ugens menu uge 2 2014 – krydderihilsen fra Indien

alle opskrifter er til 4 personer

__________________________________________________________________________________________________________________________

15. januar 2014

___________________________________________________________________________________________________________________________________

.

.

g e n m o d i f i c e r e t  m a j s

.

.

lad os holde gmo ude af Danmark

I EU arbejdes der i øjeblikket hårdt på at få gmo majs tilladt i Europa. Der er stor uenighed mellem medlemslandene, og heldigvis siger Danmark nej.

Hvis vi virkelig skal lukke døren for gmo, er det sikreste at vælge økologisk. Jeg lader sjældent en lejlighed gå fra mig til at anbefale det økologiske valg. Af mange årsager. En af dem er at undgå genmodificerede produkter.

Hvis vi ikke vælger økologisk, er jeg bange for, at det går med indførelsen af gmo, som det er gået ude i de små landsbysamfund, hvor beboerne ikke handlede i de små butikker, og de derfor forsvandt.

Man kan hylde den økologiske majs med en salat med majs og perlebyg. Klik på billedet, så får du opskriften.

.

salat med perlebyg, majs og græskarkerner

salat m.perlebyg og majs.1

.

___________________________________________________________________________________________________________________________________

14. januar 2014

___________________________________________________________________________________________________________________________________

.

.

s t o p  f o r k ø l e l s e n

.

.

1535573_10151995822529934_422144486_n

.

ingefær mod forkølelse og hoste

Det var først, da jeg forleden faldt over denne lille “plakat” fra organicconsumers.org, at det gik op for mig, at det var alt for længe siden, jeg havde spist ingefær.

Ingefær er nemlig lidt af et vidundermiddel, og ikke mindst er det effektivt mod forkølelser, som det jo netop er sæson for nu. Men den lille knold er god for immunsystemet i al almindelighed.

Du kan smage mange retter til med ingefær: wokretter, sammenkogte retter, supper og salater. Eller drik ingefærte: skær 3-5 skiver af en ingefærknold og hæld kogende vand over.  

Eller prøv denne suppe. Klik på billedet, så får du opskriften.

.

ærtesusppe med pærer og ingefær

ærtesuppe.2

.

________________________________________________________________________________________________________________________________

13. januar 2014

___________________________________________________________________________________________________________________________

.

.

d e j l i g  r e s t e m a d

.

.

udnyt rester af rodfrugter

rodfrugter i pose

Ofte har man en masse små rester liggende i grøntsagsskuffen. Det kan være et par gulerødder, et par pastinakker og måske en kvart selleri. Jordskokkerne er måske ved at blive lidt bløde, og kartoflerne har måske også set bedre dage.

Alle disse dejlige rødder kan bruges i en bagt mos af rodfrugter. Og du kan simpelt hen bruge alle slags rodfrugter.

Klik på billedet, så får du opskriften.

.

bagt rodfrugtmos

rodfrugtmos

.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

12. januar 2014

________________________________________________________________________________________________________________________________

.

.

ø k o m æ l k  e r  s u n d e s t

.

.

omega 3 og 6 fedtsyrer i mælk

Nu har forskere ved Washington State University påvist, at økologisk mælk er sundere end konventionel mælk. Det kunne jeg nu godt have fortalt forskerne, for køer er nemlig skabt til at spise græs og andet grønt, og køer, der aldrig kommer udendørs, får alt andet at spise end græs. Nå, jeg skal ikke spille klog, men det er vel temmelig elementært, at vi skal spise det, vi er skabt til – også køerne.

.

ko

Det er vigtigt, at fedtsyrerne omega 3 og omega 6 er rigtig fordelt i vores kost. Normalt får vi for lidt omega 3 og for meget omega 6. Den amerikanske undersøgelse viste, at den økologiske mælk indeholdt 62% mere omega 3 og 25% mindre omega 6. Et godt eksempel på, at det er klogt at lytte til naturens visdom.

.

____________________________________________________________________________________________________________________________

11. januar 2014

_________________________________________________________________________________________________________________________________

.

.

k l o g e  k i k æ r t e r

.

.

rigtige mænd spiser kikærter

– sådan lyder det forhåbentlig om nogle få år. Citatet stammer fra lektor, medlem af Etisk Råd, Mickey Gjerris, der er en af mine helte. Micky kan som få andre forklare, hvorfor det er klogt at droppe animalske fødevarer.

Og kikærter er både klog mad og denne uges tema, så jeg vil gerne for nye følgere af bloggen minde om, at kikærter kan koges i store portioner og lægges i fryseren, indtil  de skal bruges. Så er det lynhurtigt at lave en proteinrig aftensmad, en sund salat eller en gang hummus.

Her er et par forslag til mad med kikærter. Klik på billederne, så får du opskrifterne:

kikærtepostej med sprød overflade quinoasalat med kikærter

hummusbøffer grov hummus med bønner

.

kikærtepostej 3

quinoasalat m kikærter.2

hummusbøffer

grov bønnehummus 2

.

