ugens menu uge 46 2013 – ovnbagte rodfrugter m lakrids

Hvis du vil være sikker på at følge med i de nye opskrifter her på bloggen, så tilmeld dig E-mail abonnementet, se øverst i spalten th. Så får du besked, når der er nye lækker-bidder.

Hvis du vil afmelde abonnementet, så gå ind samme sted – og send desuden en mail til mig: kirsten.skaarup@privat.dk

Alle opskrifter er til 4 personer.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

20. november 2013

___________________________________________________________________________________________________________

.

.

m a d  &  k l i m a

.

.

COP 19

Da vi havde COP 15 i København for nogle år siden, startede jeg Kødfrifredag.dk.

Jeg tænkte, at NU, NU, NU måtte der være lydhørhed overfor nye madvaner til gavn for kodens klima. Og så ville jeg være klar med nogle lækre opskrifter!

Nu er der COP 19 i Polen, og vi er stort set ikke kommet ud af stedet. Jeg har dog den store glæde, at der er mange besøgende på min blog, og det er et godt skridt i den rigtige retning, men det er desværre stadig sådan, at de fleste IKKE lever til gavn for klimaet.

Og til forsvar for min indiske ven på billedet, der spiser sin frokost sammen med sin ko, skal jeg hilse og sige, at det ikke er ham, der skaber problemerne.

.

indien.mand i kostald

.

grøn mad vigtigere end økologi

Nu er det bestemt ikke, fordi jeg ikke synes, at økologi er vigtigt. MEN: på Danmarks Radios hjemmeside kan man læse, at det er vigtigere for miljøet at spise grønt end økologisk.

Begge dele er efter min mening det allerbedste.

Det er Dansk Vegetarforenings nyhedsbrev, der fortæller om denne undersøgelse fra Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet.

Læs flere nyheder fra den grønne front samme sted, bl.a. at forarbejdet kød forringer sædkvaliteten.

.

________________________________________________________________________________________________________

19. november 2013

________________________________________________________________________________________________________

.

.

o m  p r i n t  a f  o p s k r i f t e r

.

får du for mange sider?

Jeg hører – desværre – jævnligt fra bloggens læsere, som har problemer med at printe opskrifter ud.

Det er jeg rigtig ked af. Jeg er ked af, hvis du er en af dem, der spilder papir og printerfarve, fordi siderne vælter ud af printeren.

Jeg er også ked af det, fordi jeg bruger meget (dejlig) tid på at udvikle opskrifterne, så jeg vil selvfølgelig gerne, at så mange som muligt printer opskrifterne ud og nyder maden.

.

frugt og grønt 2

.

sådan gør du

Allernederst under alle opskrifterne finder du tre små felter med teksterne: “Email”, “Print”, “Print & PDF”.

Hvis du trykker på “Print & PDF”, kan du klikke billederne væk, så du kun printer selve teksten ud.

Jeg håber, det lykkes for dig!

.

________________________________________________________________________________________________________

18. november 2013

___________________________________________________________________________________________________________

.

.

t i d  t i l  s u p p e r

.

suppespiser tegn

.

søbemad

Det undrer mig altid, at danskerne spiser så lidt suppe. Ja, måske bliver det til de gamle kødsupper, men lækre supper med knasende eller purerede grøntsager er ikke med på top 10-listen.

Suppe er noget af det hurtigste og sundeste, man kan lave, og hvis der er “gods” nok i suppen, kan den sagtens være en hovedret. Gerne med et godt stykke brød.

Jeg skal i gang med at afprøve en opskrift fra min gode bekendt, Karen. Det er en rustik, klassisk spansk suppe med masser af grøntsager, bønner og kikærter med picada på toppen. Den kommer snart her på bloggen.

Indtil da kan jeg varmt anbefale en italiensk minestrone. Det er en suppe, hvor man simpelt hen kan bruge de grøntsager, man har på lager.

Klik på billedet, så får du opskriften.

.

minestrornesuppe

minestrone.2

.

___________________________________________________________________________________________________________

17. november 2013

_________________________________________________________________________________________________________

.

.

a  g r e e n  k i t c h e n  s t o r y

.

.

tomater og chili.tørret.1

.

smørepostej fra den nye kogebog

Green Kitchen Stories

Selv om billedet ovenfor er af tomater, som tørrer på en væg på Sicilien, er taget af mig, vil jeg alligevel bruge det som illustration til en smørepostej fra den nye bog Green Kitchen Stories, som jeg skrev om i går.

I bogen kaldes den en paté, men jeg synes mere det er smørepålæg. Og det lyder rigtig godt. Så mangler du lidt til madpakken i morgen så prøv den  smørepostej.

Kom 200 g soltørrede tomater i olie (eller dine egne hjemmetørrede) og 200 g valnødder (udblødt 6-8 timer) i en food processor og blend dem med 10 hakkede salvieblade og 2 spsk vand. Tilsæt evt. lidt mere vand, hvis pureen er for fast.

.

________________________________________________________________________________________________________

16. november 2013

________________________________________________________________________________________________________

.

.

d e t  g r ø n n e s !

.

ny lækker kogebog

green kitchen stories

.

Jeg er et temmelig utålmodigt menneske. I al fald når det gælder om at “omlægge” verden til et grønt køkken. Jeg synes, det går alt for langsomt. Og så alligevel …

Da jeg blev vegetar for mere end 40 år siden, kunne man end ikke drømme om, at der en dag ville findes en kogebog, som den, der netop er udkommet: Green Kitchen Stories.

