spidskålspaté

 spidskålspaté

spidskålspate.3

 _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Med pateer eller postejer af grøntsager, bønner, linser, nødder eller frø er det nemt at skære ned på kødet.

Denne spidskålspaté er et godt bud. Nederst på siden er der henvisning til flere pateer og postejer her på bloggen.

.

spidskål i sigte

spidskålspate.2

spidskålspate.1

spidskålspate

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1 spiskålshoved (ca. 700 g renset vægt)

50 g valnødder

1 stort rødløg m. top eller 4 forårsløg

4 fed hvidløg

4 spsk olivenolie

250 g hytteost

3 æg

50 g rasp

1 spsk tørret timian

frisk timian

 

Tag bladene af spidskålen. Skær det inderste i kvarte. Kom kålen i kogende vand et par minutter, til bladene er bløde.

Afdryp  kålen. Tag de 2-3 største blade fra til at fore formen med. Fjern det nederste grove af ribberne.

Snit eller skær den resterende kål i terninger.

Hak valnødderne groft og rist dem gyldne på en tør pande. Hak løg og hvidløg og svits dem i olien.

Afdryp hytteosten, fx i et kaffefilter.

Pisk æggene sammen og rør hytteosten i sammen med rasp og timian. Tilsæt et drys salt og friskkværnet peber. Vurdér konsistensen. Måske skal der lidt mere væde eller rasp i.

Vend spidskål, løg og valnødder i æggeblandingen.

Smør en bageform med olie og læg de store kålblade i, så de går ud over formens sider.

Kom plantefarsen i formen og pres den godt sammen med en spatel.

.

spidskålspate.4

.

Drys med lidt mere timian og læg evt. et par friske timianstilke på.

Bag pateen i en 190 grader varm ovn 50 minutter. Sluk for ovnen og lad pateen stå i ovnen endnu 10 minutter.

Spis pateen med kartofler, fx bagte kartofler, og en salat, fx radicchiosalat eller quinoasalat.

.

små spidskålspateer

spidskålspateer.små.1

Du kan også bage pateen i små portionsforme. De bages i så fald ca. 30 minutter, eller til de er gyldne på overfladen og faste at stikke i.

.

spidskålspateer.små

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

flere pateer og postejer

bønnepaté.julepaté.2

nøddepaté.2

DSC_5254_2 linsepaté

mandelpostej m engel.a

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

linsepostej

svampepostej.2

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 19. September 2013.

12 Responses to “spidskålspaté”

  1. Kære Kirsten.
    Først og fremmest tak for din blog og dine dejlige kogebøger. Dem er vi simpelthen så glade for her i huset. Med hensyn til den her opskrift, så vil jeg høre dig om du har et forslag til hvad man kunne bruge i stedet for rasp? Jeg er nemlig glutenallergiker. På forhånd tak.
    Bedste hilsner,
    Marie

    • Kære Marie,
      Tusind tak for din søde hilsen. Det er dejligt at høre, at du kan bruge mine kogebøger – også selv om de jo ikke er specielt allergivenlige.
      Med hensyn til raspen, kan du simpelt hen udelade den og blot drysse med mandler og kapers. Du kan også male mandler fint og røre dem i lidt olie sammen med kapers – og brede denne blanding ud over porrerne.
      Men har du noget glutenfrit brød, kan du tørre det i ovnen og knuse det til rasp. Det er vist de bedste råd, jeg umiddelbart kan komme i tanker om.
      Kh
      Kirsten

  2. Du har den dejligste opskriftsamling, som vi bruger flittigt – tusind tak og kærlig hilsen til dig fra Madame på Huskebloggen/Gitte Jerner.

  3. Hej Kirsten. Tak for alle de lækre vegetaropskrifter! Spidskålspatéen, kan den serveres både kold og varm?

    • Hi Birthe, Tak for din søde hilsen.
      Ja, spidskålspateen kan spises både varm og kold. Den er også velegnet som pålæg, hvis du skærer tykke skiver.
      Kh
      Kirsten

  4. Hej, det lyder rigtigt lækkert! Kan man bruge den som alternativt til flæskesteg til jul, synes du? Jeg er nemlig vegetar. Er der evt. noget man kan putte i, for at gøre det mere julet? :)

    • Hi, Tak for din hilsen. Jeg synes sagtens, du kan spise pateen som julemiddag – men jeg kan ikke komme på mere du kan tilsætte for at gøre den julet.
      Min egen favorit juleaften er mandelpostejen. Prøv at kigge på den: http://wp.me/pHBxF-362
      Glædelig jul og godt nytår!
      Kh
      Kirsten

  5. Kære Kirsten!
    Tusind tak, for dine lækre retter.
    Vi skal have spidskålspateen juleaften, da jeg også er vegetar. Men jeg erstatter æggene, med non-egg da jeg ikke lå tåle æg. Jeg er også gluten intolerant og bruger enten, knust rug knækbrød, eller havregryn, der er flere muligheder end dette.
    Desuden har jeg tænkt mig at komme lidt knuste nelliker og muskatnød i for at gøre den mere julet.
    Jeg håber det er ok, jeg lige blandede mig?
    God Jul.
    Sonja

    • Kære Sonja,
      Mange tak for din hilsen. Du “blander” dig bestemt ikke. Kommentarer er MEGET velkomne. Dine gode ideer kan nu komme andre til gode. Så tusind tak for dem. Det lyder også godt med lidt julekrydderier i pateen. Jeg ved ikke, om du har tænkt over det, men du kan evt. bruge sojamel eller kikærtemel i stedet for mel med gluten.
      Også tak for dine søde ord – og en rigtig glædelig jul til dig – og et smukt nyt år.
      Kh Kirsten

      • Selv tak, jeg er en gammel ræv mht at trylle med mad, ment på den måde at jeg er meget intolerant over for rigtig mange fødevarer. Det fandt man ud af da jeg var 18 år og nu er jeg 45 år. Så der er næsten ingen opskrift jeg ikke kan “lave” om så jeg kan spise maden plus alle mine egne jeg har fundet på igennem årene.
        Heldigvis er det blevet lettere at være allergisk og intolerant mht produkter der sælges til os. Bortset fra jeg heller ikke kan tåle ris og det bruges flittigt i glutenfri produkter, men så bager jeg da bare selv, ;-)
        Igen rigtig God Jul og et smukt Nytår!
        Sonja

      • Jeg synes, det lyder hårdt, Sonja. Men som du skriver, så lærer man at sno sig. Jeg er bare selv så glad for brød, at jeg ville være ulykkelig over ikke at kunne tåle gluten.
        Glædelig jul til dig og et smukt nyt år.
        Kh
        Kirsten

Leave a Reply

 
