mandelpostej

mandelpostej

mandelpostej m engel.a

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

En nøddepaté eller en mandelpostej til julemiddagen er det klassiske valg for os, der ikke spiser kød. Der findes mange forskellige udgaver. Du kan se flere forslag her.

 .

15 g blandede, tørrede svampe

150 g løg

6 fed hvidløg

½ kg porrer

4 spsk olivenolie

150 g mandler og/eller solsikkekerner (du kan også bruge hasselnødder eller græskarkerner)

100 g parmesanost (kan udelades)

150 g trekornsflager eller andre kornflager

4-5 spsk tamari

friskkværnet peber

ca. 1 spsk tørret salvie

4 æg (eller 3-4 spsk HUSK + 1/2-1 dl sojafløde hvis du er veganer)

evt. rasp

 

Læg svampene i blød en halv times tid. Afdryp dem og hak dem fint.

Hak løg og hvidløg – og snit porrerne.

Svits løg, hvidløg, porrer og svampe i olien, til løgene er bløde og let brune.

Hæld blandingen i en stor skål.

Hak mandler og/eller solsikkekerner og rør dem i løgblandingen.

Jeg har hakket mandlerne med min nye Bamix de Luxe stavblender. Det går som en leg! 

.

mandler kværnede

.

Riv osten og tilsæt den sammen med kornflagerne.

Smag godt til med tamari og peber.

Rør æggene i et ad gangen (hvis du ikke spiser æg, så brug i stedet 3-4 spsk HUSK og lidt sojafløde). Lad blandingen stå en kvarters tid og vurdér konsistensen. Måske skal der tilsættes lidt rasp, hvis farsen er for lind.

.

Tv.: mandelfarsen er rørt sammen. Th.: mandelpostejen er parat til at komme i ovnen.

mandelpostej.fars

mandelpostej til bagn

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hæld postejfarsen i en postejform eller et andet ovnfast fad og bag postejen i en 200 grader varm ovn ca. 40 minutter.

Servér evt. brunede kartofler, en brun sovs samt en rødkålssalat med pærer og clementiner til postejen.

.

brun sovs

2 dl sojafløde

3-4 spsk tamari (soja)

citronsaft

evt. lidt cognac

 .

Rør fløden med tamari. Smag til med citronsaft og evt. mere tamari og en smule cognac.

Sovsen kan varmes op til kogepunktet – eller serveres kold til postejen.

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

mandelpostej m engel

Hvis du vil printe opskriften ud, så tryk på det lille felt nedenfor: “Print & PDF”.  Her kan du klikke billederne væk.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 13. December 2012.

15 Responses to “mandelpostej”

  1. Uhmmm glæder mig til at lave denne pate igen og har da denne gang købt cognac LOLLL
    Pateen smager bare så godt.
    Knus

  2. Kan denne pate laves vegansk? Hvad kan jeg erstatte æg med?

  3. Hej Kirsten. Til hvormange personer er opskriften? Kh

  4. Hej Kirsten

    Jeg havde egentlig tænkt mig bare at spise and und so weiter til jul, men nu prøvede jeg din sovs, kartofler, salat og mandelsteg.

    Så stegen bliver gentaget til jul.

    Superklase.

    Vh
    Peter

    • Hi Peter,
      Hvor det det dog dejligt. Tænk at min mandelpostej har skubbet anden af bordet. Det er jeg virkelig stolt over! Jeg takker på andens og egne vegne.
      Hav en rigtig dejlig jul.
      Kh
      Kirsten

  5. Hej Kirsten

    Anden tager de andre sig af. Jeg har ikke spist kød nu i 3 måneder, spiser stadig fisk. Men som jeg har sagt før, syntes jeg dine opskrifter er meget gode, og det er blandt andet også det der har gjort det så let. Jeg føler intet savn. Men jeg gider heller ikke være samtalepunkt til jul. Derfor havðe jeg tænkt mig bare at følge trop. Men det her var virkelig så ekstraordinært godt.

    Jeg brugte en del af svampevandet til kartoffelkogning og sovs. Ligesom jeg også smed lidt ribsgele i saucen. Og brugte normal fløde.

    Vh
    Peter

    • Hi igen Peter,
      Jeg er helt enig med dig: der er ingen grund til at lufte sine evt. anderledes madvaner juleaften. Derfor passer en grøntsagspostej eller -paté godt ind i den traditionelle julemad. Den ligner den øvrige brune mad, og man undgår at provokere.
      Og jeg er jo rigtig, rigtig glad for at høre, at du trives med mine opskrifter. Og det er en god idé at spise fisk så længe, man har lyst til det. Inden jeg blev vegetar, spiste jeg også lidt fisk det første års tid. Det er vigtigt at mærke efter, hvad kroppen har brug for.
      Tak også for ideen med svampevandet. Den er rigtig god!
      Kh
      Kirsten

  6. Kære Kirsten
    Tak for endnu en skøn opskrift – vi er vilde din mandelpostej her i huset.
    Kh Gitte fra Huskebloggen

  7. Kirsten, jeg kunne tænke mig at bruge postejen til julefrokosten sammen med en rød- eller grønkålsalat. Mener du, at postej kan laves på forhånd og fryses? Kan man måske fryse ‘farsen’ og bage den på selve dagen?
    Venlig hilsen
    Kirsten … For der er jo mange af os i den aldersgruppe

    • Kære Kirsten,
      Tak for din hilsen. Ja, du kan sagtens fryse mandelpostejen. Jeg tror, jeg ville bage postejen, hvis jeg var dig, og så varme den op inden serveringen.
      Generelt kan du fryse alle postejer med æg. Postejer uden æg har tendens til at blive lidt “vandede” og skille. Men smagen forringes ikke.
      Hav en dejlig december og en velsmagende julefrokost!
      Kh
      Kirsten

  8. […] bestod af mandelsteg (med porrer og tørrede svampe), små julepostejer (med kikærter og quinoa), rødkålssalat (med […]

Leave a Reply

 
