linsepaté med bagte hvidløg

linsepaté med bagte hvidløg

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

4 dl linser

1 dl røde quinoafrø (kan erstattes af ris)

200 g gulerod, pastinak eller persillerod

150 g porre eller løg

1 dl græskarkerner

2 dl finvalsede havregryn

ca. 4 spsk tamari

4 hele hvidløg


Skyl linser og quinoa og kom dem i en gryde. Snit rodfrugten og porren. Læg grøntsagerne i gryden. Hæld vand i gryden, så det netop dækker.

Kog linserne og grøntsagerne til vandet er fordampet, ca. 20 minutter.

Findel græskarkernerne i køkkenmaskinen og purér derefter linser, frø og grøntsager. Rør dem sammen med græskarkernerne, havregrynene og tamarien. Smag til med peber og evt. mere tamari.

Kom farsen i en bageform, pres den sammen og bag postejen i en 200 grader varm ovn ca. 30 minutter.

Pak hvidløgene i bagepapir og bind en snor om foroven. Sæt hvidløgene i ovnen de sidste ca. 10 minutter af bagetiden.

Servér kogte kartofler til pateen samt citronmarinerede rosenkål.


variation

Del evt. portionen i to og smag den ene del til med friske krydderurter og presset hvidløg – og den anden med karry eller garam masala.

Du kan også stege frikadeller af farsen, enten på en godt varm pande eller i ovnen.


tip

Pateen er velegnet til madpakken og som sagt også til frokostbordet.


~ by kodfrifredag on 10. February 2010.

4 Responses to “linsepaté med bagte hvidløg”

  1. Hej Kirsten

    Dejlig blog du har fået lavet.

    Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave denne opskrift, den virker forholdsvis nem.

    Nu skriver du “røde” quinoa, jeg går lidt ud fra, at jeg godt kan bruge hvide almindelige quinoa..?

    Hvad med linserne, er det røde linser du har brugt?

    Mvh
    Jacob

    • Kære Jacob,Dejligt at du synes om min blog!
      Du kan sagtens bruge gul quinoa i stedet for rød.
      Jeg har brugt brune linser i pateen. De er bedst i dette tilfælde. De røde er bedre til supper, hvor man lynhurtigt kan lave en suppe med de grøntsager man har + et par håndfulde røde linser.
      God fornøjelse!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  2. Hej Kirsten
    Jeg læste opskriften på din linsepate og gik i gang.
    Jeg er ikke så glad for kogte grøntsager og pureret mad, så jeg ændrede lidt. Og så tænkte jeg, at champignons sikkert også ville passe godt.

    Jeg kogte grønne linser og naturris.
    Rensede champignons, skar dem i kvarte, ristede dem ved høj varme uden fedtstof, tilsatte lidt smør og hældte svampene op i en stor skål.
    Skar gulerødder og rødløg i tern, ristede dem i lidt rapsolie, op i skålen.
    Hakkede en stor håndfuld krydderurter, op i skålen sammen med græskarkerner, soya og havregryn. Så tilsatte jeg de kogte linser og ris.
    Op i tre pateformer, 30 min. i ovnen.

    Meget lækkert, men det hang ikke sammen. Jeg havde overvejet et par æg, men besluttede at se, om stivelsen i linserne ville få det til at hænge sammen.
    Hvis jeg nu havde blændet det, som du skriver, ville det så hænge sammen?

    Mange hilsner Mariane

    • Kære Marianne, Undskyld det sene svar, men jeg er lige kommet hjem efter et par uger i Iran – uden internetforbindelse! Pateen hænger nogenlunde sammen, hvis du følger opskriften. Et par æg vil dog gøre den endnu mere fast. Du kan også tilsætte 2-3 spsk HUSK (loppefrøskaller). Jeg tror, at hovedårsagen til, at farsen ikke hang ordentlig sammen var champignonerne. De “binder” ikke – tværtimod.
      Men jeg er glad for, at du kunne lide smagen, så måske skal du bare eksperimentere lidt mere?
      Rigtig glædelig påske – og kh fra Kirsten

Leave a Reply

 
