ugens menu – uge 30

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hvis du vil være sikker på at følge med i de nye opskrifter her på bloggen, så tilmeld dig E-mail abonnementet, se nedenfor th. Så får du besked, når der er nye lækkerbidder. Men bloggen opdateres jævnligt med tip og opskrifter, så klik ind engang imellem.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. august 2010

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

d e n  a l l e r s m u k k e s t e  k o r n m a r k


så jeg forleden, da jeg vandrede igennem det nordsjællandske landskab. Hvedekærnerne sad modne og tunge på stråene. Jeg tænkte på, hvor dejligt det ville være, hvis vi ikke først skulle sende kornet gennem dyrene. Så ville der være mad nok til os alle på planeten.

Siden så jeg køer på græs. Så blev jeg rigtig glad. Det er vidunderligt, at der findes landmænd, som ved, at køer skal udendørs om sommeren, og at køer lever af græs. Køer skal ikke stå indendørs hele deres liv og spise soja og majs. Det er ikke komad – det er menneskemad.


Apropos dyr så skriver Dyrenes Beskyttelse i det seneste nummer af “Dyrevennen” om den manglende dyrevelfærd i danske stalde, om de 25.000 danske pattegrise, der hver dag dør i danske stalde, om de gennemtævede svin på vej til slagtebænken – og om de enorme mængder antibiotika, der pumpes i danske svin. Dette forbrug kunne nedskæres betragteligt, hvis grisene ikke blev presset så hårdt.

Læs mere her: www.dyrenesbeskyttelse.dk

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

dagens dressing

Hvis du lige står og mangler en god dressing til kartoffelsalaten, så prøv denne her:


peberrodsdressing

Smag 1 dl sojafløde eller piskefløde til med 1-2 spsk reven peberrod, citronsaft, salt og peber. Rør 2 spsk olivenolie i sammen med klippet dild eller persille.

Vend dressingen i kartoffelsalaten og tilføj gerne en lille håndfuld kapers.


__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. august 2010

__________________________________________________________________________________________________


s p i d s k å l  h i t t e r


Blandt de brugere, der besøger min blog, er der rigtig mange, der kigger efter spidskålssalat.

Det kan jeg godt forstå. Spidskål er en af mine egne favoritter, og spidskålen er stadig frisk og sprød – og så indeholder kål en masse sygdomsforebyggende stoffer, bl.a.sennepsolier og indoler – stoffer der beskytter planterne med skadedyrsangreb, og som tilsyneladende også er kræfthæmmende.

Prøv fx:

coleslaw med spidskål

Andre muligheder er orientalsk spidskålssalat og agurkesalat med spidskål.

Eller prøv:

spidskålssalat med krydderurter

Snit et lille spidskålshoved meget fint. Bland kålen med en lille håndfuld basilikumblade, 1 bdt klippet purløg, 1 bdt hakket persille, lidt frisk oregano og 2 spsk frisk, hakket timian.

Du kan vælge flere eller færre krydderurter efter smag.

Rør en dressing af olivenolie, limesaft, presset hvidløg, salt og peber. Vend dressingen i salaten og drys med ristede mandelflager.

_________________________________________________________________________________________________

2. august 2010

_________________________________________________________________________________________________________


v i  e r  l a n g t  b a g u d


Danskerne er verdens mest kødspisende folk (140 kg. pr. person pr. år) – til gengæld er vi ikke nær så gode til at gumle grøntsager i os.

Godt nok er salget af tomater, agurker og salatblade steget, men det er jo ikke rigtig bastant mad som kål, kartofler og rodfrugter. Indtaget af disse skønne produkter har stort set ikke rokket sig i 10 år.

I Danmark skelner man ikke mellem gode og mindre gode grøntsager. Det gør man fx i USA, hvor kostpyramiden er opdelt i 5 typer grøntsager, hvor tomat, agurk og salat befinder sig i den lave ende, mens det anbefales at spise meget af mørkegrønne grøntsager som broccoli og spinat, orange som gulerødder og græskar – og masser af tørrede bønner og linser – www.mypyramid.gov

______________________________________________________________________________________________

Det er ved at være aubergine-tid, så vi snupper lige en tian mere – se også squashtianen nedenfor. Denne her er uden æg.

tian med aubergine

Skær 2-3 store auberginer og 2 løg i terninger og svits dem i 1/2 dl olivenolie ved temmelig høj varme.

Auberginerne suger meget olie, men hvis du svitser ved høj varme og vender rundt hele tiden, skulle du kunne undgå at komme mere olie på panden. Tilsæt evt. 1/2 dl vand.

