moju fra Sri Lanka – sur-søde auberginer

moju fra Sri Lanka – sur-søde auberginer 

 aubergine moju 2

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Denne ret smagte jeg på vej ned fra tebjergene i Sri Lanka. Sammen med vores chauffør gjorde vi holdt for at spise frokost ovenfor den flod, hvor filmen ”Broen over River Kwai” er optaget.

Retten var én blandt mange lækkerier på et stort tag-selv-bord i en restaurant, der nærmest hang ud over floden.

Jeg blev begejstret for denne ret på grund af den sur-søde smag og en ikke totalt overdøvende chilismag.

Sri Lankanerne elsker stærk mad. De overgår faktisk inderne. Men det er ikke kun chili, de bruger. Friskkværnet peber spiller en lige så stor rolle som ”styrkegiver” som chilien gør.

Der er også en pæn portion peber i denne ret, men man kan selvfølgelig smage til efter egne smagsløg.

.

ananas.hel

aubergine moju 1

aubergine moju og skåleananas.halv

 _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

¾ kg auberginer

3 tsk gurkemeje

olivenolie

100 g rødløg

6 fed hvidløg

1 grøn chili eller efter smag

300 g renset porre

4 spsk riseddike eller anden mild eddike

1 spsk friskkværnet peber

600 g ananas

citronsaft

evt. 4-6 dadler

 

Skær auberginerne i små terninger og gnid dem med gurkemeje.

Varm ½ dl olie op i en gryde, gerne en wok, og svits auberginerne ved høj varme, til de er gennemstegte. Sæt dem til side.

Hak løg, hvidløg og chili. Snit porrerne.

Varm endnu ½ dl olie op i wokken og svits de fire ting, til løgene er klare og porrerne bløde.

Dryp eddiken på og tilsæt peber og et drys salt.

Skær ananasen i små terninger og kom dem i wokken sammen med de stegte auberginer.

Varm det hele igennem og smag til med salt, citronsaft og evt. lidt sukker.

Servér evt. retten med strimler af dadler – og giv gerne en salat til med ris, fx røde ris med bladselleri og cashewnødder.

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

salat af røde ris m. bladselleri og cashewnødder

rød rissalat m blomst

rød rissalat på bakke 1

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

sådan så moju’en ud, da jeg spiste den i restauranten ved floden

Sri Lanka.aubergineret

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 21. February 2013.

7 Responses to “moju fra Sri Lanka – sur-søde auberginer”

  1. Uhm… ser dejligt ud. Kan se jeg har alle ingredienser til begge retter, så det skal da prøves i aften. :) / Gitte

  2. Hej Kirsten.
    Så lækkert. Det er en rigtig god ide at kombinere de to retter. Et helt festfyrværkeri af smag. Jeg ristede grofthakkede mandler med lidt salt , i stedet for cashewnødder. Det var fint. Oven i hatten gør det jo heller ikke noget at det er hurtigt at lave retten. Kan varmt anbefales.
    Kh. Gitte

    • Hi Gitte,
      Jeg nåede ikke at svare på din foregående hilsen. Men tak for begge dine kommentarer.
      Jeg er selvfølgelig især glad for at høre, at du kan lide mojo’en. Og det er en god idé med mandler i stedet for cashewnødder. Man kan også bruge saltede jordnødder. Og du har ret. Det er dejligt med en hurtig ret engang imellem, ikke mindst når den samtidig smager godt!
      Kh
      Kirsten

  3. Hej
    Kan du fortælle mig hvor jeg kan købe de workformede kobber gryder
    Mvh Pia

    • Hi Pia,
      Jeg har selv købt de små kobberting i Indien. Jeg tror de er vanskelige at finde i Danmark. Jeg har set dem i en kælderbutik på Israels Plads (ved Torvehallerne) i København.
      Jeg ved ikke hvad butikken hedder, men bor du ikke i Københavns-området, så skriv igen. Så finder jeg ud af navnet – jeg kan evt. også spørge i butikken en dag jeg går forbi.
      Sig blot til!
      Kh
      Kirsten

      • Hej Kirsten
        Tusinde tak for svar jeg vil prøve at tage ind på Israels plads
        Mvh Pia

      • Hi Pia,
        Forretningen ligger på venstre side af Israels Plads, hvis du kommer fra Frederiksborggade. Butikken sælger tøj og tørklæder, så du kan nemt overse den. Men en dag så jeg i vinduet nogle små kobberting, der ligner mine. Jeg håber, du har heldet med dig!
        Kh
        Kirsten

Leave a Reply

 
