indisk linseret med søde kartofler og chili

indisk linseret med søde kartofler og chili

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

200 g sorte eller grønne linser

1 spsk brune sennepsfrø

100 g løg

4 fed hvidløg

½-1 chili

2 spsk olie

2-3 spsk reven ingefær

800 g søde kartofler

300 g fennikel

2 dl grøntsagsbouillon

2 dl tyk kokosmælk

1 spsk garam masala

frisk koriander eller fennikelgrønt

 

Kog linserne i rigeligt vand 15 minutter og afdryp dem. De kan evt. koges dagen i forvejen.

Rist sennepsfrøene i en tør gryde, til de ”springer”.

Hak løg, hvidløg og chili (fjern kernerne). Hæld olien i gryden og svits de tre ting, til løgene er klare. Tilsæt ingefæren.

Skær kartofler og fennikel i små terninger. Kom dem i gryden sammen med bouillonen og de forkogte linser.

Hæld bouillonen og halvdelen af kokosmælken ved. Læg låg på gryden og lad retten simre 6-7 minutter.

Kom garam masala i og smag til med salt, ingefær og garam masala.

Servér linseretten med kogte korn som fx perlebyg eller perlespelt, evt. i form af en salat – eller vælg orientalsk rissalat.

Drys med koriander eller fennikelgrønt.

 

.

.

~ by kodfrifredag on 6. September 2012.

6 Responses to “indisk linseret med søde kartofler og chili”

  1. Hej Kirsten

    Det var super ( og det er din stryhn-linsepostej også).

    Peter

    • Hi Peter,
      Tusind tak for din hilsen. Skønt at du kan lide både den indiske curry og “lever”postejen. Den burde slå den ordinære af banen, synes jeg!
      Der ligger flere indiske opskrifter på bloggen, hvis du er interesseret.
      Kh
      Kirsten

  2. Hej Kirsten

    Jamen jeg kigger meget i øjeblikket. Af en eller anden grund har jeg ikke haft lyst til kød i et stykke tid, og da al min viden og bøger primært har kød som en hovedingrediens skal jeg virkelig lære at kravle først.

    Jeg har naturligvis din originale vegetariske kogebog, men den er lidt forældet i udtryk og tanke. Har købt dine 350 retter også (og faldt engang over dine festmiddage, så den tæller også med), samt din madpakkebog. Har forgæves ledt efter din marokkobog, men sådan er livet.

    Foreløbig har det været en stor oplevelse, og min kone brokker sig ikke specielt (hvis jeg undgår tofu). Spiser dog fisk, æg og mejeri.

    Vh
    Peter

    • Hi Peter,
      Ja, du har ret, de gamle bøger er lidt forældede, det gælder både “Vegetarisk køkken” og “Vegetarisk hverdagsmad”. Til gengæld møder jeg mange, som stadig bruger min allerførste bog, “Vegetariske festmiddage”. Og det er da fantastisk!
      Jeg håber, det er den helt nye madpakkebog, du har, for den gamle uden billeder, er også noget forældet.
      Jeg tror, du finder marokkobogen en dag. Jeg har set den et par gange i antikvariater.
      Det er interessant, at det er dig, der er mere interesseret i det grønne end din kone. Det plejer altid at være kvinderne, der skal lokke deres mænd.
      Fortsat rigtig god fornøjelse!
      Kh
      Kirsten

  3. Hej Kirsten

    Fik Marokko, virker helt ubrugt, og jeg glæder mig til at læse den. Så kan jeg få brugt taginen.

    Jeg var ombord i dine humusbøffer igår, og jeg er forbløffet over hvor hurtigt og let det her er. Jeg savner dog de store simreretter, men dem finder jeg nok senere, ligesom jeg savner de ultimative gæsteretter.

    Men lige pt. er du min ultimative guru ind i denne verden, og jeg er ikke blevet skuffet foreløbig.

    Vh
    Peter

    • Hi igen Peter,
      Dejligt at du fik Marokkobogen. Gad vide, om du har været der? De har meget simremad i Marokko – men det er næsten altsammen med kød. Simreretter er jo ikke så almindelige i det grønne køkken, fordi grøntsager helst ikke skal behandles FOR meget.
      Det med gæstemaden er lidt en smagssag. Jeg vil fx foreslå grillet selleri med svampe, kig her: http://wp.me/pHBxF-7e
      Jeg er rigtig stolt af at være din guru – og jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at leve op til æren.
      Fortsat god fornøjelse!
      Kh
      Kirsten

Leave a Reply

 
