“perle”-bøffer

“perle”-bøffer


 ___________________________________________________________________________________________________________________________________________

100 g perlebyg (eller perlespelt)

100 g røde linser

50 g havregryn

1 spsk tamari

50 g løg

4 fed hvidløg

2 dl sojafløde eller anden fløde

2 tsk tørret timian

2 tsk tørret oregano

2 tsk tørret salvie

50 g rasp

groft hvedemel

olie til stegning

 

Kog perlebyg og linser 20 minutter i vand, der dækker. Afdryp korn og linser, hvis der er vand tilovers.

Rør havregrynene og 1 spsk tamari i blandingen og lad den afkøle. Lad den evt. stå til næste dag.

Hak løg og hvidløg fint. Rør fløden grundigt i farsen sammen med løg og hvidløg. Tilsæt krydderurterne og smag godt til med peber og evt. mere tamari. Måske skal der også lidt flere urter i. Det er vigtigt, at farsen smager af noget.

Rør raspen i farsen og form med melede hænder ca. 10 flade bøffer af farsen. Lad bøfferne hvile på et spækkebræt et kvarters tid.

Steg bøfferne gyldne i godt varm olie, ca. 5 minutter på hver side.


Spis gerne en kartoffelsalat til bøfferne og evt. en salat med gulerødder.

tip

Du kan lave en smagsvariation ved at udelade krydderurterne og i stedet tilsætte en hakket chili, 4 spsk spidskommenfrø og knuste kardemommefrø fra to kapsler.



vegetaropskrift, vegetarret, veganeropskrift

~ af kodfrifredag på 17. november 2011.

8 kommentarer to ““perle”-bøffer”

  1. Kære Kirsten

    Dette blev simpelthen årets første aftensmåltid i det lille hjem i Hejls. Det smagte vidunderligt og lige hvad vi trængte til oven på jul og nytår. Selv min mand, som ellers sætter stor pris på kød, var yderst begejstret. Ingen tvivl om, at din skønne blog vil blive flittigt besøgt af os i fremtiden.
    Rigtig godt nytår til dig og dine.
    Kh
    Tina

    • Kære Tina,
      Det var en dejlig hilsen at få på årets første nye dag. Det glæder mig virkelig meget, at I synes om “bøfferne”. Det er jo især glædeligt, når også mænd kan nyde den grønne mad. Jeg håber, at I fremover vil få mange gode smagsoplevelser fra bloggen.
      Rigtig godt nytår til dig og familien!
      Kærlige hilsner
      Kirsten

  2. Kære Kirsten.

    Kan man fryse de færdige bøffer og andet mad med linser , perlespelt mm.

    Med venlig hilsen
    Jannie

    Mange tak for en dejlig hjemmeside som jeg gerne benytter mig af:O)

    • Kære Jannie,
      Tak først fordi du bruger siden. Det er dejligt at høre!
      Jeg har ikke prøvet at fryse “perle”bøfferne, men jeg tror ikke det vil være så godt. Hvis der havde været æg i, kunne det måske gå an, men jeg er bange for, at bøfferne vil skille ad. Men prøv at fryse en enkelt ned og se, hvordan det går.
      Generelt går det bedre med at fryse linse og bønnepateer, -postejer, -frikadeller etc., hvis de er bundet sammen med æg.
      Held og lykke med forsøget!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  3. Hej Kirsten,

    Jeg er vild med dine perlebøffer og indiske frikadeller. Jeg opvarmer dem altid dagen efter, men tænker på om jeg kan bruge dem kolde i madpakken? jeg tænker på at der jo er æg i, så jeg tror at de skal opvarmes?

    • Hejsa, jeg hedder Anni og sidder bare og læser med, når jeg læser opskriften så er der ingen æg i……
      Men når jeg laver almindelige frikadeller af kød og kommer æg i, så spiser jeg dem kolde så jeg tænker at du godt kan spise disse perlebøffer kolde (med eller uden æg :))
      Mange hilsner fra Anni.

      • Kære Anni,
        Mange tak for din kommentar. Se evt. mit svar til Liza. Måske kunne du også være interesseret i de libanesiske linsefrikadeller?
        Kh
        Kirsten

    • Kære Liza,
      Det er dejligt, at du kan lide “bøfferne” og frikadellerne. Som du måske har set Anni bemærke, kan man sagtens bruge begge slags til madpakken. Dog er perlebøfferne bedst egnede. Jeg synes mad med kartofler bliver lidt kedelig, når den er kold. Kartoffelfrikadellerne ER faktisk bedst, når de er lune eller varme. Men prøv at lave et par små forsøg.
      Faktisk er de libanesiske lisefrikadeller vældig gode til madpakken: http://kodfrifredag.wordpress.com/2011/09/15/linsefrikadeller-fra-libanon/
      Kh
      Kirsten

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.835, der følger denne blog

