ugens menu, uge 32 2011, svampetid

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hvis du vil være sikker på at følge med i de nye opskrifter her på bloggen, så tilmeld dig E-mail abonnementet, se nedenfor th. Så får du besked, når der er nye lækker- bidder.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

15. august 2011

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-


n u  e r  d e t  s v a m p e t i d



kantareller & Co.

Nu pibler svampene frem. Problemet er den megen regn, vi har fået i juli og nu også i august. Men kommer der ophold i regnen med sol og blæst i nogle dage, er det især lige nu kantarellerne, man kan finde i store mængder. Men også Karl Johan skulle være på banen.


masser af svamperetter

Der er mange dejlige retter med svampe. Da spidskålen stadig er frisk og sprød, kan det være en idé at lave grillet spidskål med svampe. Du kan vælge enten rørhatte eller kantareller – eller købesvampe, hvis du ikke selv er svampesamler.

Andre muligheder for svamperetter er: citronrisotto med squash og svampe, grillet selleri med svampe, svampe-valnøddepostej eller stegt støvbold med karamelliserede rødløg.


grillet spidskål med kantareller


Klik på billedet, så får du opskriften.


_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

14. august 2011

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


h v i d l ø g s  –  “m a y o n n a i s e”


akvarellen er tegnet af Hanne Schrøder


skordalia – hilsen fra Grækenland

Det græske dip eller sovs, skordalia, er et dejligt alternativ til almindelig mayonnaise, hvis man tæller kalorier eller ikke spiser æg.

Kog 3-4 store kartofler og pil dem.

Kom dem i køkkenmaskinen, mens de endnu er varme. Tilsæt 5-6 fed knuste hvidløg og et drys salt. Purér massen.

Tilsæt langsomt ca. 1/2 dl citronsaft og ca. 1/2 dl olivenolie (hvis du tænker kalorier, så brug 1/2 vand, 1/2 olie).

Smag til med salt og citronsaft – og måske mere hvidløg og olie.

Servér “mayonnaisen” med sorte oliven, hakket persille og citronbåde.

Den gode gamle manér at lave dippet på, er i en morter. Man støder alle ingrdienserne sammen til massen er fløjlsblød.

Det er en glimrende form for meditation. Simpelt hen en ret for både krop og sjæl!



_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

13. august 2011

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


d e t  s t o r e  a g u r k e r æ s



alle agurker udsolgt

I alle mine lokale supermarkeder var økologiske agurker udsolgt i går!

Det glæder mig rigtig meget på de betrængte agurkeavleres vegne. Jeg håber, at den store agurke-interesse vil rette op på deres store tab i forsommeren.

Jeg vil gerne skubbe lidt til indtagelsen af den friske og kaloriefattige frugt. Her kommer endnu en opskrift med agurk. I dag en creme eller dip, man også kan nyde som tilbehør til frikadeller eller pateer.


agurker i dildcreme



Klik på billedet, så får du opskriften.


_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

12. august 2011

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


s a l a t  i  s a n d w i c h



rugbrødssandwich

Det er sjældent vi bruger rugbrød som sandwichbrød, men det er både lækkert, sundt og mættende.

Jeg vil foreslå en rugbrødssandwich med en salat, som jeg engang fik i Californien.


sandwich med amerikansk salat

Skær to skiver rugbrød, fx valnødderugbrødet nedenfor – eller læg salaten i et pitabrød.

Lav en salat af fintsnittet radicchiosalat og grønne salatblade, 2 dl hakkede æbler, 2 dl hakkede, tørrede figner og abrikoser, 50 g hakkede oliven uden sten, 25 g hakkede cashewnødder og evt. 1 dl emmentalerost i små terninger.

Rør en dressing af olivenolie, knust hvidløg, dild, purløg og citronsaft. Hæld dressingen over salaten og vend rundt. Salaten må ikke være for våd, når den bruges til sandwich.

Pres salaten godt sammen mellem de to brødskiver.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11. august 2011

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


m a d p a k k e t i d



lækker mad i kassen

Nu er vi i sving igen, de fleste af os. Ferien er forbi, og vi skal af sted på arbejde og i skole. Rigtig mange børn for første gang. 

Mad er tryghed, ved vi. Derfor er det vigtigt, at de små nye skolegængere har en kærlig  og sund madpakke med hjemmefra. Det kan være med til at lette overgangen til alt det nye. Den lille mad-hilsen fra mor og far giver fornyet mod i en lidt uoverskuelig verden.

Frokosten er en vigtig del af dagens mad, så der er god fornuft i at medbringe noget lækkert i kassen, både for børn og voksne Noget, der kan tåle transporten og være appetitligt, når låget lettes midt på dagen.


prøv en “whopper”


En whopper er en sandwich af anselig størrelse. Vælg godt surdejsbrød og smør det med fx artiskokcreme eller olivencreme. 

Læg de to skiver brød sammen med fx salat, en skive avocado, en skive marineret tofu eller en squashfrikadelle (eller kartoffelfrikadelle eller bønnefrikadelle), radiser, skiver af rød peber, fintsnittet forårsløg og evt. krydderurter.


børnemad

Der er forskel på, om frokosten er til børnehave- og skolebørn eller til voksne. Til børnene må madderne gerne være enkle og gerne medbragt i små beholdere, så de små selv kan vælge eller blande.

Rester fra aftensmaden er altid populære. Jeg har lige konsulteret to dejlige teenagepiger, Anna Sofie og Carla, om deres madpakke-favoritter. De fortalte, at de elsker “madpakker” med rester fra aftensmaden dagen før: et stykke tærte, pizza, lasagne eller ligende.

Så tænk på reste-muligheden, når du laver aftensmaden, for disse “rester” er også fine i madpakken til den voksne.

Giv altid børnene frugt med, enten en banen, æble, pære, en skive melon – eller den klassiske gulerod etc.-  eller lav en lækker frugtsalat af mange slags frugt.



voksenmad

Den voksne smider som regel ikke så meget med madkassen som børn. Derfor er der bedre muligheder for at medbringe noget mere flydende. Det kan være en tyk suppe – eller en dressing til salaten eller pittabrødet.

Det er vigtigt at maden ikke bliver våd og sjasket, inden den skal spises.



burger – nu med god samvittighed

En burger er altid populært, men rent instinktivt tænker man: USUNDT!

Sådan behøver det ikke at være. I denne uge får du opskrift på godt hjemmebagt rugbrød, der også kan blive til rugbrødsboller til burgere –  og noget sundt at smøre på og fylde i brødene.

Se også under fyld til burgere.


_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

u g e n s  o p s k r i f t e r

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


valnødderugbrød

Dette brød er bagt med gær. Det skal blot røres sammen og ikke æltes. Derfor er det lynhurtigt at lave og behøver ikke at stå natten over som surdejsrugbrød.

Klik på billedet, så får du opskriften.


___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

spicy hummus

Hummus er formentlig det mest populære “grønne” pålæg, der findes. Her er hummusen blevet opgraderet med lidt chili, men den kan naturligvis også laves uden.

Klik på billedet, så får du opskriften.


___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

hummus af edamamebønner


Edamamebønner er friske sojabønner, som købes frosne i supermarkeder eller i orientalske butikker. De giver en dejlig afveksling til kikærterne – og så skal edamamebønnerne ikke koges først.

Klik på billedet, så får du opskriften.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 10. August 2011.

6 Responses to “ugens menu, uge 32 2011, svampetid”

  1. Jeg har tildelt dig en blogaward fra min egen blog, LevSundtNU – jeg håber, at du vil tage imod og lege med :)
    Se nærmere på min blog og indlægget fra 12. august.
    KH Ditte

    • Kære Ditte,
      Tusind tak! Jeg er meget glad og beæret. Det er virkelig et flot skulderklap.
      Skal jeg forholde mig på samme måde som du, med at udvælge andre til “prisen”?
      Kh
      Kirsten

  2. For pokker – der er mange spændende opskrifter. Bare sommeren og tiden var mere til at dyrke det. Men fortsæt endelig….

  3. Hej
    Jeg vil gerne være vegetar. Men jeg har et problem med, at jeg ikke kan blive mæt af vegetarmad. Jeg prøvede opskriften “rødbedebøffer med ristede svampe”, som jeg spiste til aftensmad. Selvom jeg spiste rugbrød før jeg gik i seng, vågnede jeg midt om natten og var skrigende sulten. Selvom jeg går op og spiser, sover jeg dårligt resten af natten. Sådan har jeg det med de fleste vegetarretter. Jeg ved godt, jeg skal komme flere bønner og nødder i.
    Det jeg ikke forstår er, at de fleste vegetarretter er med så få proteine, at jeg ikke kan blive mæt af dem. Jeg forestiller mig, at mange mennesker har det på samme måde som jeg.
    Hilsen Anna Hedegaard, Hellerup

    • Kære Anna,
      Mange tak for din hilsen. Du peger på et problem, som mange begynder-vegetarer kender til. Som du beskriver det, tror jeg, at du nærmest skal spise dobbelt portion af alt for at få tilstrækkeligt med næringsstoffer – og selvfølgelig mange retter med bønner og tofu.
      Måske har din krop brug for, at du trapper langsomt ned, hvis du er overbevist om, at du vil være vegetar. Det kan være klogt at bruge et års tid på at trappe ned på kødet og måske gå over til fisk en tid.
      Det er IKKE meningen, at du skal være sulten – og da slet ikke, da du vægtmæssigt er i den lette ende.
      Jeg er ikke helt sikker på, at 100% vegetarisme er løsningen for alle mennesker. Det er vigtigt, at man er vild med den mad, man spiser, og at man trives med den. Har du brug for kød, så vælg kød fra dyr, der har haft et godt liv. Det giver den bedste smag i munden.
      Jeg ønsker dig held og lykke med omlægningen, men husk, at du ikke skal tvinge noget igennem. Gå langsomt frem og nyd de mange skønne smagsnuancer i grøntsagerne, urterne og krydderierne. Jeg tror bestemt, at du på længere sigt vil få mere og mere trang til det grønne. Sådan går det for de fleste.
      Kærlige hilsener
      Kirsten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: