kikærtepostej m sprød overflade

kikærtepostej med sprød overflade

kikærtepostej 3

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

hverdagspostej – også til pålæg

Kikærter er næsten synonym med hummus. De fleste holder af hummus, men en gang imellem kan det være rart med lidt afveksling.

Her er en postej med kikærter, der kan spises som hovedret med en salat eller to til – eller prøv peberfrugt- og auberginepureen, ajvar.

.

kikærtepostej

kikærtepostej 2 

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

200 g kikærter (eller 2 dåser)

1 spsk tahin (sesampasta) eller peanutbutter

6 fed hvidløg

75 g skalotteløg

200 g kartofler

1 økologisk citron

½ dl olivenolie + 3 spsk

½ dl sojafløde eller anden fløde

2-3 spsk tamari (soja)

1 æg (kan erstattes af 2-3 spsk HUSK – loppefrøskaller)

4 spsk sesamfrø

 

Læg kikærterne i blød natten over. Du kan purere dem rå. Jeg foretrækker selv at koge dem. I så fald koges kikærterne ca. 20 minutter.

Afdryp kikærterne og findel dem i køkkenmaskinen.

Hak 4 fed hvidløg og skalotteløgene. Rør løgene i kikærterne.

Skrub kartoflerne helt rene og riv dem groft (du behøver ikke at skrælle dem).

Riv 2 tsk skal af citronen og rør det i plantefarsen sammen med 3 spsk citronsaft, olie og fløde. Tilsæt kartoflerne.

Smag farsen godt til med tamari, peber og citronsaft samt -skal.

Rør ægget (eller HUSK) grundigt i farsen og kom den i en smurt ovnfast form.

Pres de sidste to fed hvidløg og rør dem i 3 spsk olie. Smør olien på postejen og drys med sesamfrøene.

Bag postejen i en 200 grader varm ovn ca. 40 minutter.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

kikærtepostej 4

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 24. October 2013.

13 Responses to “kikærtepostej m sprød overflade”

  1. superlækkert! Tak Kirsten for dine gode opskrifter

  2. Dejlig postej. Spiste i går med en god råkost. I dag og i morgen som pålæg til store som små. ♥️

  3. Hej Kirsten.

    Den opskrift lyder lækker, så den vil jeg snart prøve at lave.
    Jeg har lige et spørgsmål ang. æg vs. HUSK, og det er:
    Kommer man loppefrøsskallerne tørre i?
    Jeg er ikke vant til at bruge HUSK, og undrer mig ift. at æg er flydende.

    Venlig hilsen
    Marianne Christensen

    • Hi Marianne,
      Tak for din hilsen.
      Ja, man kommer HUSK i farsen i tør form. HUSK bruges som bindemiddel i stedet for æg, men hvis du ikke er veganer, kan du jo sagtens bruge æg.
      Hvis du bruger HUSK, skal du vurdere, om der måske skal lidt væde i, fx sojafløde eller lign., så farsen ikke bliver for fast og tør.
      God fornøjelse med postejen!
      Kh
      Kirsten

      • Tak for svaret Kirsten og velbekomme.
        Jo, jeg er veganer, så må ud og købe HUSK ;-) :-)

        Vh. :-)

  4. Hej Kirsten!
    Godt Nytår!
    Sikken en lækker paté, jeg lavede den dog på butterbean, da jeg ikke kan tåle kikærter. Det kan også anbefales. Jeg kom også savoykål i som jeg havde stegt på panden sammen med lidt mere løg i end din opskrift og lod det koge sammen med sojamælk, den mængde vædske, du skriver i opskriften.
    Det er så dejligt at du har så lækre opskrifter, som i den grad inspirerer mig, plus at jeg anbefaler din blog til højre og venstre :-)
    Kh
    Sonja

    • Kære Sonja,
      Godt nytår til dig – og tusind tak for din hilsen. Det er dejligt at du fortæller, hvordan du har gjort med postejfarsen. Det er til glæde for mange andre. Og ofte kan en ret jo laves på utallige måder.
      Det glæder mig meget at høre, at du bliver inspireret af mine opskrifter – og tak fordi du anbefaler bloggen. Der kommer faktisk også flere og flere forbi den hver dag. Det er dejligt at sprede de grønne glæder på den måde. Tak skal du have.
      Kh
      Kirsten

  5. Skøn ret. Måske vil jeg bruge lidt mindre hvidløg næste gang.

    • Hi Dorte, Det glæder mig, at du kan lide postejen. Dét med hvidløg er i sandhed en smags sag. Nogle kan ikke så godt lide dem, men jeg kan selv nærmest ikke få nok. Heldigvis kan man dosere efter egen smag.
      Kh
      Kirsten

  6. Jeg har lige lavet denne postej : ) Den smager fantastisk : ) Tak for opskriften : )

Leave a Reply

 
