græskarsuppe fra en orientalsk bazar

græskarsuppe fra en orientalsk bazar

græskarsuppe

sundt græskar med krydderier

Hokkaido-græskarret – den store runde kugle, der bag dens hårde ydre åbenbarer et indhold af guld.

Gyldent er græskarkødet, men desværre har det ikke alverdens smag. Derfor må man finde de duftende og sanseglædende varme krydderier frem.  Jeg har valgt chili, kardemomme, sennepsfrø og spidskommen plus ingefær. 

Græskar er også sundt. Det indeholder A- (caroten), B- og C-vitaminer samt mineraler som kalk, magnesium, fosfor og flere andre mineraler.

.

i Hokkaido kender de ikke græskarret

Til gengæld har græskarret intet med Hokkaido at gøre. Min gode kollega Katrine Klinken har fortalt mig, at hun i Japan spurgte til Hokkaido-græskarret, men de gode folk i Hokkaido havde aldrig hørt om sådan et græskar!

 ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

hokkaido kræver fingerkræfter at skrælle

Det hårdeste ved at lave græskarsuppe er at få “bærret”, som græskarret retteligt er, skrællet. Det kræver både fingerkræfter og en god kniv.

MEN: jeg har lært noget af flere af bloggens læsere, nemlig at man slet ikke behøver at skrælle græskarret.

Nu har jeg efterprøvet det, og det er ganske vist: skrællen bliver blød som smør, når græskarret koges, og det hele kan blendes med. Det gør livet med græskar meget, meget lettere.

.

græskar hokkaido a

græskarsuppe 1 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

.

6 kardemommekapsler

1 spsk spidskommenfrø

1 spsk brune sennepsfrø

50 g skalotteløg

100 g porre

1 chili eller tørret chili

4 fed hvidløg

4 spsk olivenolie

700 g græskar

150 g kartofler

7-8 dl grøntsagsbouillon

2-3 spsk frisk reven ingefær

1 ½ dl sojafløde eller piskefløde

1 økologisk limefrugt

frisk koriander

 

Tag kardemommefrøene ud af kapslerne og rist dem i en tør gryde sammen med spidskommen og sennepsfrø. Rist til frøene begynder at dufte.

Hæld frøene i en morter og knus dem.

Hak løg, porre, chili og hvidløg. Svits dem i lidt olie i gryden, til de er let gyldne.

Skær græskar og kartofler i små tern (fjern kernerne fra græskarret).

Kom grøntsagerne i gryden og hæld bouillonen ved sammen med krydderierne og ingefær. Kog suppen under låg ca. 10 minutter.

Lad suppen afkøle lidt og blend den, til den er helt glat.

Tilsæt det meste af fløden og evt. mere bouillon, hvis suppen er for tyk.

Smag til med salt, peber, ingefær og limesaft.

Varm suppen igennem og servér den i fire tallerkener. Sæt lidt fløde på og drys med frisk koriander.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

græskarsuppe 3

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 5. September 2013.

6 Responses to “græskarsuppe fra en orientalsk bazar”

  1. Tak for alle dine gode opskrifter , din linsepate laver jeg igen og igen og har altid i fryseren lige til at t op! Her der skriver du at der skal kraefter til for at skraelle disse graeskar , her der bruger vi dem med skald ,vi koger og ovnsteger dem altid med skald og saa skraber vi dem ud af skalden paa talerkenen eller fr de blendes hvis opskriften er saadan. Der er nogle graeskar der er saa haarde at man maa bruge en sav . Hvis du er intereseret har jeg en god opskrift af “carbonada catamarquea” i en vegetar variation , det er en ret der serveres i et graeskar. Hilsen Alicia

    • Kære Alicia,
      Det glæder mig,at du kan lide linsepateen.Det er dejligt at have nogle retter, som man ved fungerer, og som man kan lide. Der kommer snart en kikærtepaté på bloggen. Den vil du sikkert også kunne lide.
      Mange tak for ideen med at koge eller bage skrællen på græskar med. De sparer en del hårdt arbejde!
      Jeg vil være meget glad for din opskrift på “carbonada catamarqueta”. Send den gerne til: Kirsten.Skaarup@privat.dk
      Jeg vil meget gerne prøve den,og så ender den forhåbentlig på bloggen!
      På forhånd tusind tak – og
      kærlige hilsener fra
      Kirsten

  2. hejsa ,tak for nogen rigtig gode opskrifter ,angående hokkaidogræskar da bruger jeg altid med skræl på det får en meget flot farve og noget nemmere ,hvad hedder den sidste nye bog du har lavet , jeg mangler opskrifter på nogen gode pateer ,tusind tak ,mvh maria

    • Hi Maria,
      Dejligt at du kan lide opskrifterne. Og mange tak for tippet om skallen på græskar. Faktisk er der også en anden af bloggens læsere, der har gjort opmærksom på, at man ikke behøver at skrælle Hokkaidogræskar. Jeg har lige lavet suppen igen, og jeg må sige, at I har helt ret. Det er virkelig en lettelse! Og jeg har rettet teksten i opskriften.
      Faktisk har jeg kun lavet tre små bøger for nylig (om kartofler, tomater, squash), men i ingen af dem er der pateer. Der er dog en del opskrifter på pateer her på bloggen. Og på torsdag kommer der opskrift på en spidskålspaté. Jeg vil ved den opskrift linke til flere andre pateer her på bloggen. Så bliver de nemmere at finde frem til.
      Den seneste store kogebog, jeg har lavet, hed “det kærlige køkken”. Den blev senere udsendt med titlen “Kirsten Skaarups grønne kogebog”, men begge er udsolgt. Du kan dog låne “det kærlige køkken” på biblioteket.
      Kh
      Kirsten

  3. tusind tak for svaret ,jeg må følge med her ,det er
    spændende ,jeg har fundet en linsevalnøddepate som jeg vil prøve ,og nu er det jo snart rigtig suppetid ,det bliver dejligt ,i morgen er det rød guina suppe fra peru ,uhmm

    ha det rigtig godt og endnu engang mange tak

    mvh maria

Leave a Reply

 
