nøddepaté med brun sovs

nøddepaté

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 tørrede shiitakesvampe eller en håndfuld tørrede Karl Johansvampe

200 g blandede nødder: fx hasselnødder, mandler, valnødder, solsikkekerner etc.

250 g skalotteløg

2 fed hvidløg

4 spsk olivenolie

300 g kartofler

1 spsk tørret salvie

1 spsk tørret timian

2 spsk citronsaft

2 dl rasp

2 spsk HUSK (loppefrøskaller) eller 2 æg

100 g ost, fx emmentaler eller vegansk ost

3-4 spsk tamari

2 dl væde, fx udblødningsvandet fra svampene og/eller soja quisine eller anden fløde


Læg svampene i blød en times tid. Hak dem fint. Gem vandet.

Hak nødderne og rist dem gyldne på en tør pande. Hak løg og hvidløg og svits dem i olien, til løgene er bløde.

Riv kartoflerne og kom dem på panden sammen med svampene, krydderurterne og citronsaften. Svits endnu et par minutter.

Kom blandingen i en skål og tilsæt nødder, rasp, HUSK (eller æg) . Riv osten og rør den i.

Smag til med tamari og peber. Rør væden i. Tilsæt så meget væde, at farsen bliver sammenhængende men ikke for fast.

Læg farsen i en smurt ovnfast form. Pynt evt. med et par salvieblade på toppen.  Bag pateen i en 190 grader varm ovn 35-40 minutter.

Julepateen kan spises varm eller kold.

Servér brunede kartofler, rødkål eller rødkålssalat til pateen – samt:


brun sovs

2 1/2 dl soja quisine eller anden fløde

1 spsk citronsaft

3-4 spsk tamari

evt. 2 spsk cognac

evt. maizenamel


Bring fløden i kog med citronsaften. Smag til med tamari, peber og evt. lidt cognac.

Rør ca. 1/2 spsk maizenamel ud i lidt vand og jævn sovsen, hvis du ønsker den lidt tykkere.



~ by kodfrifredag on 17. December 2010.

4 Responses to “nøddepaté med brun sovs”

  1. Hej kære Kirsten,

    jeg glæder mig til at lave din julepaté (det bliver den fra din dejlige bog “Det kærlige køkken”)…

    Tusind tak fordi du er dig, og deler så meget ud af dig.

    De glædeligste juletanker og kærlige hilsner fra Kristina

    • Kære Kristina,
      Tusind tak for din søde hilsen. Den har rørt mig dybt. Jeg bliver så glad, når nogen kan bruge mine frembringelser!
      Jeg håber, julepateen vil smage! En rigtig glædelig jul til dig og dine.
      Kh
      Kirsten

  2. Hej
    Jeg er ved at flytte lidt rundt og har derfor tømt bogreolen, fandt din bog: Med vinger til solens køkken og blev helt væk i den … Min datter kommmer hjem fra Asien på onsdag og hun ønsker sig en suppe- og linsekogebog – måske det er på tide hun overtager solens køkken???
    – så søgte jeg på dit navn og sidder nu her og er helt overvældet, hun skal da have din nye bog, tror jeg – og jeg melder mig straks til nyhedsmails.
    Glædelig jul
    Elna Søndergaard

    • Hej Elna,
      Hvor sjovt, du har fundet min gamle bog. Og det glæder mig, at du vil forære din datter en af de nyere. Jeg ved ikke, om du tænker på “det kærlige køkken”, for den er desværre udsolgt fra forlaget. Men måske kan du være heldig at finde den hos en boghandler. Hvis du tænker på den helt nye, “det helbredende køkken”, udkommer den først den 18. januar.
      Tak også for dine smukke ord – og rigtig glædelig jul til dig og din familie.
      Kh Kirsten

Leave a Reply

 
