sennepsmarinerede bønner

sennepsmarinerede bønner

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

½ dl avocodo- eller olivenolie

2-3 spsk citronsaft

ca. 1 spsk grov dijonsennep

½ l kogte, hvide bønner

50 g nicoise oliven

en håndfuld basilikumblade


Bønnerne på billedet er hjembragt friske fra Italien. Og det er igen mine gode venner, Mette og Hans, der har været så betænksomme. Når de kommer hjem efter en tur til deres dejlige sted i Norditalien, vanker der tit en lille godbid til mig.

Og jeg bliver lige høj hver gang! Tænk at der kan være SÅdan en forskel i madkvalitet.

Har du ikke mulighed for at få bud til Italien – eller selv skal derned – må du bruge de tørrede hvide bønner, og det går også fint. Se om udblødning og kogning af bønner her.

Rør olien med citronsaft og smag til med sennep, salt og peber – måske også lidt mere citronsaft og et nip sukker. Dressingen skal være markant.

Hæld dressingen over bønnerne (de må gerne være varme og nykogte). Læg bønnerne i en tildækket skål og lad dem stå nogle timer, gerne til næste dag. Vend rundt i dem engang imellem.

Smag til igen og bland bønnerne med oliven og iturevne basilikumblade.


~ by kodfrifredag on 2. December 2010.

5 Responses to “sennepsmarinerede bønner”

  1. Uhmm, lækkert :-)

    Mange hilsner
    Birthe

  2. Det varmer mig virkelig at høre, Kirsten, for netop i dag har jeg erfaret nogle ret kedelig ting – så TAK! :-)

    KH
    Birthe

  3. Jeg elsker dine opskrifter, men da jeg læste denne om de sennepsmarinerede bønner, gav det virkelig et gib i mig: hvor for i en plasticbøtte? Hvorfor ikke en f.eks. glasskål? Jeg forsøger at undgå plastic til opbevaring af mad og bruger ALDRIG plastic til madvarer med fedtstoffer. jeg er sikker på, at der kommer hormonforstyrrende stoffer over i maden. Det hjælper jo ikke at spise sundt, hvis man bagefter tilfører maden noget usundt.

    • Kære Karin,
      Tak for din hilsen. Jeg er helt enig. Jeg undgår så vidt muligt plastic, men jeg har en lille boks af meget hård plast. Jeg bilder mig ind, at det gå an, da jeg kun bruger den en sjælden gang. Men det BØR undgås – og slet ikke anbefales. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på tanketorsken. Jeg har straks rettet i opskriften.
      Tak også for din ros af mine opskrifter.
      Kh
      Kirsten

Leave a Reply

 
