linsesuppe med indiske krydderier

linsesuppe med indiske krydderier


Denne suppe er supernem og meget mættende. Du får rigtig gode proteiner, hvis du serverer et stykke brød til.

Det er de stærke sgaer på topoen, der virkelig giver suppen karakter.

________________________________________________________________________________________________________________

50 g løg

100 g porre

4 fed hvidløg

2 spsk rapsolie

2 tsk gurkemeje

2 spsk hakket ingefær

100 g pastinak (kan erstattes af kartofler eller persillerod)

200 g kartofler

200 g gulerødder

200 g røde linser

1 l grøntsagsbouillon

citronsaft

evt. soja- eller alm. yoghurt

evt. koriander


stærkt på toppen

2 tsk sorte sennepsfrø

2 tsk spidskommenfrø

snittet chili efter smag (kan udelades)

2 fed hakket hvidløg

2 spsk rapsolie


Snit løg, porre og hvidløg. Svits dem i olien og tilsæt gurkemeje og ingefær. Svits et par minutter.

Skær grøntsagerne i terninger og kom dem i gryden sammen med linser og bouillon. Læg låg på gryden og kog suppen ca. 30 minutter.

Purér suppen og hæld den tilbage i gryden. Tilsæt mere bouillon, hvis den er for tyk. Smag godt til med citronsaft samt salt og peber.

Rist de to slags frø på en tør pande, til de ”springer”.

Hæld olien ved og tilsæt chili (uden kerner) og hvidløg. Svits til hvidløgene er let gyldne.

Servér suppen portionsvis, evt. med lidt yoghurt.  Sæt en teskefuld af sennepsolien på suppen og drys evt. med hakket koriander.

linsesuppe.korr.1

~ by kodfrifredag on 7. October 2010.

8 Responses to “linsesuppe med indiske krydderier”

  1. Hej
    Jeg ville så gerne spise mere vegetarisk, men når jeg ser de alenlange ingridienslister så opgiver jeg, også fordi jeg mangler ALTID noget, selvom mine skabe bugner af alt muligt. Jeg er single.
    Mvh

    • Hej med dig,
      Ja, jeg kan selvfølgelig kun anbefale dig at spise så vegetarisk som muligt. Jeg synes, at du bare skal kaste dig ud i det. Det er ofte sådan, at man kan lave lækker mad uden at behøve ALLE ingredienserne. Smagsmæssigt kommer man rigtig langt med salt, peber, hvidløg og citronsaft. Køb de nye ting lidt ad gangen. Jeg er sikker på, at du bliver afhængig af den skønne mad!
      Kh
      Kirsten

  2. Hej
    Jeg har naesten lige fundet din blog og der ser til at vaere rigtig mange laekre opskrifter her. I gaar fulgte jeg din opsrkift paa ovenstaaende. Jeg havde dog ikke porrer, pastinak og kartofler ved haanden, saa min blev med soede kartofler, foraarslog, og alm. gule loeg. Prikken over i’er er dog drysset (her havde jeg ingredienserne )… ummm :)

    • Kære Dorte,
      Mange tak for din hilsen. Det er rigtigt, at linsesuppen snildt kan laves med mange andre grøntsager end de foreslåede. Faktisk er det jo meget sjovt selv at præge en ret – og måske mere bruge opskriften som inspiration.
      Men jeg er glad for at du kan lide suppen. Jeg er selv vild med den. Og så er den hurtig at lave.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  3. Hej Kirsten
    Hvor mange personer er retten beregnet til hvis man følger opskriften?
    vh
    Christina

  4. […] mixture to sprinkle on was perfect to get warm again. I used a recipe I found on a Danish blog kødfri fredag (meat free friday). What really made this soup was the sprinkle stuff of toasted mustard seeds, […]

Leave a Reply

 
