvdel. Læg snittet salat og agurk i brødet, evt. også tomatskiver og lidt finthakket forårsløg.

Skær papirtynde skiver på langs ad en gulerod. Brug gerne en mandolin. Læg 2-3 skiver gulerod i brødet og kom 3 falafler øverst. Slut af med en klat yoghurt eller tzatziki og evt. en krydderurt.

Du kan også bruge en dressing rørt af tahin (sesampasta) med lidt vand, presset hvidløg og sesamfrø.


~ af kodfrifredag på 18. august 2011.

18 kommentarer to “falafler”

  1. Ser som altid godt ud, Kirsten. Uhm…

    Jeg elsker selv falafler og har nydt dem gennem de sidste 25 år. Enten laver vi dem selv eller også så snyder vi og køber Nutanas ;-) Jeg kan sagtens spise dem et par gange om ugen. De er også gode som pålæg på et godt stykke rugbrød. Perfekt til madpakken.

    Rigtig god weekend til dig.

    Kh
    Maj

    • Hi Maj,
      Tak for dine to hilsener. Dejligt at høre, at du har samme smag for “spicy” tzatziki.
      Og jeg giver dig ret: man bliver bare ALDRIG træt af falafler.
      God weekend til dig.
      Kærlige hilsener
      Kirsten

  2. Jeg har et got stykke tid taget tilløb til at lave falafler, men det er endnu ikke blevet til noget. Jeg tror dog, at jeg vil prøve din opskrift.

    Jeg undrer mig over, at du koger kikærterne – hvorfor? Jeg har andre steder læst, at man skal bruge dem ukogte (hvilket jeg egentlig er lidt bange for)

    Mvh
    Jimmi J.

  3. Uhm… De ser lækre ud – og sjovt med bulgur i, det har jeg aldrig prøvet før.
    Frituresteger du dem?
    Og har du idé om, hvordan quinoa vil virke, hvis jeg ikke har bulgur og virkelig har lyst til at lave falafler lige nu? :)
    Tak for inspirerende opskrifter!

    • Dejligt at du kan lide opskrifterne Tusind TAK!
      Jeg tror ikke quinoa binder så godt som bulgur. Udfordringen med falafler er at få “farsen” til at hænge sammen. Du kan evt. tilsætte et æg, så tror jeg, det skulle være i orden.
      Nej, jeg kan ikke lide friturestegning, så det gør jeg ikke, men falaflerne skal steges i rigelig, godt varm olie.
      Rigtig god fornøjelse!
      Kærlige hilsen
      Kirsten

      • Okay… Det kan jeg vist egentlig godt huske fra da jeg lavede bulgur-rødbede-frikadeller. Det gik ikke så godt :)
        Super – friturestegning er heller ikke lige mig. Plejer at bruge ovnen, men det tager noget tid
        God weekend og tak for gode råd

      • Hi igen,
        Ja, ovnen er en god idé til frikadeller, men falaflerne skal gerne en tur på panden.
        God weekend også til dig.
        Kærlige hilsener
        Kirsten

  4. Jeg har aldrig lavet falafler, men laver tit kikærtebøffer til burgere – det er super, superlækkert. Men jeg koger aldrig kikærterne i forvejen. Jeg har læst at det ikke er nødvendigt; jeg tror det skyldes, at kikærtebøffer eller falafler bliver varmebehandlet når de bliver stegt, hvilket fjerner giftstofferne lige så godt som hvis man koger kikærterne i forvejen. Når man steger er temperaturen også væsentlig højere end 100 grader og derfor er det nok med meget kortere tid. Uanset om man gør det ene eller det andet, så bliver de jo varmebehandlet én gang og det er faktisk nok.

    De hænger også meget bedre sammen, når man ikke har kogt dem først. Jeg bruger jo ikke æg når jeg laver kikærtebøffer. Det er slet ikke nødvendigt – det er det med garanti heller ikke når man laver falafler, hvis man lader være med at koge kikærterne først.

    • Hi igen,
      Ja, der er nogen diskussion om kikærter skal koges eller ej. Jeg følger de officielle råd og koger dem, men mange koger ikke kikærterne, og det sker der tilsyneladende ikke noget ved. Så det må blive en smags sag. Under alle omstændigheder har du ret: falafler eller frikadeller hænger meget bedre sammen med rå kikærter.
      Tak for dit indlæg.
      Kærlige hilsener
      Kirsten

  5. Superlækre falafler, tak for opskriften! Har her til aften tilberedt dem. Fulgte opskriften, men udskiftede frisk koriander med bredbl. persille + saften fra en citron blev også tilsat. Plejer ikke at koge de udblødte kikærter, men resultatet med de kogte er efter min mening meget bedre. God idé med bulgur, brugte ikke mel og farsen hang fint sammen. Serveret med en stor skål blandet salat + hvidløgsyoughurt er også mums :-)

