svampe/mandelpaté med cognacsovs

svampe/mandelpaté

___________________________________________________________________________________________________________________________

150 g løg eller porrer

4 fed hvidløg

4 spsk olivenolie

400 g champignon

100 g østershatte

2 tsk tørret basilikum

1 spsk smuldret tørret salvie

2 spsk citronsaft

50 g mandler

1-2 dl rasp

ca. 1 dl sojafløde eller piskefløde

150 g emmentalerost

3 æg


Hak løg og hvidløg. Svits dem i olien ti løgene er klare.

Hak svampene og tilsæt dem sammen med krydderurter og citronsaft. Svits svampene til de er bløde. Lad dem stå lidt og hæld væden fra (gem den).

Hak mandlerne fint og rør dem i svampeblandingen sammen med rasp og fløde. Riv osten groft og tilsæt den sammen med salt og peber. Smag farsen godt til.

Rør æggene i et ad gangen og kom enten mere rasp i eller fløde – afhængig af konsistensen.

Kom farsen i en postejform og bag den i en 200 grader varm ovn ca. 40 minutter.

Hvis du ønsker at skære skiver af pateen, så lad den afkøle et kvarters tid.


cognacsovs

2 dl sojafløde eller piskefløde

2 spsk citronsaft

3-4 spsk cognac (kan udelades)

tamari (soja)


Varm fløden op og tilsæt citronsaften. Kom cognacen i og smag til med tamari.

 

vegetaropskrift, vegetarret

~ by kodfrifredag on 2. January 2010.

4 Responses to “svampe/mandelpaté med cognacsovs”

  1. Glæder mig til juleopskrifterne.

  2. Hej Kirsten! Hvor meget vil du tro, at man skal gange opskriften op, hvis man skal lave patéen til 15-20 mennesker. 4-5 gange?
    Mange hilsner,
    Anne Sofie

    Ps. så må jeg bare lige tilføje, at jeg synes det er en utroligt sej blog, du holder. Det er så dejligt at følge med herinde! Jeg arvede dine bøger “Vegetarisk køkken” og “Med vinger til solens køkken” fra min mor, da jeg blev vegetar, og jeg er stadig meget glad for dem – så nu har jeg skrevet madpakkebogen på ønskelisten til jul.

    • Hi Anne Sofie,
      Hvor er det sjovt, du har et par af mine gamle bøger. Nogle af opskrifterne er noget gammeldags, så jeg er rigtig glad for at høre, at du kan lide bloggen. Her forsøger jeg at være up to date.
      Med hensyn til postejen, tror jeg ikke du skal gange opskriften med mere end 4. Det er altid lidt svært at sige, fordi det jo også kommer an på, hvad du har af tilbehør.
      Men skulle du få noget til overs, er det dejligt koldt som pålæg.
      Jeg gætter, at postejen er til en julefest, så jeg ønsker rigtig godt fornøjelse og håber,at den vi smage, så måske oven i købet ikke-vegetarer kan blive overbevist om de gode smagsoplevelser i den grønne mad!
      Kh
      Kirsten

Leave a Reply

 
