kartoffelpandekager som i Riga

kartoffelpandekager som i Riga

 


Kartoffelpandekagerne har jeg smagt i Riga. De er såre simple at lave – og smager dejligt!

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

600 g rå kartofler

4 fed hvidløg

2 små æg (eller 1 stort)

olie til stegning

 

Riv kartoflerne groft. Pres hvidløgsfedene og rør dem i kartoflerne sammen med æggene. Tilsæt et godt drys salt og peber.

Varm et par spsk olie op på en pande og sæt kartoffelmassen på panden med en ske. Glat massen ud til små ovale pandekager.

Denne portion giver ca. 16 pandekager.

Vend pandekagerne, når overfladen ser tør ud. Steg dem gyldne på begge sider og servér dem straks.


syrnet fløde

I Riga serveres syrnet, tyk fløde til pandekagerne. Den kan man efterligne ved at blande yoghurt og sojafløde eller anden fløde og smage til med citron, salt og peber.

Giv også gerne en grøn salat og en salat med korn til pandekagerne.

 

tip

Disse pandekager minder om de schweisiske rösti, men her tilsættes æg.



Sådan ser pandekagerne ud, når de serveres på en beskeden restaurant i Riga.


~ by kodfrifredag on 25. August 2011.

6 Responses to “kartoffelpandekager som i Riga”

  1. Hej Kirsten,
    Hvad hvis man gerne vil undlade æggene? Hvad tilsætter man så kartoflerne “bindes sammen”

    Hilsen
    BirgitteHelena

    • Kære Birgitte,
      Faktisk kan du stege kartoflerne ligesom de schweiziske rösti, som jo kun er revne kartofler. Men her kan du fx røre 2-3 spsk sojamel eller kikærtemel med vand til en tyk jævning og røre det i kartoflerne.
      God fornøjelse!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  2. Hej Kirsten. Jeg har et spørgsmål ang.kartoflerne skal de være rå eller kogte?Vh.Marianne

    • Kære Marianne,
      Undskyld det sene svar, men jeg sidder i Indien, og der er langt mellem it-forbindelserne!
      Men jeg kan fortælle, at kartoflerne skal være rå. Jeg har sat det ind i opskriften og siger tak, fordi du gjorde mig opmærksom på tvivlen!
      Kh
      Kirsten

  3. [...] Jeg fandt opskriften herinde, og tænkte, at jeg måtte lave dem, fordi de så så fristende ud! http://kodfrifredag.wordpress.com/2011/08/25/kartoffelpandekager-som-i-riga/  [...]

  4. [...] Jeg fandt opskriften herinde, og tænkte, at jeg måtte lave dem, fordi de så så fristende ud! http://kodfrifredag.wordpress.com/2011/08/25/kartoffelpandekager-som-i-riga/  [...]

Leave a Reply

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,932 other followers

