græskarsuppe med dildkroner

græskarsuppe med dildkroner

_______________________________________________________________________________________________________________________________


3 skalotteløg

4 fed hvidløg

4 spsk avocado- eller olivenolie

200 g kartoffel

200 g selleri

400 g hokkaidogræskar

ca. 7 dl grøntsagsbouillon

4 dildkroner

ca. 3 dl havre- eller sojamælk

citronsaft

græskarkerner


Hak løg og hvidløg og svits dem i olien 3-4 minutter.

Skær de tre slags grøntsager i terninger og kom dem i gryden sammen med bouillonen og tre dildkroner.

Læg låg på gryden og lad suppen simre 10-15 minutter.

Tag dildkronerne op og purér suppen i blenderen.

Hæld suppen tilbage i gryden og tilsæt mælken. Tilsæt mælk og/eller bouillon til konsistensen er passende.

Varm suppen igennem og smag til med slat, peber og citronsaft.

Pynt suppen med lidt af den sidste dildkrone og servér.


~ by kodfrifredag on 28. October 2010.

2 Responses to “græskarsuppe med dildkroner”

  1. Kære Kirsten, umm hvor er det en lækker opskrift, jeg har en butternut, tror du den kan bruges, eller er den bare bedst med hokkaido græskaret? Forøvrigt har min skole lige haft besøg af en indisk klasse med lærer, mange af dem var vegetarer og jeg anbefalede naturligvis at vi brugte dine opskrifter, det var en stor succes, og mine kollegaer er nu blevet flittige brugere af din side.. Herligt, og hvor er det dejligt at du bliver ved med din store inspiration. De varmeste hilsner kitty

    • Kære Kitty,
      Først hjertelig tak for rosen. Mit hjerte banker ekstra stærkt for Indien, så min glæde er ekstra stor, når du skriver, at dine elever har lavet indisk mad. Det er ikke altid de indiske opskrifter jeg bringer er 100% indiske. Jeg tilpasser dem somme tider, men det smager altid af det farverige land. Der kommer snart mere indisk. Hils dine kolleger og sig tak, fordi de er åbne overfor den grønne mad.
      Med hensyn til din butternut, skulle der ikke være problemer med at bruge den i stedet for hokkaido. Du kan evt. tilsætte 1-2 tsk gurkemeje, hvis du vil have den smukke gule farve.
      Fortsat rigtig meget held og lykke og gode oplevelser med mine opskrifter.
      Kærlige hilsener fra
      Kirsten

Leave a Reply

 
