risottofrikadeller

risottofrikadeller

____________________________________________________________________________________________________________________________


 

en rest risotto uden væde (eller nykogt ris)

HUSK (loppefrøskaller) eller

1 æg + rasp

ca. 4 spsk sojafløde eller anden fløde

olie til stegning


 

Her er en dejlig måde at bruge en rest risotto på. Hver dansker smider hvert år over 60 kg mad ud – lige ned i skraldespanden. Det koster rigtig meget, både på ens egen konto og ressourcemæssigt. Og det siger sig selv, at det tærer hårdt på klimaet.

Derfor er det en rigtig god ide at genbruge så mange madrester som muligt. Meget kan man spise til frokost næste dag, men fx en rest ris eller andre korn kan blive til skønne frikadeller i en håndevending.

Og så har jeg – til glæde for de mange mennesker, der ikke spiser æg – fundet ud af, at naturlægemidlet HUSK (som er godt for fordøjelsen) er fantastisk til at binde på samme måde som æg eller hørfrøskum, som veganere bruger. HUSK er bare meget nemmere at have med at gøre.

 

Hvis du fx har en rest risotto på 2-3 dl, så tilsæt en lille spsk HUSK og rør fløden i. Du kan også tilsætte revne grøntsager som squash eller gulerødder.

Lad ingredienserne samle sig og form små frikadeller med hænderne.

Steg frikadellerne i godt varm olie på en pande.

Frikadellerne kan bruges som pålæg – eller spises som hovedret sammen med kogte kartofler og et par gode salater, gerne med rodfrugter.


tip

Du kan tilsætte krydderier efter smag til frikadellefarsen. Jeg har kommet lidt gurkemeje i frikadellerne på billedet.

 

 

 

vegetaropskrift, vegetarret, veganeropskrift

~ by kodfrifredag on 18. November 2010.

4 Responses to “risottofrikadeller”

  1. Hej Kirsten,
    At bruge HUSK, det er dog en fantastisk ide, m e n du skriver ikke noget om mængden. Er det et par spsk.fulde eller hvad har du brugt i ovenstående mængde?
    Venlig hilsen
    Kirsten

    • Hi Kirsten,
      Da det er en resteopskrift, har jeg ikke angivet mængde. Man må prøve sig lidt frem. Jeg tror 1-2 tsk vil svare til et æg. Men jeg er selv begynder med HUSK!
      Hvis du vil bruge HUSK til bønne- eller risfrikadeller, så drys 1-2 tsk på og vend det rundt i bønner eller ris. Hæld lidt væde ved, fx sojafløde eller vand og lad det trække lidt. Så tror jeg du kan se, om det skal mere HUSK i – eller mere væde. Farsen skal kunne formes med hænderne.
      Kh
      Kirsten

  2. Hej Kirsten

    Så er jeg her igen. Jeg synes bare lige jeg vil dele denne lille oplevelse med dig. Torsdag aften lavede jeg en risotto med palmehjerter, champignon og ærter. Der blev en hel del tilovers og en portion blev til min frokost på arbejdet.
    Jeg havde stadig en del tilbage i køleskabet, men tænkte at det nok skulle blive spist på et eller andet tidspunkt.
    Igår aftes sad jeg og kiggede lidt i arkiverne på din blog og så faldt jeg jo over denne opskrift. Tanken om at lave frikadeller ud af min rest i køleskabet ville jeg aldrig selv være kommet på.
    Idag til frokost fik jeg gang i panden og gik i gang med at stege. Manden kom nysgerrigt forbi og kommenterede at det så spændende ud. Selv husets 4-benede medlem kom også forbi. Snuden kom helt op til kanten af køkkenbordet for at fange alle de liflige dufte. Hunden veg ikke fra min side, så jeg måtte overgive mig og servere “Risottadelle” for hende på lige fod med mig selv og min mand. Behøver jeg at sige, at endnu engang er lykken gjort i det lille hjem i Hejls.

    Kærlig hilsen
    Den 4-benede, manden og Tina

    • Hej Tina,
      Din risotto lyder rigtig god, uhmmm … Den vil jeg prøve en dag.
      Og hvor er det dejligt, at du fandt frem til risottofrikadellerne. Jeg har straks skrevet om det på bloggen, så andre kan få glæde af dit “fund”. Jeg havde selv næsten glemt denne opskrift.
      Det er totalt opløftende at høre om din glæde ved den grønne mad! Og tænk at vovse også vil være med. Bedre anbefaling findes vist ikke.
      Mange hilsener til dig, manden og den 4-benede
      fra Kirsten

Leave a Reply

 
