indisk raita med æble og gulerødder

indisk raita med æble og gulerødder

raita.2

___________________________________________________________________________________________________________________________________

æbler i skål

raita.1

_______________________________________________________________________________________________________________________________

Raita er en slags indisk ”salat” eller tilbehør. Jeg plejer at kalde raita for en ”køler”, fordi den altid følges med de stærke indiske curries.

Raitaen kan laves stærk, men oftest er den mild – og derfor velegnet til at slukke de værste chili” brande” i halsen.

.

2 ½ dl yoghurt, evt. sojayoghurt

evt. 1 tsk ristede sennepsfrø

2 fed hvidløg

200 g gulerødder (jeg har brugt orange og røde)

200 g æbler

½ dl mynteblade

½ dl ristede mandler i flager


Rør evt. yoghurten med ristede sennepsfrø. Tilsæt presset hvidløg og smag til med salt og peber.

Skær gulerødder og æbler i små terninger – eller riv gulerødderne. Bland begge dele i yoghurten sammen med hakket mynte og mandelflager.


variationer

Raita kan laves med mange slags grøntsager eller frugter. Prøv fx en agurkeraita – eller en bananraita.

Du kan lave raitaen stærkere ved at smage til med chili eller reven ingefær.

Der kan tilsættes krydderier som knust kardemomme, spidskommen, korianderfrø og/eller fennikelfrø.

__________________________________________________________________________________________________________________

raita

______________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 10. March 2011.

4 Responses to “indisk raita med æble og gulerødder”

  1. Kære Kirsten,
    hvor er dine opskrifter dog fristende… håber du laver en “indisk rejse- og kogebog” samt dine flotte billeder, illustrationer og oplysninger, Man lever ikke blot sundere ved at følge dine opskrifter, man bliver også ret meget klogere!
    Tak fordi du utrættelit og på en inspirerende måde beriger vores grønne køkken.
    Kærlig hilsen fra Erika og familiefangruppe

    • Kære Erika,
      Hvor er jeg glad for at, du kan lide de indiske ting. Det kunne være sjovt at lave en indisk kogebog, men jeg tror markedet er for lille. Kender du min gamle – for længst udsolgte bog – “Med vinger ti solens køkken”. Den indeholder også lidt rejsestof.
      Dine ord er virkelig opmuntrende. Så du kan roligt regne med meget mere grønt i fremtiden!
      Kh
      Kirsten

      • Kære Kirsten,
        det undrer mig overhoved ikke at dine bøger er med det samme udsolgt. Jeg tror nu ikke at markedet er for lille for en indisk kogebog, vi bliver jo flere og flere vegetarer :-)
        Jeg skal gå på optagelse efter “Med vinger til solens køkken”, den kender jeg ikke.
        Og så håber jeg at Politiken vil skynde sig med at udgive “Det kærlige køkken” (jeg kan jo ikke blive ved med at låne Anne-Pias bog…)
        Forresten, du er også en rigtig god fotograf, jeg kan godt lide din “synsvinkel” når du tager fotos.

        Kærlig hilsen,
        Erika

      • Kære Erika,
        Tusind tak igen for dine roser. Jeg synes jo faktisk det er enormt morsomt både at finde på ny mad og at fotografere den – eller de mennesker der har med maden at gøre.
        “Med vinger til solens køkken” finder du bestemt på biblioteket.
        Kh
        Kirsten

Leave a Reply

 