Hak 4-5 tomater og bland dem i auberginerne sammen med 3 fed hakkede hvidløg, et bdt hakket persille og en lille håndfuld basilikumblade. Smag til med salt, peber og sukker.

Læg grøntsagerne i en tærteform og drys med 1 dl reven parmesanost (eller vegansk ost) og 1 dl rasp.

Dryp med lidt olivenolie og sæt formen i en 200 grader varm ovn ca. 30 minutter.

______________________________________________________________________________________________

1. august 2010

_____________________________________________________________________________________________________


MÅNEDENS CITAT

hentet fra Dansk Vegetarforenings nyhedsbrev

juli 2010
Anders Holst Markussen,
journalist
“Mennesket ønsker at forsvinde
i det spændstige kød.
Mærke at det åbner sig
og svøber én ind
i sine safter og sekreter.
Først når den animalske mæthed
indtræder og krop og tarme
bedøves, kan man synke ned
i sin stenaldersøvn.”
Weekendavisen 23. juli 2010

_______________________________________________________________________________________

marokkansk tomatsalat

Denne salat har jeg fotograferet på et skønt hotel i Marokko – i en olivenlund i Atlasbjergene. Hvis ud vil se det smukke sted, så kig her:

Ksar Sharma

Hak 5-6 tomater og 1/2 agurk. Bland det med sorte oliven og et par spsk hakket rødløg. Vend grøntsagerne i en dressing af olie, citronsaft. salt og peber.

Servér salaten på en bund af salatblade og læg et par skiver appelsin ved og evt. et par både af hårdkogt æg.

___________________________________________________________________________________________________________

31. juli 2010

_____________________________________________________________________________________________________________

g  o  d  t    n  y  h  e  d  s  b  r  e  v


Hvis du er interesseret i at følge med i det sidste inden for forskning i helbred, dyrevelfærd og andre gode ting for dig selv og planeten, vil jeg meget anbefale at abonnere på Dansk Vegetarforenings elektroniske nyhedsbrev.

I det nyhedsbrev, der netop er udsendt, kan du bl.a. læse om rejeproduktionens trussel mod mangroveskove, om den grønne mads indvirkning på det gode humør, om større intelligens hos vegetarer, om kødproduktion og hungersnød og meget andet spændende videnskabeligt stof. Og så er der rigtig mange gode links.

Tilmeld dig nyhedsbrevet ved at klikke her.

Hvis du har brug for flere gode argumenter for at spise grønt, så kig her:

http://karmablogg.com


____________________________________________________________________________________________

Og så en lille nem lækkerbid til maven. Det bugner med squash lige nu, så lav den nemme franske ovnret tian. Den er fx en glimrende frokostret her i week-enden.


tian med squash

Skær 4-5 pænt store squash i skiver og hak et par store løg. Svits grøntsagerne i 5 spsk olie et par minutter.

Rør 2 æg (økologiske forstås) sammen med 1 dl reven parmesanost og 1 bdt hakket persille. Tilsæt et drys salt og peber.

Vend de let afkølede grøntsager i æggeblandingen og læg dem i en tærteform.

Drys med endnu 1 dl reven parmesanost og 1/2 dl rasp – og sæt fadet i en 200 grader varm ovn ca. 20 minutter.

Grofthakkede tomater med presset hvidløg og frisk timian smager fint til.

Hvis du ikke spiser æg og ost, så vend grøntsagerne i 2 dl soja quisine og drys med vegansk ost.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

30. juli 2010

______________________________________________________________________________________________________________

h j æ l p  k y l l i n g e r n e


Jeg har altid haft respekt for COOP, fordi de har interesseret sig for miljøet. Men når det gælder dyrevelfærd melder de hus forbi. I går udtalte de, at de ikke er interesseret i dyrevelfærd.

COOP har intet imod, at de 40.000 kyllinger, der normalt går i en stald, har 1 kvadratmeter plads til 2o udvoksede kyllinger. De har heller ikke noget imod,at kyllingerne går i deres eget lort i de 40 dage, det tager at få kød på benene af de stakkels dyr.

De vokser med rekordfart, og knoglerne kan ikke følge med. Dyrenes trædepuder ætses væk – og benene knækker, fordi de ikke kan bære den store vægt af de kyllingebryster, som forbrugeren ønsker sig til lavpris.

Vi KAN ikke være denne dyremishandling bekendt. Men avleren vil ikke gøre noget, de store supermarkedskæder vil heller ikke gøre noget – og det gælder også Dansk Supermarked.

