verdens bedste brød – det æltefri grydebrød

grydebrød.omslag

.

I min nye bog kan du læse, hvordan man bager et supernemt brød, som ikke kan mislykkes. Det kræver blot en gryde eller form med låg og en meget varm ovn.

Teknikken er opfundet af amerikaneren Jim Lahey, og jeg er her gået ham i bedene med forslag til 28 forskellige brød, der kan bages uden æltning af dejen – blot med langtidshævning og en kærlig hånd.

“Verdens bedste brød” kan i øjeblikket købes i Arnold Buscks butikker. Se nærmeste forhandler her. Eller i Bog & Idé butikkerne og hos Coops forretninger.

Bogen koster mellem 50-70 kr.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

mange slags brød

Et lækkert stykke brød med en god krumme, en skøn smag og en sprød skorpe er en stor nydelse – men langtfra nogen selvfølgelighed. Men med det æltefri grydebrød kan alle være med. Hemmeligheden er lang hævetid og høj temperatur.

Grydebrød kan simpelt hen bages af alle. – Og det er et rigtigt blærebrød!

Bogen rummer forslag til mange typer brød fra groft rugbrød til fine flutes. Men her er også brød med krydderier og brød med grøntsager. Her er forslag til burgerboller, rundstykker og foccacia.

.

grydebrød.rugbrød.5

grydebrød.flute

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

rødbedebrød med dildfrø

rødbedebrød.a

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

speltbrød med valnødder

speltbrød side 12

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

denne bageteknik kræver blot gryder eller forme, der kan tåle 250 grader i ovnen

grydebrød.gryder

 __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 19. June 2014.

6 Responses to “verdens bedste brød – det æltefri grydebrød”

  1. Hej, Er der også opskrifter på glutenfrit brød? Mange hilsner Cøliakikeren :-)

    Den 19/06/2014 kl. 07.55 skrev Kødfri fredag:

    > >

    • Kære Cøliakiker,
      Nej, desværre er der ikke glutenfri brød i bogen. Det skyldes, at gluten er nødvendig i denne teknik. Desværre!
      Kh
      Kirsten

  2. Hej Kirsten
    Har lige fået din bog “Verdens bedste brød”. Jeg har tidligere bagt mange brød efter Jim Leahys opskrift, så nu glæder jeg mig til at afprøve dine opskrifter. Jeg skal som noget af det første prøve at bage rundstykkerne, men jeg har kun en silikone-muffinsform. Tror du at jeg kan bruge den i stedet for metal-form?

    På forhånd tak for svar

    • Hi Anita,
      Det glæder mig, at du har fået fat i min bog, og jeg håber, du bliver glad for den.
      Desværre kan jeg ikke svare dig, da jeg ikke selv har noget i silikone. Det er nødvendigt at formene/gryderne kan tåle 250 grader, men måske kan du finde ud af det hos producenten.
      Jeg tror dog, at metal vil være det bedste.
      Du kan imidlertid også bage dejen som “boller”. Jeg har selv lige bagt både flutes af boller. Sæt dem blot på den 250 grader varme bageplade. Så skulle det funke! Læg gerne bollerne på et stykke bagepapir på en kold plade og træk papiret over på den varme plade. Skriv gerne og fortæl, hvordan det er gået.
      Kh
      Kirsten

  3. Kære Kirsten.
    Jeg faldt over din “brødbog” og snuppede den straks med mig.
    Har bagt ” verdens bedste brød” utallige gange og har selvfølgelig eksperimenteret lidt selv, men tak for dejlig inspiration.
    Jeg lagde i går dej op og valgte i den forbindelse at benytte mit min hjemmelavede hyldeblomst saft, der efterhånden stod og var blevet lidt flad i smagen.
    Jeg har i år valgt at putte lidt kanel i og i en anden omgang benyttede jeg mig af dejlig ingefær. Kanelen var vist ikke den bedste ide for familien ;(. .
    Istedet brugte jeg saften – fortyndet med en smule vand og jeg har netop smagt et helt fantastisk aromatisk brød.
    Dog blev det desværre brændt i bunden – måske pga sukkeret ??
    Bare en god ide hvis nogen skulle have lyst til dejligt nybagt brød i sommervarmen.
    God dag!!
    Mange hilsner
    Gitte

    • Hi igen Gitte, Tak for den gode idé med hyldeblomstsaft til brødbagningen. Det ville jeg ikke selv have tænke på.
      Det burde ikke være sukkeret, der fik brødet til at brænde på. SÅ meget sukker er der vist ikke i hyldeblomstsaft? Min erfaring er, at brødet kan brænde på, hvis formen er for tynd, fx en metalform, især hvis det er et stort brød. Det kan også gå galt, hvis man ikke får strøet et GODT lag mel i bunden, inden dejen hældes i. Ellers: fortsat god fornøjelse!
      Kh Kirsten

Leave a Reply

 