    • Kære Lone,
      Tak for dine erfaringer med kikærterne. Det glæder mig, at opskriften lykkedes. Og det er interessant at høre, at du synes det er bedre at koge kikærterne. Jeg har nemlig aldrig brugt dem rå.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  6. Hej Kirsten

    Så står der sørme et stort fad klar med masser af disse lækre og vanedannende små banditter. Det bliver bla. til nogle gode madpakker imorgen med salat og lækker dressing
    Fortsat god søndag til dig
    Kh. Tina

  7. Hej Kirsten
    Hvor blev jeg glad da jeg ved et tilfælde opdagede din blog, og har for øvrigt haft stor glæde af bogen “det kærlige køkken”. Du er stadig min yndlings kogebogsforfatter.
    Da jeg selv er stor falafelfan synes jeg også jeg lige ville byde ind på debatten her.
    Jeg har i mange år kun brugt rå iblødsatte kikærter til falafel, efter jeg lurede at det er det de gør på bla. libanesiske falafelbarer i København.
    De bruger intet bindemiddel da kikærter binder i sig selv, men sørger for at farsen er rigeligt fugtig. Jeg har også ladet mig fortælle, at den har godt af at trække nogle timer før falaflerne steges. Da jeg selv er knap så tålmodig, “snyder” jeg lidt med en anelse kikærtemel eller kartoffelmel, så er jeg sikker på at de hænger sammen.

    Jeg mener ikke man skal være bekymret for at spise rå kikærter, da det også er en af de bælgplanter man ser anbefalet til spirer.
    Jeg har kigget lidt på sagen og synes at Camilla Plum skriver det meget godt, så jeg citerer: Alle bønner bortset fra linser, mungbønne, soyabønner, kikærter og hestebønner er giftige i rå tilstand. Det drejer sig om et protein, Lectin, som giver tynd mave, opkastning og kvalme. Det gælder både grønne bønner og alle tørrede bønner, som alle kommer fra den samme familie.
    Fødevarestyrelsen skriver lidt om bønner her: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Emner/Mad_og_drikke/Sider/Boenner.aspx

    At de ovennævnte kilder så til gengæld er uenige om giftigheden af hestebønner, skal måske tolkes som at de friske kan spises rå, mens de tørrede ikke egner sig til spiring.

    I indisk ayur veda bliver kikærter beskrevet som en af de mere tungt fordøjelige bælgfrugter på linje med bønner, i modsætning til linser, det kan være forklaringen på evt. fordøjelsesmæssigt ubehag for nogle mennesker.
    Her skulle en forspiring af kikærterne gøre dem lettere fordøjelige.

    Kh Ilona

    • Hi Ilona,
      Tusind tak for din hilsen. Jeg blev rigtig glad for at høre fra DIG! Jeg håber, du har det godt og laver noget flot strik!
      Tak for dine kommentarer til falaflerne. De er virkelig nyttige, for der er lidt uklarhed om rå versus kogte kikærter/bønner. Jeg foretrækker selv at koge kikærterne – for en sikkerheds skyld, men det kan være en god idé at afprøve din version.
      Hvis det er i orden med dig, vil jeg gerne lægge dine kommentarer direkte på bloggen om nogle dage, da ikke alle ser din kommentar under “falafler”.
      Tak igen – og ha´ det rigtig godt!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  8. Hej Kirsten

    Det glæder mig at kommentaren kan bruges.
    Som et alternativ til dressing for veganere kan jeg anbefale sesamsaucen fra din bog “Med vinger til solens køkken”, som jeg tillader mig at citere: “1 dl tahin, ½ citron, 2-3 fed hvidløg, 4 spsk. hakket persille. Tahinen røres med citronsaft og så meget vand, at den får en konsistens som tynd mayonnaise. Hvidløgsfedene presses og røres i, og saucen smages til med salt og peber. Ved serveringen drysses med hakket persille.”
    Til dressing røres persillen direkte i saucen. Frisk eller tørret mynte kan også anbefales, samt en anelse spidskommen.
    Blender/pisker man saucen bliver den til en tykkere mayonnaise.

    Kærlig hilsen Ilona

    • Kære Ilona,
      Tusind tak for tippet. Det er dejligt, at du kan huske den gamle opskrift, når jeg har glemt den! Jeg håber, bloggens læsere vil benytte sig af din gode idé, for det er faktisk en dejlig dip eller dressing.
      Kh
      Kirsten

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.769, der følger denne blog