Der en kun én tilbage til at ændre tingenes tilstand: DIG!

Vælg kød og æg fra fritgående høns, der har haft et godt liv.

Kun 0,2% af kyllingesalget er økologiske kyllinger. Der er god plads til forbedring.

___________________________________________________________________________________________

l æ k k e r ,  h u r t i g  o g  n e m

s o m m e r m a d


husk chili i varmen


Uge 30 er danskernes helt store ferieuge. I denne uge er vi kun halvdelen tilbage på taburetterne.

I det gode sommervejr vil vi gerne have let og hurtig sommermad. Det får du så i denne uges opskrifter.

Når det er varmt, går der simpelt hen gazpacho i den hos mig. Det er enormt nemt at blende en rå suppe. På få minutter har man en virkelig delikat ret, der både er sund og kalorielet. Derfor kommer der også i denne uge opskrift på en kold suppe, nemlig en suppe på vandmelon.



Hovedretten er også hurtigt lavet. Mindre end 20 minutter i ovnen og du har en skøn hovedret. “Men hvad med proteinerne?”, vil nogle måske spørge, og det er ganske klogt, for hvis man vil spise sundt, er det ikke nok at fjerne kødet og sidde tilbage med sovs og kartofler. Derfor er tilbehøret – en salat af perlebyg – en rigtig lille proteinbombe.

Vil du vide lidt mere om, hvordan du i den sunde grøntsagskost får proteiner nok, så se under proteinindhold i vigtige næringsmidler og  her hjælper kun bønner.



__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ugens menu

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

rød melonsuppe med kardemomme


Du kan selv bestemme styrken i suppen. Kan du lide kardemomme, så brug det. Ellers vælg spidskommen – og er du til det rigtig stærke så kom også cayennepeber eller chili i suppen.

Klik på billedet, så får du opskriften.


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

bagte sommergrøntsager


De bagte grøntsager er en meget hurtig ret. De nye grøntsager skal kun være i ovnen 15-20 minutter, fordi bagepapiret holder på varmen.

Bagte grøntsager hører til hittene her på bloggen, og denne version er virkelig lækker – og husk: jo flere hvidløg og krydderurter, desto bedre.

Klik på billedet, så får du opskriften.


__________________________________________________________________________________________________

salat af perlebyg m. jordnøddedressing


Når jeg kalder salaten for en proteinsalat, er det fordi den indeholder gode proteiner fra byggen, majsen, ærterne og jordnødderne.

Klik på billedet, så får du opskriften.


__________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

hvis du vil bladre i de foregående menuer –

så klik her

__________________________________________________________________________________________________

ugens menu – uge 1,

ugens menu – uge 2,

ugens menu – uge 3,

ugens menu – uge 4,

ugens menu – uge 5,

ugens menu – uge 6,

ugens menu – uge 7,

ugens menu – uge 8,

ugens menu – uge 9,

ugens menu – uge 10,

ugens menu – uge 11,

ugens menu – uge 12,

ugens menu – uge 13,

ugens menu – uge 14,

ugens menu – uge  15,

ugens menu – uge 16,

ugens menu -uge 17,

ugens menu – uge 18,

ugens menu – uge 19,

ugens menu – uge 20,

ugens menu – uge 21,

ugens menu – uge 22,

ugens menu – uge 23,

ugens menu – uge 24,

ugens menu- uge 25,

ugens menu – uge 26,

ugens menu – uge 27.

ugens menu, uge 28

ugens menu – uge 29

~ by kodfrifredag on 29. July 2010.

6 Responses to “ugens menu – uge 30”

  1. […] lavet. Mindre end 20 minutter i ovnen og du har en skn hovedret. Men hvad med proteinerne? …Read More… eczova 29 July 2010 har har Acetrader-Daily Market Outlook 29-7-2010 | […]

  2. Det super indlæg/blogs du skriver for tiden.Lidt barske, men det er jo nok det der skal til.

    Go sommer

    Pjevs

  3. Det er helt rigtig, jeg glemte bare at fortælle at jeg er veganer og jeg syndes at der gerne må komme flere af de indlæg, så det kunne får flere til at blive vegetare.Det er bare en drøm.De stakkels dyr fortjener et godt liv.

    Mange hilsner

    Pjevs

    • Hej igen Pjevs,
      Jeg er helt enig. Jeg arbejder med denne mad, fordi jeg ikke kan acceptere vores dyremishandling. Der er mange læsere af bloggen, så jeg håber, det hjælper.
      Kh
      Kirsten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: