quinoasalat m. syltet citron og misoaioli

quinoasalat m. syltet citron og misoaioli

quinoasalat m kikærter.1

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

et lækkert lille frø

Quinoa er en af mine yndlingsfrø. Dels er de lækre, dels er de meget proteinrige. Derfor er det oplagt ofte at spise quinoa i en salat eller blot som tilbehør i stedet for fx ris.

I denne salat har quinoaen fået følgeskab af kikærter og edamamebønner, så det er en rigtig “booster” af en salat!

Læs mere om quinoa her.

Salaten får karakter af saltsyltede marokkanske citroner og en spændende aioli med miso.

.

quinoasalat m kikærter

quinoasalat m kikærter.3

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

de sunde ingredienser i salaten

quinoa og kikærter

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

200 g rød eller sort quinoa

150 g edamamebønner

150 g kogte kikærter (evt. 1 dåse kikærter)

150 g gulerødder, gerne tofarvede

½ icebergsalat

2 spsk finthakket skalotteløg

2 spsk strimlet syltet citron (kan erstattes af 2 tsk frisk reven citronskal)

en håndfuld kørvel eller anden krydderurt

 

misoaioli

1 ½ dl mayonnaise

2 spsk hvid miso

1 spsk ristet sesamolie (kan udelades)

1-2 spsk tamari

4 fed hvidløg

sennep

citronsaft

 

Læg quinoaen i vand en kvarters tid. Skyl den og kom den i en gryde. Hæld dobbelt mængde vand og et drys salt ved og kog quinoaen 15-20 minutter. Alt vandet skal være fordampet. Lad quinoaen afkøle i gryden.

Bælg edamamebønnerne og bland dem i quinoaen sammen med kikærterne og løgene.

Skær gulerødderne i tynde skiver og bland dem i salaten.

Riv icebergsalaten i små stykker og læg dem i en skål eller på et fad.

Fordel salaten ovenpå. Drys med krydderurten.

Bland alle ingredienserne til aiolien og smag godt til. Sæt et par skefulde aioli på salaten og servér resten til separat.

.

quinoasalat m kikærter.2

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 17. October 2013.

6 Responses to “quinoasalat m. syltet citron og misoaioli”

  1. Kære Kirsten

    Det ser rigtig lækkert ud. Men jeg har et spørgsmål, som jeg har forsøgt at finde svar på ved at google det, men forgæves. Måske du kan hjælpe: Angående edamamebønner, så står der på posen, at de skal spises samme dag, som de optøes. Jeg lavede en minestrone her forleden dag med edamamebønner i stedet for hestebønner, da jeg ikke kunne skaffe dem. Jeg valgte så blot at drysse de optøede edamame over suppen, da jeg jo gerne ville gemme overskydende suppe i stedet for at være tvunget til at kassere det. Men det giver helt klart ikke den samme smag til suppen, at bønnerne ikke har været kogt med i lidt tid. Det betyder jo så, at en evt rester fra aftensmaden, hvor der har været edamanebønner i, ikke kan bruges til frokost dagen efter – ved du, om det passer, at de ikke må gemmes efter tilberedning?

    PS. Mængden af Quinoi er skrevet med sort i din opskrift og man skal kigge lidt godt efter for at få øje på det :-)

    Venligst Birte

    • Kære Birte,
      Mange tak for din hilsen. Dit spørgsmål er det, man kalder et godt spørgsmål!
      Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst notatet på posen før nu, om at bønnerne skal bruges samme dag, som de er tøet op. Jeg bruger dem i salater, supper og til bønnehummus. Jeg har spist af hummusen flere dage – og det samme gælder for salater.
      Jeg har svært ved at tro, at man ikke kan spise bønnerne, hvis de har været kogt. Men jeg må indrømme, at jeg er helt blank. Måske skal vi prøve at få fat i importøren og høre om grunden til denne forsigtighedsregel.
      Kh
      Kirsten

      • Jeg har skrevet til Nordic Seafood, som var importøren af de bønner, som jeg brugte. Hvis jeg får et svar, vil jeg dele det med dig. Men lad os nu se, om jeg et får svar :-)

        Venligst Birte

      • Det lyder godt Birte. Jeg glæder mig til at høre fra dig. Jeg kan dårligt forestille mig, at de ikke svarer.
        Kh
        Kirsten

      • Hej Kirsten
        Du har helt ret. Se svaret fra Nordic Seafood:

        “Hej Birte,

        Mange tak for din email.

        Vi antager det drejer sig om kogte pillede Edamame Sojabønner i 400 g pose, EAN 5702008239370.

        Bemærkningen “skal anvendes samme dag” er angivet alene for at sikre den bedst mulige oplevelse af friskhed, smag og konsistens, når bønnerne indtages umiddelbart, f.eks. som snack, i frisk salat eller lignende.

        Der er ikke særlige eller større sundhedsmæssige risici ved en lidt længere seperat opbevaring i køleskab, end hvad er kan opleves med andre kogte grøntsager, så som at bl.a friskhed, smag og konsistens/fasthed mindskes.

        Ved anvendelse i en sammenkogning eller suppe skal der ikke tages særlige hensyn til holdbarheden specifikt for Edamame bønnerne.

        Vær dog opmærksom på at Edamame bønnerne allerede er kogte og derfor ikke er egnede til længere tids kogning.

        Vi håber nu at du fortsat vil kunne nyde Edamame bønner alsidigt i dit køkken.

        Med venlige hilsner :-)

        Louis Schröder”

        ….Så vi spiser lystigt videre ;-)

        Venligst Birte

      • Tusind tak for ulejligheden. Det var godt at få sat det på plads, selv om jeg levede i uvidenhed!
        Kh
        Kirsten

Leave a Reply

 
