ugens menu uge 8 2014 – porrer med pistacier og blå kartofler

__________________________________________________________________________________________________

26. februar 2014

_________________________________________________________________________________________________

.

.

m a d  m o d  k r æ f t

.

.

ny bog om sund mad

mad mod kræft

Den kyndige terapeut og forfatter Anette Harbech Olesen har netop udsendt en ny bog, der handler om, hvad man bør spise som kræftpatient.

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at læse bogen, men Anette er en uhyre kyndig kostterapeut, så jeg tror, jeg alligevel tør anbefale bogen, hvis du har brug for vejledning i kost ved kræft. Og hvis du bare vil spise sundt i al almindelighed, er der også mange gode råd.

Du kan downloade bogen gratis indtil den 31. marts. Du finder linket her.

.

__________________________________________________________________________________________________

25. februar 2014

__________________________________________________________________________________________________

.

.

e n  g a n g  k a n e l

.

.

kanel i skammekrogen

kanel

Kanel er for nylig blevet nævnt for sine skadelige virkninger. Men det skal tages med et gran salt – for ikke at sige kanel. Stoffet kumarin, som findes i kanel, kan give leverskader. Men som med så meget andet, kommer det an på, hvor meget man spiser. Og hvem spiser 1 kg kanel om dagen? 

Så fortsæt endelig med at strø kanel på mogengrøden, på den marokkanske appelsinsalat og i mange orientalske salater og andre retter, hvor kanel har været brugt i årtusinder. Kanel stabiliserer bl.a. blodsukkeret og er derfor gavnlig for folk med diabetes.

Og så er der forskel på kanel. Ceylon-kanel indeholder næsten intet kumarin, så kig efter den. Kanelen på billedet har jeg haft med hjem fra Ceylon, så jeg burde være på den sikre side!

Prøv et par salater med kanel: bulgursalat fra mellemøsten og linsesalat fra 1001 nat.

.

taboulleh

linsesalat 1001 nat

 

 

 

_________________________________________________________________________________________________

24. februar 2014

_________________________________________________________________________________________________

.

.

m a d p a k k e  i g e n

.

.

vinterferien er slut

Nu er det vist ved at være slut med vinterferierne, som nu fordeles sig på to uger.

Suk: madpakke! tænker du måske. Men det behøver ikke at være nogen tung pligt. Tværtimod: brug rester fra aftensmaden og tænk i det hele taget aftensmad/madpakke sammen, så kan du bruge både supper, salater og hovedretter til begge dele.

Vil du have en masse sunde og lækre ideer til det transportable måltid, så kig i min bog: Den lille grønne for madpakkespisere.

Og kig på dette lille TV-klip, hvor jeg viser, hvor nemt det er at sammensætte en lækker madpakke.

.

den lille grønne

.

_________________________________________________________________________________________________

23. februar 22013

______________________________________________________________________________________________________________

.

.

d e n  s e j e  s e l l e r i

.

.

en rod med substans

Det lakker mod enden med alle de gode gamle rodfrugter, som har holdt os i live vinteren igennem. Nu begynder jeg så småt at drømme om asparges og nye kartofler, men der er jo endnu nogle måneder til de glæder er fremme.

Så der er ikke andet for end at trække en af de langtidsholdbare frem igen. Og til dem hører selleri. Selleri er utrolig anvendelig – både og ristet, stegt etc. Der er den gode gamle selleribøf, men i dag vil jeg minde om den parmesangrillede selleri, der er en hel lille festret.

Klik på billedet, så får du opskriften.

.

parmesangrillet selleri med æblesalat

selleri m æblesalat 1

.

____________________________________________________________________________________________________________

22. februar 2014

__________________________________________________________________________________________________________________

.

.

b r u g  p æ r e n

.

.

den sunde avocado

avocado

Man siger, at hvis man havner på en øde ø, kan man overleve, blot der er et avocadotræ. Det siger noget om, hvor sund avocado er. Avocado indeholder B- og E-vitaminer og rigtig gode fedtstoffer.

Læs om avocadoens helsebringende egenskaber her.

Selv spiser jeg en halv avocado hver dag. Hvis du selv vil have mere af den sunde frugt på menuen så prøv avocado med tangkaviar, guacamole eller avocado i form.

.

avocado med tangkaviaravocadotarter.3guacamole 1_________________________________________________________________________________________________________________

21. februar 2014

________________________________________________________________________________________________________________

.

.

p o r r e r  i   t æ r t e n

.

.

porrer til overs?

Hvis du laver de farserede porrer nedenfor, får du nogle toppe til overs. Hvis du så også lige har en porre eller to mere, kan du lave en dejlig tærte med porrer og kartofler.

Jeg har lagt gedeost i bunden, men du kan også bruge en fløde/æggeblanding – og du kan erstatte rygeosten med vegansk ost eller silketofu smagt til med røget paprika.

.

porre/kartoffetærte

porretærte

.

_________________________________________________________________________________________________________________

20. februar 2014

___________________________________________________________________________________________________________

.

.

p o r r e r  m e d  p i s t a c i e r

.

.

porrer rå

porrer rå

____________________________________________________________________________________________________________

en delikat suppe og farserede porrer

Jeg er slet ikke færdig med mine marokkanske opskrifter, men forleden fandt jeg en stor pose økologisk brøndkarse i Irma, og så måtte den dejlige urt nødvendigvis ende i en elegant suppe med rosenpeber.

Samtidig lå der nogle “fede” porrer og fristede. De var så tykke, at de kaldte på en farsering. Det blev så til et fyld med bl.a. pistacienødder.

Og så er jeg blevet klogere. Det er vist temmelig flovt, men jeg kendte  faktisk ikke de sojaflager jeg opdagede i en helsekostbutik for nylig. Flagerne er en god proteinkilde og velegnede til fx en plantefars.

.

grønne C-vitaminer

brøndkarse

Brøndkarse er rig på C-vitaminer og har en nøddeagtig, let krydret smag, lidt i retning af karse, blot mildere.

Suppen får ekstra smag af rosenpeber. Jeg er rigtig glad for mine egne rosenpeber, for dem har jeg selv plukket på Sicilien!

.

en grydefuld velsmag

brøndkarsesuppe.1

.

porrer med pistaciefars

De fyldte porrer er farseret med en plantefars. Hvis det skal være ekstra elegant, kan porrerne drysses med tørrede, knuste kantareller.

Tilbehøret er blå kartofler. Blå kartofler stammer, ligesom de hvide, vi kender bedst, fra Peru, hvor der findes hundredvis af kartoffelsorter.

Jeg synes, det er sjovt med en anderledes farve på kartoflerne, men du kan selvfølgelig også bruge hvide kartofler. Hvis du ikke vælger de blå, kan hvide kartofler bages som pommes frites.

Læs mere om blå kartofler her.

.

pistaciefars

Farsen består af pistacienødder (eller andre nødder/mandler), løg, rasp og sojaflager).

De blå kartofler sætter kulør på retten.

.

farserede porrer.2

sojaflager

blå kartofler
farserede porrer.1

___________________________________________________________________________________________________________

farserede porrer.3

____________________________________________________________________________________________________________

.

____________________________________________________________________________________________________________

.

u g e n s  m e n u

.

__________________________________________________________________________________________________________

brøndkarsesuppe m rosenpeber

brøndkarsesuppe.3

 En elegant og let suppe.

Klik på billedet, så får du opskriften.

____________________________________________________________________________________________________________

pistaciefarserede porrer

farserede porrer

Man kan farsere mange slags grøntsager. Porrer er et lidt usædvanligt, men lækkert, valg.

Klik på billedet, så får du opskriften.

___________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 20. February 2014.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: