ugens menu – uge 26

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hvis du vil være sikker på at følge med i de nye opskrifter her på bloggen, så tilmeld dig E-mail abonnementet, se nedenfor th. Så får du besked, når der er nye lækkerbidder. Men bloggen opdateres næsten dagligt, så klik ind engang imellem.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. juli 2010

___________________________________________________________________________________________________________________________________

k e n d e r  d u  t e m p e h  ?

 

Tempeh er et rigtig godt alternativ til animalsk protein. Tempeh er lavet af gærede sojabønner og er presset sammen til en fast konsistens.

Tempeh skal altid steges eller bages. Brug det fx i en wokret eller i en burger:

Steg et par skiver tempeh i olie og afkøl dem. Smør en grov burgerbolle med mayonnaise rørt med hakkede krydderurter som dild eller purløg. Læg salatblade, bønnespirer, tomatskiver og temepehskiver på underdelen af bollen. Læg “låget” på og klem sammen.

Så har du et herlige proteinrigt måltid.

100 g tempeh indeholder lige så meget protein som 100 g kylling – men tempeh har 12 gange så mange fibre.

Tempeh købes i helsekostbutikker.

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. juli 2010

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

t a g e t  m e d  t a n g

 

I årtusinder har man i Østen spist tang – først og fremmest på grund af tangens fantastiske medicinske virkninger. Prøv fx speltsalat med tang.

 

 

Men den slags udokumenteret vrøvl tror vi ikke på i Vesten. I al fald ikke før det er videnskabeligt bevist. Det er det så heldigvis blevet nu (både på mus og mennesker).

Vi har her i Danmark fundet ud af, at tang hæmmer virus (fx herpes og AIDS). Tang er også kræftforebyggende, god ved diabetes og modvirker hjerte-karsygdomme – og meget mere.

For at virke medicinsk skal man spise ca. 10 g tang om dagen. Det er en hel del, da den tørrede tang, vi normalt spiser, ikke vejer mange gram. Men kom udblødt tang i så mange ting som muligt. Salater er glimrende at optimere med tang. Og så er lidt tang bedre end ingen tang.

Tang købes i helsekostbutikker under navne som kombu, arame, iziki og hijiki. Disse former for tang udblødes i kogende vand 10 minutter – eller tangen koges med i en suppe.

Noritang hedder den tang, der rulles om sushi. Det er en plade, der ristes over fx et gasblus før den anvendes.

 

 

En anden delikat mulighed er at spise frisk tangsalat, som kan købes hos fiskehandleren.

Den friske tang kan spises solo, sammen med små orientalske retter og sushi – eller som asparges med tangsalat.

Tang er en af de mest mineralrige fødevarer, der findes. Tang indeholder mellem 10 og 100% flere mineraler og sporstoffer end “normale” fødevarer.

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. juli 2010

___________________________________________________________________________________________________________________

s a v n e r  d u  n  o  g  e  t ?

Hvis du er et af de mennesker, der skærer ned på kødindtaget og spiser mere og mere grønt, savner du måske af og til “kødsmagen”?

Skønt jeg synes nu ikke kød smager af særlig meget, men det har den smag, man kalder umami. For at føle sig rigtig mæt og tilfreds efter et måltid, er det vigtigt, at maden – foruden de andre smage: sødt, surt etc. – også indeholder umamismagen.

Umamismagen findes først og fremmest i tamari (soja), shiitakesvampe, parmesanost og tang.


Men umamismagen findes også i champignon, gulerødder, kål, grøn peber, grøn te, kartofler, søde kartofler, majs, rødbeder, sojabønner, spinat, tomater, trøfler, valnødder og ærter.

Disse produkter “smager” ikke blot – de er også sunde. Spis rigtig mange af dem lige nu, hvor de fleste er nye og friske.


______________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. juli 2010

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

m i d t  i  e n  g r i l l  – t i d



 

Vejret er til grill. Også grøntsager hører hjemme på grillen – skønt jeg ikke selv er den store entusiast, så forstår jeg, at rigtig mange holder af at grille. Og hyggeligt er det i al fald.

Mange grøntsager er gode at grille: gulerødder, kartofler kogt halvt møre, auberginer, squash, majs, tomater og mange flere.

Dressingen er det, der sætter prikken over i’et. Her kommer en dressing fra Sicilien, som de siger dernede bliver bedst, hvis man bruger havvand. Jeg vil dog stærkt anbefale en god slags salt, fx Maldon.

 

siciliansk dressing (salmoriglio)

Pisk 1 dl olivenolie godt sammen med 2 fed presset hvidløg, 2 spsk citronsaft, 2 spsk friskhakket persille, 1 tsk. tørret rosmarin og 1 tsk tørret oregano. Smag til med salt og peber – og måske lidt mere citronsaft og en smule vand.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. juli 2010

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

g u l e r ø d d e r  p å  s k å n s k


Vi ved vist alle, at der er smukt i Skåne, men de har altså også nogle dejlige grøntsager.

 

Jeg har lige været på en vidunderlig sightseeing-tur med mine, nu svenske, venner Ulla og Kaj. Bl.a. så vi middelalderborgen Glimmingehus – http://www.sydsverige.dk/?pageID=72. Her kunne man købe forskellige hjemmelavede lækkerier, bl.a. en honning-sennepsdressing, som jeg har kopieret.