Dengang var den grønne mad grå. Da det for mig handlede om dyrevelfærd, var jeg tvunget til at lægge kødet til side, men den vegetariske mad, der var almindelig på det tidspunkt, var bestemt ikke morsom. Så jeg måtte selv i gang med at skrive kogebøger.

Derfor er det med stor glæde, jeg må konstatere, at der er sket kæmpeskridt på det vegetariske område. Faktisk er det jo blevet trendy.

En bog som Green Kitchen Stories er med til at løfte den grønne mad til nye højder.

Bogen er skrevet af det dansk/australske par Louise Vindahl og David Frenkiel. Parret har i nogle år haft en blog med samme navn som bogen, og den har kultstatus blandt folk, der holder af lækker, sund og bæredygtig mad.

Green Kitchen Stories er en dejlig bog. Den indeholder grundteknikker og en gennemgang af de vigtigste råvarer i det grønne køkken.  Opskrifterne giver forslag til alle dagens måltider fra morgenmaden over frokosten til små og store middage, lækkerier, drikke og søde sager. Og så er den fuld af smukke billeder, skønt jeg synes at parrets fotos på bloggen er endnu finere.

Jeg vil varmt anbefale bogen. Giv den som julegave til dig selv og til alle, du holder af og vil give en ekstra kærlig gave med et indhold, der ikke slider på kroppen og kloden.

Green Kitchen Stories er udgivet af det forholdvis ny forlag Tinkerbell Books, som drives af ukuelige Sif Orellana.

Sif har udgivet en række store smukke bøger om mad og livsstil, der i den grad taler til tidens læsere. Jeg har selv været forlægger det meste af mit liv. Derfor kan jeg med stor vægt sige, at fremtiden ser lys ud med folk som Sif. Der er kommet ny kraft og frisk luft ind i det gamle forlæggeri.

.

________________________________________________________________________________________________________

15. november 2013

________________________________________________________________________________________________________

.

.

g l æ d e n  v e d  g r ø n t

.

.

blomkål og æbler

.

DR1 programmet Bitz & Frisk

Der kører i øjeblikket et program om tirsdagen på DR1, hvor de to friske folk, Mette Frisk og Christian Bitz, kigger på, hvad det er, vi putter i munden, og hvad det indeholder.

Om 14 dage kommer et program om kød. I den forbindelse prøver Christian at leve en uge som veganer. Det synes han, er lidt tungt, så i går besøgte han mit køkken for at få gode ideer til skøn, lækker og velsmagende grøn mad.

Jeg serverede bl.a. marineret, grillet tofu med ristede sesamfrø, grillede kejserhatte, rødbeder i krydret kokosmælk og klassikeren Stryhn-gå-hjem-og-læg-dig-postej.

Christian var begejstret for ideerne, så forhåbentlig rykker udsendelsen lidt i den grønne retning.

.

_______________________________________________________________________________________________________

14. november 2013

________________________________________________________________________________________________________

.

.

g e n s y n  m e d  r ø d d e r n e

.

.

ovnbagte rodfrugter – nu med lakrids

rodfrugter i pose

Rodfrugter bagt i ovnen er en enormt populær vinterspise.

Jeg er lige hoppet med på lakridsbølgen og har givet rødderne et godt pudder af knust lakridsrod. Nu skal man jo ikke komme lakrids i al mulig mad, bare fordi det er smart. Men faktisk er rodfrugter og lakrids en fantastisk god kombination. Prøv bare!

__________________________________________________________________________________________________________________

gamle rødder får comeback

Jeg synes det er sjovt at bruge de gamle sorter af gulerødder og rødbeder, som nu er kommet frem igen.

Smagen er nogenlunde den samme, men det er smukt med de forskellige farver.

Jeg har også blandet kejserhatte og portobellosvampe i rodfrugterne. Det giver noget sejt at tygge på sammen med de bløde rodfrugter.

En klase tomater giver lidt syrlighed.

.

rødbede stribet

kejserhatte.svampe

Samsø.kartoffelposer

lakridspulver

_______________________________________________________________________________________________________________

er de ikke smukke?

rødbeder gule

_______________________________________________________________________________________________________________________________

rødbeder stribede 1

________________________________________________________________________________________________________________________

snitte, snitte, snitte …

rodfrugter snittede

Ovnbagte rodfrugter er en hurtig ret. Der skal blot snittes en smule og skæres i mundrette stykker.

.

rødderne er bagt

ovnbagte grøntsager.1

________________________________________________________________________________________________________________

en salat med hele korn

Salaten er med hel spelt, men det kunne også være perlebyg, perlerug, hel hvede etc. Proteinerne i kornprodukterne supplerer proteinerne i fx kartofler, så man får den næring, man har brug for.

Letbitter julesalat og søde tørrede bær som gojibær og rosiner indgår i en fin alliance med de hele korn. Dressingen er med blåbærsirup.

.

julesalat.sigte 1

blåbærsirup

.

speltsalat m julesalat
perlebyg_________________________________________________________________________________________________________________

.

____________________________________________________________________________________________________________________

.

u g e n s  m e n u

.

_______________________________________________________________________________________________________________

ovnbagte rodfrugter og svampe m lakrids

ovnbagte grøntsager

Her er en såre simpel ret, som smager fantastisk godt. Jeg keder ingen, som ikke holder af ovnbagte rodfrugter. Her med svampe og falafler.

Klik på billedet, så får du opskriften.

_____________________________________________________________________________________________________________________

speltsalat m julesalat og blåbærdressing

speltsalat m julesalat 1

Kornsalaten leverer gode proteiner sammen med rodfrugterne.

Her er både sødt og bittert og en spritny blåbærdressing.

Klik på billedet, så får du opskriften.

______________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 14. November 2013.

Leave a Reply

 