.

.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

10. januar 2014

______________________________________________________________________________________________________________________________

.

.

m a d  m.  h o v e d  o g  h o l d n i n g

.

.

kloge proteiner

Det er især proteinerne, der tærer på jordens “helbred” – i al fald hvis de kommer fra dyr. Helt anderledes er det med planteproteiner, hvor nogle af dem, fx bønner og kikærter, har den modsatte effekt.

Den indiske kikærtecurry nedenfor er eksempel på en “klog” ret, der ikke blot skåner jorden og kloden, men også os selv. Og så smager den oven i købet dejligt.

Det er værd at tænke på – også her i 2014 – hvor meget det belaster jorden at spise animalske produkter.

.

klimabelastning

.

___________________________________________________________________________________________________________________________________

9. januar 2014

___________________________________________________________________________________________________________________________________

.

.

k r y d r e t  f r a  i n d i e n

.

.

varme krydderier i en kold tid

Jeg lider af abstinenser! Derfor er der krydrede retter på menuen. På denne tid af året plejer jeg at snuse i de indiske gryder. Det skal jeg ikke i år, og som trøst har jeg kigget lidt på mine billeder fra de seneste ture til Indien. Og det er svært at vælge. Jeg har rigtig mange dejlige fotos, som jeg har lyst til at vise jer. Her er blot et par stykker, der slår tonen an til den farverige land.

.

indien.mand

indien.musiker

____________________________________________________________________________________________________________________________

tomater er en vigtig ingrediens

Indien.kvinde.19

________________________________________________________________________________________________________________________________

varme krydderier

sætter deres præg på den indiske mad. I ugens kikærtecurry er der bl.a. kardemomme, chili, spidskommen, koriander og kanel.

.

kikærtecurry

krydderier indiske

kikærtecurry.1

indien.mig med krydderier

__________________________________________________________________________________________________________________________________

kikærtecurry er en nem hverdagsret

kikærtecurry.2

_________________________________________________________________________________________________________________________________

den indiske salat raita

passer godt til curryen. Raita laves af yoghurt og grøntsager og/eller frugt. I denne raita er der gulerødder og æbler.

.

æbler i skål

raita.1

turkis fad

indien.sækkevis af krydderier

_________________________________________________________________________________________________________________________________

raita – en “kølende” salat

raita

Raita er et dejligt tilbehør til de stærke indiske retter. Yoghurten virker “kølende” som modvægt til alt det brændende.

Salaten kan laves med almindelig yoghurt eller sojayoghurt. 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

kogt ris som tilbehør

ris m edamame 2.b

Ris passer som tilbehør til kikærtecurryen. Her er der ekstra tilsat edamamebønner.

__________________________________________________________________________________________________________________________________

limefrugter.kvinde med

.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

.

____________________________________________________________________________________________________________________________

.

u g e n s  m e n u

.

______________________________________________________________________________________________________________________________

indisk kikærtecurry

kikærtecurry.3

En indisk hovedret indeholder næsten altid gode proteiner, her leveret af kikærterne.

Klik på billedet, så får du opskriften.

______________________________________________________________________________________________________________________________

raita – indisk salat m gulerødder og æble

raita.2

En frisk “salat” af yoghurt passer perfekt til curryretten.

Klik på billedet, så får du opskriften.

__________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 9. January 2014.

4 Responses to “ugens menu uge 2 2014 – krydderihilsen fra Indien”

  1. Godt Nytår kære Kirsten !
    Forstår godt du har abstinenser, når du nu plejer at rejse til Indien på denne årstid. :)
    Jeg bruger mange af dine opskrifter som inspiration til nye retter, som jeg laver. jeg er jo ikke så god til at følge en opskrift, men oftes kommer der noget virkeligt dejligt og velsmagende ud af min mad :))

    Kan du hygge dig herhejemme i kolde Danmark
    Knus fra Wanda

    • Kære Wanda, Rigtig godt nytår til dig – og tak fordi du følger så trofast med på kødfrifredag. Nu skal du ikke have rigtig ondt af mig, for faktisk skal jeg et par uger til Marokko sidst i januar. Det er jo heller ikke så ringe!
      Jeg synes, det r dejligt at høre, at du bruger mine opskrifter som inspiration. For der er jo mange andre måder at lave maden på, og det er altid dejligt at bruge sin egen kreative sans.
      Stort knus fra Kirsten
      ps: husker du vores gode grønkålspesto? Nu har jeg lige lavet grønkålschips. De er også gode!

      • Du kan tro jeg husker den pesto uhmmmm har lavet den siden. :)
        Jamen du skal have god tur til Marokko – jeg er slet ikke misundelig LOLLL
        Har endnu ikke bundet an med e chips, men det skal nok komme sådan lige pludselig.
        Knus

      • Tak for de gode ønsker, Wanda. Og held og lykke med chipsene.
        Kh
        Kirsten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: