syltede citroner


Skyl det antal økologiske citroner, du ønsker at sylte. Skold et henkogningsglas og læg citronerne i. Du kan evt. skære citronerne i kvarte først – gerne sådan at de stadig hænger sammen i toppen.

Læg evt. en stængel kanel i glasset og drys 3-5 spsk salt på. Hæld kogende vand på, så frugterne er dækket. Læg noget tungt øverst, så frugterne forbliver under vand. Hæld lidt olivenolie på toppen og luk glasset.

Lad glasset stå i køkkenet og nyd synet af de smukke frugter, indtil de er spise”modne” efter 3-4 uger. Væden kan du evt. bruge i salatdressinger.


En af  bloggens læsere, Henrik, fortæller, at han foruden kanel også kommer en chili og et laurbærblad i glasset med citroner.

Og så synes Henrik, at citronerne bliver allerbedst, hvis man lader dem stå 3-4 måneder. Det er jeg enig i, men det er svært at vente så længe! – og de kan sagtens spises tidligere.


~ by kodfrifredag on 10. March 2010.

11 Responses to “syltede citroner”

  1. Så er de første tre citroner sat til syltning.

    Imens jeg venter, har du så nogle gode ideer til, hvad de kan bruges til?

    • Kære Rix.
      Godt gået! Brug citronerne i tynde strimler i salater og i de sammenkogte retter, der hedder tagine, og som stammer fra Nordafrika.
      Faktisk synes jeg, citronerne smager bedst med denne type mad, fx også i salater med couscous.
      Jeg håber, citronerne vil smage, når de er “modne”.

      Kærlige hilsener fra
      Kirsten

  2. Jeg har fremstillet saltede citroner i mange år og det er min erfaring at de skal modne i mindst 2-3 måneder før de er helt perfekte. Jeg kommer en hel rød chili, 1 hel kanelstang og 1 laurbærblad i hvert glas – det både smager godt og ser godt ud :-)
    De kan bruges i mange retter, men prøv at søg på Google på “saltede citroner”, så kommer der mange gode links frem. Når du først har fremstillet dem og er vant til at have dem i køkkenet, kan du slet ikke undvære dem. De bliver en uundværlig del i grundkøkkenet.

  3. ups, jeg gad ikke google en opskrift inden jeg gik i lag med citronerne, så mine er blevet skåret næsten igennem i kvarte, foret med salt, presset sammen i store glas i selskab med en del hele fed hvidløg, men er så udelukkende marineret i olivenolie?!? Mon det kan lade sig gøre? Tænkte at man som bonus kunne høste en rålækker citron/hvidløgsolie… Mon jeg skal skynde mig at hælde noget vand i? Maria

    • Hi Sofie,
      Det lyder interessant! Hvis jeg var dig, ville jeg lade citronerne ligge i olien en uges tid og smage på den. Så kan du bruge olien til marinader etc., når du synes smagen er i orden.
      Citronerne kan du jo også sagtens bruges i madlavningen.
      Men de originale marokkanske syltede citroner får deres karakteristika ved at ligge i saltvand. Jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvordan citronerne vil arte sig, når de først er i olie.
      God fornøjelse. Skriv gerne og fortæl hvordan projektet forløber!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

    • Hi Maria,
      Undskyld, jeg kom til at kalde dig Sofie – det var mailadressen!
      Kh
      Kirsten

  4. Jeg er vosket op som vegetar, og har så i nogle ganske få år prøvede at være normal spisene.
    Men jeg faldt over din bog på biblioteket og har da osse fulgt glædeligt med når jeg havde både tid og huskede det på DK4 ( da jeg kunne tage det).
    Jeg har nu sat to glas over med syltede citroner, og glæder mig vildt til at smage resultat.
    Jeg er lige i øjeblikket ved at lære min mand op i det vegetariske køkken.

    • Kære LykkeMarie,
      Jeg håber, du synes det grønne er så spændende, at du bliver dér! Jeg håber også at du får held med citronerne. De giver et spændende smagspift til mange retter.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  5. Hvad ligger du ovenpå så citronerne ikke flyder op … Læser alle steder at det er vigtigt de bliver dækket, men de driller mig de citroner

Leave a Reply

 
