pitabrød

pitabrød

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

10 g gær

3 dl lunkent vand

2 spsk olivenolie

2 tsk salt

1 tsk sukker

250 g fuldkornshvedemel

ca. 150 g hvedemel


Rør gæren ud i det lune vand og tilsæt olie, salt, sukker og fuldkornsmel.

Rør dejen godt sammen og tilsæt hvedemelet lidt ad gangen.

Tag dejen ud på bordet, når den kan æltes og ælt den godt igennem, gerne mindst 10 minutter.

Læg dejen i en skål og vend den i lidt olie. Dæk skålen og lad dejen hæve et par timer.

Ælt dejen igennem igen og del den i 10-12 portioner.

Tril kugler af dejen og rul dem ud til cirkler med en diameter på 14-15 cm og en tykkelse på 4-5 mm.

Læg brødene på bagepapir på en bageplade og lad dem hæve endnu ca. 1/2 time.

Sæt brødene i en 250 grader varm ovn og bag dem 6-8 minutter. Sænk varmen til 200 grader og bag brødene færdig, endnu et par minutter – måske kortere tid. Vurdér selv hvornår brødene er færdige, da der er forskel på ovne.

Pak brødene ind i et viskestykke, så de forbliver bløde.


tip

Du kan lade dejen hæve længere end to timer, evt. natten over. Ælt den evt. igennem et par gange undervejs.

Du kan bage boller af noget af dejen.

Pitabrødene kan fryses.

~ by kodfrifredag on 18. August 2011.

4 Responses to “pitabrød”

  1. Hvis jeg bagte dem så længe som angivet her i min ovn, ville de blive sten hårde.

    • Kære Pia,
      Tak fordi din bemærkning om bagtiden. Det er rigtigt, at der er stor forskel på ovne. Takket være din bemærkning, har jeg rettet lidt i opskriften. Det er ærgerligt, hvis nogen kommer til at bage “sten”!
      Kærlige hilsener
      Kirsten

  2. Hvor er det super! Jeg har prøvet at bage minipitabrød et par gange, men hver gang bliver de til boller i stedet for. Nu vil jeg prøve at følge din opskrift og så håber jeg at det lykkes.

    Jeg tror nemlig at minipitabrød vil være en stor succes når jeg er med til fællesspisning o. lign. Måske også til den int. vegetardag. :D

    • Hi Jens,
      Mini-pitabrød lyder interessant. Jeg håber, du lykkes med dem. Pas på de ikke får for lang tid i ovnen. Så hold øje!
      Måske ses vi på den internationale vege-dag. Det ville være hyggeligt.
      Kærlige hilsener
      Kirsten

Leave a Reply

 
