nøddekiks

nøddekiks

_______________________________________________________________________________________________________________________________


40 g hasselnødder

75 g rugmel

75 g hvedemel

50 g havregryn

½ tsk bagepulver

½ tsk salt

75 g smør

ca. 1 dl vand


Hak nødderne mellemfint.


Bland nødder, de to slags mel, havregryn, bagepulver, salt og smør.

Tilsæt knap 1 dl vand og ælt dejen sammen. Måske skal der tilsættes lidt mere vand.

Rul dejen tyndt ud og stik runde kiks ud med et glas – eller skær dejen i firkanter.


Sæt kiksene på en bageplade og bag dem 15 minutter i en 180 grader varm ovn. Skru ned til 150 grader og bag kiksene færdige endnu ca. 15 minutter.

Afkøl kiksene og opbevar dem i et glas med tætsluttende låg.


_________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 18. March 2011.

6 Responses to “nøddekiks”

  1. Uhmm, de ser vel nok lækre ud!!

    KH
    Birthe

  2. tak for mange lækre og inspirerende – ikke at forglemme velsmagende opskrifter/retter :) Mht. opskriften på nøddekiks, vil jeg spørge om man kan bruge olivenolie (eller anden olie) istedet for smør? Jeg er vokset op i den fedtforskækkede tid hvor mættet fedt ikke var god tone, og jeg har det lidt svært med smagen. Har du planer om at komme til det nordjyske og holde foredrag/kurser eller lign.?

    • Kære Birgitte,
      Dejligt at du kan lide opskrifterne. Tak!
      Mht til udskiftning af smør, tror jeg godt du kan bruge olivenolie, men jeg har ikke selv prøvet. Så forsøg med en lille portion. En anden mulighed kunne være, at du udelader hasselnødderne og bruger jordnøddesmør i stedet for alm. smør.
      Jeg har ikke nogen aktuelle planer om foredrag/kurser i Nordjylland, men har du gode forslag, hører jeg gerne fra dig.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  3. Kære Kirsten,
    Tak for dit svar :) Jeg vil prøve mig lidt frem, det er nogle gode alternativer du foreslår.
    Mht. foredrag/kurser/workshop vil jeg kontakte aftenskolen FOKUS i Aalborg, hvis det er iorden med dig. Jeg tænker, det det evt. kunne blive aktuelt til efteråret.
    Mange hilsner fra
    Gitte

    • Kære Gitte,
      Hmmm, det KAN måske være svært at få enderne til at hænge sammen. Jeg kan se, at jeg skal bruge et par dage. Men undersøg gerne mulighederne.
      Kh
      Kirsten

Leave a Reply

 
