vegetariske boller i karry

vegetariske boller i karry

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

boller:

1 spsk spidskommenfrø

100 g løg

½ l kogte kidneybønner

1 stort æg

4 spsk hvedemel eller sojamel

4 spsk sojafløde eller anden fløde

ca. 4 spsk rasp

½ l grøntsagsbouillon

 

4 spsk olivenolie

1-2 spsk karry

50 g skalotteløg

5 spsk hvedemel

ca. 5 dl væde: kogevand fra bollerne + sojamælk eller anden mælk

citronsaft

 

bollerne:

Rist spidskommefrøene på en tør pande og stød dem i morteren.

Hak løgene og purér dem sammen med bønnerne, fx med en stavblender. Bønnerne skal ikke være helt knuste.

Tilsæt spidskommen og smag godt til med salt og peber.

Rør ægget i sammen med med mel, fløde og rasp. Lad farsen hvile en halv times tid.

Vurdér konsistensen og kom evt. mere rasp i. Farsen skal være så fast, at du kan håndtere den.

Rul med melede hænder 20-22 små boller af farsen (bollerne hæver lidt, når de bliver kogt).

Bring bouillonen i og kog bollerne 5-6 minutter eller til de er helt faste (bollerne kan koges dagen i forvejen).


sådan ser bollerne ud, når de er kogt

sovsen:

Varm olien op i en gryde og ”brænd” karryen af. Drys melet i gryden og bag sovsen op med kogevanet fra bollerne samt mælk. Kog sovsen godt igennem og tilsæt evt. mere væde.

Smag til med salt, peber og citronsaft.

Læg bollerne i sovsen og varm dem igennem.

Servér retten med løskogte brune ris, evt. brune ris blandet med sorte ris.


tip

Hvis du ikke selv har mod på at lave de kødløse “kødboller”, så prøv at lave retten med falafler. De kan evt. købes frosne i supermarkedet.

 

 

 

 

vegetaropskrift, vegetarret

~ af kodfrifredag på 5. januar 2012.

21 kommentarer to “vegetariske boller i karry”

  1. Mums :) Dem glæder jeg mig til at lave når eksamen er overstået og tiden igen er til den slags lækkerriger..!

  2. Det lyder lækkert – bare to små spørgsmål… :-)
    Når du angiver mål på kogte bønner / linser, er det så i tør eller kogt form? Jeg prøver at undgå at spise æg og synes tidligere, at du skrev man kunne bruge majsmel som erstatning. Kan man også det her og hvor meget mel pr æg?

    - Anne-Dorthe

    • Kære Anne-Dorthe,
      Tak for din hilsen. Jeg mener altid kogte bønner, når jeg bruger decilitermål. Det er, fordi jeg altid selv har kogte bønner liggende i fryseren, så er det mere overkommeligt at lave en ret med bønner (eller kikærter). Linser skal jo blot koge 20 minutter og skal ikke udblødes.
      Jeg er ikke sikker på, at majsmel binder godt nok i denne bønnefars, fordi bollerne skal koges. Jeg tror, du skal prøve med 2-3 spsk HUSK (loppefrøskaller) eller evt. sojamel, men du må nok prøve dig lidt frem. Skriv gerne og fortæl hvordan det er gået.
      God fornøjelse!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  3. Kære Kirsten, tak for svar.
    Og god idé at have bønner i fryseren, så man kan være lidt mere spontan med sine retter :-) Jeg kaster mig ud i det med HUSK, og prøver at få vendt tilbage
    kh

  4. Kunne hørfrøskum måske fungere i stedet for æg? Eller er det bedre i sådan nogle bagte boller og brød?

    Kærligst Kenneth

    • Kære Kenneth,
      Jeg tror, det fungerer bedst med æg, men jeg synes du skal prøve nmed hørfrøskum – og meld gerne tilbage, hvordan det gik. Jeg er sikker på, at bloggens læsere vil være interesserede i det.
      Kh
      Kirsten

  5. Jeg lavede bollerne uden æg og hvede her til aften. Det kan man sagtens :)

    • Kære Nanna,
      Tusind tak for informationen. Jeg sidder i Indien, men vil gøre opmærksom på det i opskriften senere. Veganerne bliver rigtig glade!
      Kh
      Kirsten

  6. Jeg brugte maizena og Jyttemel i stedet

  7. og forresten og hirse i stedet for rasp :)

  8. Lækker opskrift :-) Den klassiske opskrift på boller i karry er også lækker:

    http://www.bollerikarry.com

    Flot side forresten

    • Kære Mikkel,
      Tak for rosen! Den er jeg stolt over at få fra en virkelig ekspert i boller i karry.
      Jeg anede ikke, at der findes en blog kun med opskrifter på boller i karry. Jeg har kigget på bloggen og synes den er rigtig fin. Fortsat god fornøjelse med nye udgaver af bollerne.
      Kh
      Kirsten

  9. Lavede disse i går og de smagte nydeligt! Jeg havde dog et lille problem; Halvdelen af bollerne blev rigtig fine i konsistensen, mens halvdelen opløstes til farse igen ved/efter kogning – hvordan kan det være?

    • Kære Louise,
      Godt at du kunne lide bollerne i karry. Desværre er jeg ikke sikker på, at jeg kan give dig et præcist svar. Det er nemlig lidt mærkeligt, da du jo har brugt den samme fars til alle bollerne.
      Det eneste jeg kan forestille mig er, at kogevandet enten har været for varmt ELLER for koldt. Måske mest det sidste, da det jo er vigtigt, at farsen stivner hurtigt. Jeg beklager, at jeg ikke kan svare dig mere præcist, men håber, at det gå bedre næste gang!
      Kh
      Kirsten

  10. Hej! Jeg havde samme problem i går – mange af bollerne opløstes, så det blev en slags boller med smat… Måske skal de være mere faste i konsistens?

    • Hi Trine,
      Ja, farsen skal være temmelig fast, men jeg vil efterprøve opskriften igen. Lige nu er jeg dog på vej til Indien på jagt efter nye grønne opskrifter.
      Kh
      Kirsten

  11. [...] Vegetariske boller i karry (for at lave retten vegansk, kan ægget erstattes med no-egg eller du kan bruge falafler som boller – det gør jeg selv og det fungerer fint – Nutana’s er veganske) eller du kan prøve Luna’s opskrift [...]

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 1.766, der følger denne blog

