pandestegt blomkål m hestebønner og sesamsovs

 pandestegt blomkål m hestebønner og sesamsovs

 pandestegt blomkål m misosovs

Denne ret har jeg lavet til ære for hestebønnen, som vi spiser alt for få af i Danmark. Jeg blev inspireret til at bruge hestebønner, da jeg rejste i Iran, hvor det er en meget vigtig grøntsag.

Hestebønnen er en af de få slags bønner, som kan spises rå. Her i denne lynhurtige ret er de dog svitset sammen med andre lækre ingredienser som blomkål og linser.

Det er en hurtig og velsmagende hverdagsret. Jeg bliver ofte beskyldt for, at mine retter tager for lang tid at lave. Det gælder ikke denne panderet – og slet ikke hvis du har kogt linserne (eller kikærter) i forvejen. Måske har du dem i fryseren – eller du kan komme nemt om ved det ved at bruge en dåse kikærter.

______________________________________________________________________________________________________________________________________

på et persisk marked: sækkevis af hestebønner

hestebønner.Iran.2

I Iran er hestebønner en populær proteinkilde. Da jeg rejste i landet i foråret var det netop sæson for hestebønner. De havde i sækkevis indtaget markederne i landet.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

her hjælper kun bønner …

hestebønner.Iran.1

De fleste hestebønner sælges bælgede på markederne. Det er praktisk, så skal man ikke hjem og bælge – og da hestebønner er en af de få slags bønner, der kan spises rå, kan man også lige snuppe en håndfuld på vejen hjem.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

150 g sorte beluga linser (eller andre linser, evt. kikærter)

150 g rødløg

4 spsk olivenolie

1 stort blomkålshoved

1/2 spidskålshoved

100 g bælgede hestebønner (kan erstattes af ærter eller edamamebønner, som købes frosne i et supermarked)

10 radiser

en håndfuld lilla basilikumblade eller alm. basilikum

sesamsovs.1

sesamsovs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

sesamsovs:

1 dl tahin (sesampasta)

1 dl sojafløde eller kokosmælk

hvidløg og/eller reven ingefær

tamari (soja)

 .

Kog linserne møre i rigeligt vand ca. 20 minutter. Afdryp dem.

Skær løgene i tynde både og svits dem i olien på en stor pande, evt. en wok.

Del blomkålen i buketter. Skær stokken i terninger. Snit evt. pæne grønne blade. Kom blomkålen på panden og steg den ved rask varme, til den tager lidt farve.

Skær spidskålen i terninger eller snit den.

Tilsæt spidskål, linser og hestebønner og svits dem 3-4  minutter til de er gennemvarme.

Skær radiserne i tynde flager på langs. Brug et mandolinjern eller en tyndskræller. Vend radiserne i retten til sidst sammen med basilikumbladene. Drys med salt og peber.

Rør tahinen med fløden, til konsistensen er lidt flydende. Tilsæt evt. også en lille smule vand.

Smag evt. til med presset hvidløg og/eller reven ingefær. Smag til sidst til med tamari.

Servér sovsen separat til den stegte blomkål og giv også gerne kogte eller stegte kartofler til.

.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

pandestegt blmkål 1

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hvis du vil printe opskriften ud, så tryk på Print & PDF, så kan du klikke billederne væk.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

~ by kodfrifredag on 21. August 2014.

14 Responses to “pandestegt blomkål m hestebønner og sesamsovs”

  1. hej Kirsten! jeg har lige gennemgået opskriften på sesam sauce, for jeg vil lave retten på lørdag, men jeg kom i tvivl om hvorvidt saucen skal varmes op, eller man serverer den kold?

  2. Hej igen Kirsten! tusind tak for dit lynhurtige svar, jeg skulle ellers lige til at skrive en undskyldning til dig, for bare at lange dig et spørgsmål, uden hverken at underskrive eller takke på forhånd, men det det ser heldigvis ud til at du er overbærende <3 tak for det! kh Lone

  3. ELSKER hestebønner.
    Skal prøve denne version ved lejlighed, mums.

    – Ihhh gad godt rejse rundt i Iran …

    • Hi, Ja, det er dejligt med hestebønner, men synes du ikke de er svære at finde i DK?
      Kh Kirsten

      • Jo, men det lykkes indimellem. Må vist så nogle i Den Urbane Have næste år!

      • Ja gør det, Louise. Danmark mangler hestebønner! Kh Kirsten

      • Det gør jeg, og hvis de bliver til noget så må du komme og plukke!
        Har stadig en masse spiselige blomster og bladbeder i øvrigt, så kom endelig og pluk?!

      • Ahhiii, hvilket flot tilbud. Tusind tak. Måske skulle vi lave et fælles tema om hestebønner næste år? Lige nu sidder jeg i Litauen. Kh Kirsten

      • Ja det så jeg, Kirsten, det har jeg endnu til gode. Er der fint ?

        Lad os da det – vildt god idé!

        Kh La Cuclna NADA

      • Ja, jeg er faktisk lidt forelsket i de baltiske lande. Jeg har besøgt både Estland, Letland og – nu for anden gang – Litauen. De lande har været meget igennem i Sovjettiden, men det er herlige mennesker, som er i familie med os skandinaver. De arbejder hårdt for at bringe deres lande på fode og kæmpe sig ud af fattigdommen. Det er beundringsværdigt. Nu er jeg netop kommet hjem belæsset med en ladning skønne svampe. Kh Kirsten

  4. hej Kirsten! nu har jeg prøvet det med edamame i stedet for hwstebønner, for du har ret, man kan ikke uden videre få dem i DK, men for Søren, det smager godt :D KH Lone

    • Hi Lone – skønt at høre, at du kunne lide retten, selv om du måtte “nøjes” med edamame. Smagsforskellen er nu ikke stor, men det er ærgerligt at det er så svært at få hestebønner i Danmark. Jeg har mest set dem i indvandrerbutikker. Faktisk måtte jeg selv helt til Malmø for at finde mine.

Leave a Reply

 