 

Jeg smagte også små nye skånske gulerødder – bagte. Derfor har jeg staks forsøgt mig med gulerødder bagt med den lækre dressing. Du kan bage gulerødderne i ovnen eller lægge dem på grillen. De kan selvfølgelig også spises rå.

 

 

 

honning-sennepsdressing

Pisk 1 dl olivenolie godt sammen med 1 spsk grov sennep, 1 spsk honning, 3 spsk kryddereddike, 1 spsk citronsaft og et nip chiliflager.

Smag til med salt og peber samt surt og sødt. Tilsæt evt. en spsk vand eller to.

Læg små nye gulerødder, gerne med lidt stilk, i et ovnfast fad. Hæld dressingen over og vend gulerødderne, så de dækkes med dressingen.

Sæt fadet i en 200 grader varm ovn 10-15 minutter.

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1. juli 2010

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Der er flere og flere der ser grønt i stedet for at se rødt.

– Erik Weihrauch, bestyrelsesmedlem i Dansk Vegetarforening


A propos Dansk Vegetarforening vil jeg anbefale at tilmelde sig foreningens nyhedsbrev. Her kommer rigtig mange gode oplysninger:

www.vegetarforening.dk

I sidste nyhedsbrev kunne man fx læse om nødvendigheden af en global kostændring, om partiet Fokus, om ernæring, om mælk og om helbredsrisikoen ved bakterier fra dyr – og meget mere. Eller som foreningen selv udtrykker det:

  • nyheder fra ind- og udland om mad, miljø, sundhed, etik og politik
  • links til internationale rapporter og ny forskning
  • links til aktuelle blogs og debatindlæg

  • ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    r y g e o s t



    En klassisk dansk frokostret er rygeost med radiser og agurk. Osten på billedet er både hjemmelavet og hjemmerøget. Jeg har fået den af min gode ven Hans, som er gift med Mette. De er begge to tryllekunstnere i et køkken – og så kan Hans tilmed ryge ost.

    I næste uges menu kommer en opskrift med Hans’ rygeost – og du KAN altså godt bruge den købte – i mangel på bedre! For ikke alle er så heldige at have en ven, der kan ryge ost. – Og det er heller ikke alle, der kan finde ud af at levere en så kostelig gave i en smuk konservesdåse.

    _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    l e t   s o m m e r m a d


    Så blev det endelig sommer. Og straks er vinterens strabadser heldigvis glemt. Det kalder på let og kølig mad.

    I denne uge skal vi have en skøn mangosuppe med masser af krydderier som forret. Krydderier er rigtig godt i varmen, fordi de åbner porerne, så huden bedre kan ånde.


    _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    Hovedretten er en af mine livretter, nemlig spidskål. – Og så har de første kantareller stukket deres små trompetkroppe op af skovbunden. Og svampe elsker spidskål, så de to råvarer går hånd i hånd i ugens superenkle hovedret.

    Giv fx som foreslået en kartoffelsalat til – eller blot en helt almindelig grøn salat.

    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


    Værsågod og spis!


    __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    ugens menu

    _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    kold mangosuppe



    Mangosuppen er dejlig på en varm dag. Kølende og let brændende på én gang. Spis evt. et godt stykke brød til.

    Klik på fotoet, så får du opskriften.


    __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    grillet spidskål med kantareller



    Spidskålen skal blot blanceres og et par minutter under grillen, så har du en herlig sommerret.

    Klik på fotoet, så får du opskriften.


    __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
     

    kartoffelsalat med radiser og ærter


    Salaten er bedst med nye kartofler – men den kan nydes året rundt. Hvis du ikke spiser mayonnaise, så brug en olie-eddikedressing i stedet.

    Klik på billedet, så får du opskriften.



    ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    hvis du vil bladre i de foregående menuer –

    så kig her

    _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    ugens menu – uge 1,

    ugens menu – uge 2,

    ugens menu – uge 3,

    ugens menu – uge 4,

    ugens menu – uge 5,

    ugens menu – uge 6,

    ugens menu – uge 7,

    ugens menu – uge 8,

    ugens menu – uge 9,

    ugens menu – uge 10,

    ugens menu – uge 11,

    ugens menu – uge 12,

    ugens menu – uge 13,

    ugens menu – uge 14,

    ugens menu – uge  15,

    ugens menu – uge 16,

    ugens menu -uge 17,

    ugens menu – uge 18

    ugens menu – uge 19,

    ugens menu – uge 20,

    ugens menu – uge 21,

    ugens menu – uge 22,

    ugens menu – uge 23,

    ugens menu – uge 24,

    ugens menu- uge 25

     

    ~ by kodfrifredag on 30. June 2010.

    2 Responses to “ugens menu – uge 26”

    1. det passer altså ikke at saitan er fremstillet af gærede sojabønner. Det er fremstillet af hvedeprotein.
      Miso er fremstillet af gærede sojabønner, måske er det dét du forveksler?

      • sikken en svipser! Tusind tak fordi du gjorde mig opmærksom på fejlen. Jeg mener naturligvis tempeh – og teksten er straks blevet rettet. Jeg kender seitan. Jeg laver det oven i købet selv engang imellem. Men jeg har altså sovet i timen!
        Kh
        Kirsten

    Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

     
    %d bloggers like this: