Bodils rødkålssalat med marineret ingefær

Denne opskrift har jeg fået af min læser Bodil Andersen, som har givet mig lov til at videreformidle den.

Det er jeg rigtig glad for. Salaten smager nemlig dejligt – men jeg er især glad for den, fordi jeg har så svært ved at bruge rødkål til noget fornuftigt, altså lige bortset fra rødkålen juleaften.

Jeg har altid mindst 3 slags forskellig kål i køleskabet – men rødkålen … den har været stedbarn. Sådan er det ikke mere. Se bare her:

Snit 4-5 dl rødkål meget fint.

Riv 1-2 gulerødder.

Hak 3-4 spsk marineret ingefær fint (den man spiser til sushi). Bland de tre ting.

Rør en dressing af ca. 1/2 dl drænet yoghurt – tilsæt evt. lidt af væden fra ingefæren og smag til med salt og peber.

Vend dressingen i salaten. Jeg har så på egen hånd drysset med lidt grønt, det kan være snittet mynte eller persille.

Marineret ingefær

Yderligere fortæller Bodil, at hun ikke altid kan skaffe marineret ingefær og derfor marinerer selv: skær fx 100 g frisk ingefær i papirtynde skiver. Kog dem 10 minutter i en blanding af  1/2 vand og 1/2 eddike, der dækker + 2 spsk råsukker.


~ by kodfrifredag on 3. March 2010.

Leave a Reply

 
