minestronesuppe

_______________________________________________________________________________________

Noget af det gode ved denne suppe er – foruden at den smager vidunderligt – at man simpelt hen tager de grøntsager, man har.

Jeg har foreslået grøntsager, der fås i foråret, men på andre tidspunkter kan du bruge squash, auberginer, ærter, fennikel etc.

I stedet for bønner kan du bruge brune ris eller linser.


en lille håndfuld tørrede Karl Johansvampe eller andre svampe (kan udelades)

50 g løg

4 forårsløg (eller et stykke porretop)

4 fed hvidløg

2 stilke bladselleri

4 spsk olivenolie

200 g gulerødder

200 g kartofler

2 store tomater

200 g blomkål eller broccoli

ca. 1 l grøntsagsbouillon

4 dl kogte, hvide bønner

100 g pasta, fx skruer, penne etc.

en håndfuld spinatblade eller ramsløg

evt. pesto, se nedenfor


Sæt svampene i blød i rigeligt vand en times tid.

Hak og snit løg og hvidløg. Skær bladsellerien i skiver. Svits de fire ting i olien ca. 5 minutter.

Skær gulerødder, kartofler og tomater i terninger. Del kålen i buketter.

Kom grøntsagerne i gryden og hæld bouillonen ved. Knug væden af svampene og hak dem groft. Kom dem i suppen sammen med de kogte bønner og hæld udblødningsvandet fra svampene ved.

Læg låg på gryden og lad suppen koge en times tid, hvis du har god tid. Hvis du ønsker knap så udkogte grøntsager og flere næringsstoffer intakte, så kog suppen ca. 15 minutter.

Tilsæt den valgte pasta og spinatblade eller snittede ramsløgblade.  Kog suppen endnu ca. 10 minutter.

Smag til med salt og peber og tilsæt om nødvendigt mere bouillon.

Servér evt. pesto til suppen.


tip

Om sommeren kan du bruge bælgede hestebønner i stedet for hvide bønner.


pesto

Pesto laves traditionelt med basilikumblade, men hvis du spiser suppen i foråret, så brug evt. i stedet ramsløgblade, gerne suppleret med lidt spæde blade af skvalderkål.

Blend 3/4 dl olivenolie med et par håndfulde hakkede ramsløgblade eller basilikum. Tilsæt 2-3 spsk pinjekerner og ½ dl reven parmesanost.

Smag til med salt og servér pestoen til suppen separat.


~ by kodfrifredag on 21. April 2010.

7 Responses to “minestronesuppe”

  1. Minestronesuppe har jeg lavet og den smager skønt det er en suppe jeg vil lave igen og igen – jeg spiste den uden pesto. vh connie moisen

    • Hej Connie,
      Dejligt at høre, at du kan lide minestronesuppen. Den er også en af mine egne favoritter. Og nu bliver det rigtig suppetid igen! Rusk og regn. Smag evt. også den orientalske suppe med risnudler. Den er god i kulden.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  2. Hej Kirsten.

    1000 tak for de mange lækre opskrifter du giver dig tid til at lægge op hver uge. Jeg havde lige fem dages ferie mellem den sidste eksamen og starten på næste semester, så der gik jeg amok i køkkenet med kødfri fredag. Lavede minestronesuppen sammen med fletbrødet med nigellafrø – stor succes! Også hos min kæreste som ellers er kødæder. Jeg brugte blomkålsvandet fra dagen før hvor jeg havde lavet blomkålsfrikadeller, rodfrugtlasagne og jordskokker i ovnen med sennepsfrø. Heller ikke den aften var kødet savnet :)

    Tak endnu en gang!
    -Thea

    • Kære Thea,
      Tusind tak for alle roserne. Hvor er det dejligt at høre, at I ikke savner kødet. Og jeg skal love for, at du er superbruger af blokken. Det er så dejligt at høre, for selv om jeg arbejder med bloggen fordi jeg synes det er sjovt og slet ikke kan lade være, er det skønt at høre, at du også har glæde af den.
      Fortsat rigtig god fornøjelse med det grønne.
      De kærligste hilsener
      Kirsten

  3. Hej, den både ser og lyder rigtig lækker!
    vil dog lige høre dig omkring hvor mange personer dine mål er lavet til, så jeg ikke går i gang og tror at der er til fire, men kun er til en.
    – rigtig lækker blog!

    • Hi med dig,
      Tak for rosen! Det er rigtig dejligt at høre.
      Alle opskrifter på bloggen er til 4 personer.
      Held og lykke med minestronen.
      Kh
      Kirsten

  4. […] suppe var en minestronesuppe, opskriften er her. Lisbeth har strikket en superflot trøje i islandsk uld fra Istex, hun mangler kun at sy kanterne […]

Leave a Reply

 
