kogning af bønner


husk proteinerne


Når du går over til at spise meget grønt, skal du tænke på proteinerne. Det er ikke sundt blot at fjerne kødet og kun spise sovs og kartofler.

De mest proteinrige produkter i planteriget er tørrede bønner, kikærter og linser samt de forskellige produkter af soja, fx tofu, tempeh mv. Også kornprodukterne er gode proteinkilder.


bønner og kikærter


udblødning

Bønner og kikærter skal udblødes ca. 8 timer (linser skal ikke udblødes). Lad dem stå i rigeligt vand, evt. natten over. Kog bønnerne i nyt vand 25-40 minutter afhængig af sorten. Har bønnerne stået for længe på butikkens hylder, skal de koge længere end nytørrede bønner.


kogning

Kog bønnerne under låg i rigeligt vand. Tag et par bønner op af kogevandet efter ca. 20 minutters forløb og bid i dem for at finde ud af, om de er møre. Overkogte bønner bliver melede, så det er om at finde det rette tidspunkt.

Kikærter skal koges 20-25 minutter, limabønner ca. 35-40 minutter, små hvide og sorte bønner samt kidneybønner ca. 30 minutter. Linser koges ca. 20 minutter.

Bønner sælges oftest i halvkilos poser. Udblød og kog gerne hele portionen på én gang. Det er arbejdsbesparende og mindst klimabelastende.

Når man altid koger bønner (også de friske), er det, fordi de indeholder giftstoffet lektin, som forsvinder ved kogning.

 


frysning af kogte bønner

Afdryp og afkøl bønnerne og frys dem ned, du ikke bruger med det samme. Hvis du altid har et udvalg af frosne bønner i fryseren er det nemt at lave et hurtigt måltid. Også tofu kan opbevares i fryseren.


~ by kodfrifredag on 20. December 2009.

2 Responses to “kogning af bønner”

  1. Super god bog, har bare et problem, at portionerne er for store selvom man halvere opskrifterne. Gør det svært at følge 4 ugers kuren, da madproduktionen er enorm til en person. Håber, at det er ok, at lave maden efter bogen og så spise noget af det samme flere dage i træk og at effekten bliver den samme ?

    • Kære Vibeke,
      Dejligt at høre, at du kan lide bogen.
      Opskrifterne er alle til 2 personer, så du skal selvfølgelig halvere dem. Men det lyder, som om det er for meget for dig. Det er vanvittig forskelligt hvor meget folk spiser, så man må selv skære ned til det niveau, der passer. Folk skal jo helst ikke sulte.
      Du kan sagtens spise den samme ret flere dage i træk – og få den samme effekt.
      Rigtig god fornøjelse med kuren.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: