salat m skorzonerrødder

salat med skorzonerrødder 

 skorzonerrødder.1_________________________________________________________________________________________________

fattigmandsasparges

I gamle dage kaldte man skorzonerrødder for fattigmandsasparges, fordi rødderne smager lidt i retning af asparges.

Og mens vi venter på årets nye asparges, kan man nyde de lækre skorzonerrødder.

.

skorzonerrødder.3

skorzonerrødder.2

_________________________________________________________________________________________________

½ kg  skorzonerrødder

1 bdt radiser

75 g bælgede ærter (evt. frosne)

1 fast avocado

1 bdt dild

1 god håndfuld krydderurter som basilikum, timian, persille, dild etc.

 

dressing:

ca. ½ dl mayonnaise, evt. vegansk

ca. ½ dl sojafløde eller anden fløde

1 spsk snittet estragon

1 økologisk citron

4 spsk pesto (basilikumpesto, ramsløgpesto eller pistaciepesto) – kan udelades

 

Skrab skorzonerrødderne og læg dem straks i vand tilsat citronsaft. Hvis rødderne ikke lægges i citronvandet, misfarves de hurtigt.

Kog rødderne i vandet med citronsaft 8-10 minutter og afkøl dem.

Bælg ærterne og læg dem i koldt vand – eller tø dem op.

Høvl radiserne i tynde skiver på langs. Brug et mandolinjern.

Skær avocadoerne i små terninger og vend dem i citronsaft.

Rør mayonnaisen med fløde til en passende konsistens. Tilsæt avocado og estragon. Smag til med salt, peber og citronsaft. Riv 1-2 tsk af citronskallen og rør den i dressingen.

Hvis du bruger pesto, så rør også den i. Smag til igen. Dressingen må gerne smage markant af peber uden at blive for stærk.

Skær evt. rødderne i kortere stykker og arrangér dem på et fad. Hæld dressingen over.

Læg ærter og radiser øverst og drys med krydderurterne.

__________________________________________________________________________________________________

et herligt fad med snydeasparges

skorzonerrødder__________________________________________________________________________________________________

Hvis du vil printe opskriften ud, så tryk på print & PDF nedenfor. Så kan du klikke billederne væk.

____________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 20. March 2014.

10 Responses to “salat m skorzonerrødder”

  1. Glæder mig til at smage de rødder. Har ikke vidst hvordan de skulle tilberedes og ligeså syntes jeg prisen desværre er temmelig meget. :(

    Igen tak for dine skønne opskrifter.
    Knus fra Wanda

    • Selv tak, Wanda. Ja, man kan ikke netop kalde rødderne for fattigmandsasparges mere. De er lidt dyre, men også lækre, synes jeg. God fornøjelse.
      Knus fra Kirsten

  2. Hej Kirsten !
    Fandt lige en pakke på 5-6 stk til 20 kr i Irma ved Nørreport sta.
    Vil prøve dem i aften :) Er ret spændt på dem.
    Knus fra Wanda

  3. Kirsten jeg har en bøn til dig, kan du ikke sende mig din mail, jeg har forlist den, da jeg fik ny pc. :)

  4. Hej Kirsten .
    Jeg har nu renset og spist de skorzonerrødder. Har fulgt opskriften :)
    Tjaaaa. de rødder er jeg glad for at have oplevet, men det har jeg ikke lyst til igen.
    Syntes de var dejlige sprøde, men smagte af —-ja ingenting.
    Jeg er glad for at have prøvet dem af, men nej tak ikke mere af dem til mig :))
    Knus Wanda

  5. Tror jeg havde forventet mere af dem og så til prisen :))

Leave a Reply

 
