det helbredende køkken



det helbredende køkken – gør en forskel på 4 uger

Der findes mellem 150-180.000 danskere, der lever med diabetes 2.

Der er formentlig lige så mange danskere, der ikke ved, at de har diabetes 2.

Hver 2. time dør der en dansker af diabetes.

1,8 million danskere har forhøjet kolesteroltal. Omkring 1/2 million af disse får medicin for den forhøjede kolesterol.

Endnu flere danskere er overvægtige.

For alle disse mennesker har vi skrevet denne bog – der også er til dig, der måske bare vil bevare dit gode helbred.


en bog for alle, der vil skabe balance i deres liv

“Det helbredende køkken” henvender sig simpelt hen til alle, der vil skabe mere velvære og balance i deres liv. Her er en kort og overskuelig kur, der fører til synlige resultater på kun 4 uger, men som er aldeles uden hokus-pokus.


baseret på forskning

Bogen er især skrevet til folk, der lider af diabetes 2 (eller er i risikozonen), har for højt kolesteroltal eller vejer for meget. Forskning viser nemlig, at kuren her er vejen ud af disse problemer. Efter kort tid begynder overskydende vægt at trille af til fordel for et stabilt blodsukker, et lavere kolesterolniveau og ikke mindst – et mindre medicinforbrug. Bogen er baseret på en mindre undersøgelse på Privathospitalet Arresødal samt på større amerikanske forsøg.


følg 4 ugers kuren

“Det helbredende køkken” indeholder en 4 ugers kur, der bryder de vaner, som styrer vores forhold til mad, og introducerer masser af lækre, nye grønne retter. For grøn mad er smuk og velsmagende. Det beviser opskrifterne i denne bog. Og så er den farverige og sansestimulerende mad, der indgår i kuren, ikke kun en gevinst for sundheden og vægten, den har også en positiv indflydelse på husholdningsbudgettet!


spis så meget du vil

Og så må du vel at bemærke spise lige så meget af den lækre mad, du kan. Her er ingen restriktioner, blot du følger opskrifterne. Kun skal du holde igen med nødder, mandler og andre fedtholdige kerner samt avocado – og så naturligvis desserterne!

Bogens forfattere er eksperter i sundhed og kost, og du får her masser af gode råd og konkrete tip til, hvordan du holder motivationen højt under kuren og skaber et lettere liv med et bedre helbred.


om forfatterne

Mikael Bitsch er overlæge ved Rigshospitalet og har igennem en lang årrække forsket i livsstil, overvægt og ”mad som medicin”.

Catharina Rosendal er underviser og projektleder indenfor medicin med stor fokus på sundhed, ernæring og hvad man med de rigtige redskaber selv kan gøre for sin sundhed.

Kirsten Skaarup – også kaldt ”den grønne frk. Jensen” – har i mange år arbejdet med sund mad og udgivet 20 kogebøger, bl.a. bestselleren ”Vegetarisk køkken”, der er udkommet i langt over 100.000 eksemplarer. Senest har Kirsten Skaarup udsendt klimakogebogen “Det kærlige køkken” (www.detkaerligekoekken.dk), der dog er udsolgt fra forlaget i øjeblikket.

Søren Lange arbejder som chefkok og ernæringskonsulent og har en indgående viden om madens betydning for sundheden.


Omfang 208 sider

Pris ca. kr. 250,-. Bogen kan købes hos boghandleren eller her http://www.boghallen.dk/ – eller tjek priser her:

http://www.bogpriser.dk/work-887567-balancer-dit-blodsukker/  


Se opskrifter af Kirsten Skaarup her: www.kodfrifredag.dk


~ by kodfrifredag on 20. January 2011.

61 Responses to “det helbredende køkken”

  1. Hej Kirsten. Det er bare lige en bog for mig – den kommer straks på ønskesedlen :-)

  2. Den er dumpet ad brevsprækken til mig, og jeg glæder mig til at komme igang med den.
    Den er fyldt med skønne billeder af appetitvækkende retter, uhm :-)

    • Kære Margrethe,
      Mange tak for din hilsen. Jeg håber, du vil synes om retterne. Jeg er jo selv vild med dem, men jeg er ikke den rette dommer!
      Kh
      Kirsten

  3. Hej kirsten

    Hvor er det spændende med en ny bog! :-) Jeg har hørt rygter om at du var i gang med at skrive en vegansk kogebog. Det skulle vel ikke være denne?

    Kærligst fra Luna

    • Hi Luna,
      Jo, det er sikkert den veganske bog, du har hørt om. Det helbredende køkken er ganske vist henvendt til folk med diabetes 2, forhøjet kolesterol etc., men de mere end 100 veganske opskrifter kan sagtens nydes af alle. Jeg har lavet bogen sammen med 3 andre, men jeg arbejder også på en vegansk bog for mig selv.

  4. […] I kan læse mere om den hos Kødfri Fredag […]

  5. Har netop købt den nye bog og vil i gang med 4-ugers kuren. Hvad kan erstatte nødder og mandler, f.eks. i mysli, når man er allergiker?? Der er altid så mange nøddeprodukter i vegetarretter – det er faktisk lidt irriterende.

  6. Det er lige en bog for mig, tak for jer.

    Kærligst

  7. Hey Kirsten !

    Det her ser altsammen rigtig spændende ud – og jeg tror også jeg vil købe bogen, men vil dog gerne lære den lidt at kende først – har reserveret den på bibl., hvor den endnu ikke er men jeg er nr. 14 på listen ! Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med. Det produkt som hedder Quorn og er en erstatning for kød og findes som fars, tern og filet – findes det i bogen – det er så vidt jeg har forstået fremstillet af svampe – desuden vil jeg også gerne vide noget om Quinoa – det ser også spændende ud – og det vil jeg også gerne bruge i min kost. Tak hvis du vil kommentere på dette.

    Annabeth Strunge

    ( Min Mormor og Oldemor Ane og Mariane Strunge var begge gastronomer og udgav adskillige kogebøger – Ligeledes tog de ud og lavede demonstrationer af finere madlavning- Det er ret sjovt at tænke tilbagepå. :-) )

    • Kære Annabeth,
      Der er IKKE quorn med i “det helbredende køkken”. Det skyldes simpelt hen, at jeg ikke bryder mig om produktet. Men mange kan lide det, så prøv det bare. Det kan anvendes på samme måde som tofu.
      Mht til quinoa er det et meget proteinrigt produkt. Det samme gælder for amarant, der også er et lille frø fra Sydamerika. Læs mere om begge dele på Bageriet Aurions hjemmeside: http://www.aurion.dk
      Du kan også læse om sunde produkter i min kogebog “det kærlige køkken”, som dog desværre er udsolgt p.t.
      God fornøjelse!
      Kh
      Kirsten

  8. Med hensyn til qourn, vil jeg bare sige at det er lavet af skimmelsvampe og kan give vildsomt allergiske reaktioner, med f.eks voldsommme mavekramper og opkast, hævelser og åndedrætsbesvær. Ca. 10 % får allergiske reaktioner. Jeg har gjort Irma opmærksom på det, at der måske skulle stå en advarsel på. Men man kan google det, ved at skrive : stomach ache quorn.

    Venlig hilsen Laura

    • Kære Laura,
      Rigtig mange tak for din oplysning . Jeg kendte ikke til den allergiske risiko ved quorn, og det er jo rigtig vigtigt.
      Jeg har straks skrevet lidt om det på bloggen, så nye brugere kan prøve sig lidt langsomt frem.
      Kh
      Kirsten

  9. Hej,
    Jeg skriver på en blog om have og design, og er bla meget optaget af planter og urters gode egenskaber.Jeg er ved at lave et indlæg om ramsløg, og faldt over jeres dejlige kogebog.
    Jeg ville høre om det var i orden at jeg viste et billede af jeres salat m ramsløg og julesalat, og et af jeres kogebog, det helbredende køkken, jeg linker naturligvis direkte til begge steder på jeres hjemmeside.
    Med venlig hilsen Dorthe Kvist

    • Kære Dorthe,
      Sikken fin hjemmeside du har! Virkelig inspirerende.
      Du er meget velkommen til at bruge de fotos, du måtte ønske, fra http://www.kodfrifredag.dk – blot du nævner adressen – det samme gælder forsiden af “det kærlige køkken”. Det glæder mig, at du synes om bogen.
      Kh
      Kirsten

  10. hej
    Jeg har levet efter bogens opskrifter i 3 uger og har et spørgsmål. Hvordan kan det være at der skal olie i salaterne og brødet, men når man skal stege noget på panden står der man skal spraye det på så man kan spare på olien?
    Er der forskel på olie der bruges til stegning og oli i maden?

    • Kære Hanne,
      Det er et godt spørgsmål du kommer med. Men nej, der er ikke forskel på, om man steger i olie eller spiser den “rå”.
      Der skal ALTID i denne kur spares på fedtstoffet. Men noget fedtstof SKAL vi have, så jeg har primært valgt at bruge det i salaterne. Du kan også bytte rundt -blot du sparer på det.
      Kh
      Kirsten

  11. Vil gerne takke for den fantastiske bog – i dag har min mand fået besked fra lægen ang hans kolesteroltal – det var tidligere 5,8 men efter at have spist efter opskrifterne fra denne bog i 5 uger – dog ikke til frokost hvor han spiste på jobbet – er de nu 5,3 vh Hanne

    • Kære Hanne,
      Rigtig mange tak for din hilsen. Hvor er det dejligt at høre om din mands gode tal. Fortsat god fornøjelse med den nye mad!
      Kh
      Kirsten

  12. Lækker bog – allerede indfanget til køkkenhylden, hvor samlingen fortsat vokser :-)

    Iøvrigt: Tak for, at der ikke kun er fokus på smag og sundhed i dine bøger… men at du også påpeger vores ansvar overfor dyr og miljø.

    • Hi Gitte,
      Dejligt at høre, at du kan lide “det helbredende køkken”. Og tak også fordi du sætter pris på min holdning til dyr og miljø. Der er desværre alt for meget brug for, at vi begynder at tænke på mad i forbindelse med vores omgivelser – ikke mindst dyrene.
      Kh
      Kirsten

  13. Hej Kirsten
    Det er nogle rigtig gode opskrifter, der er i bogen. Jeg undrer mig dog over, at fisk ikke indgår i opskrifterne/kuren. I forhold til formålet med bogen (det helbredsmæssige), er det så dårligt at spise fisk?
    Hilsen Bente

  14. Kære Kirsten.
    Jeg købte i foråret “Det helbredende køkken” og har gennemm et par måneder ændret mine kostvaner på grund af forhøjet kolesterotal.
    Det går fint! Og dog – jeg har et problem med brød og ost – altså æg og mælkeprodukter. Er jeg nødt til at følge kuren konsekvent i 4 uger? Hidtil har jeg spist 25g 11% ost dagligt, samt ugentlig max et par æg og ca ½ l magert mælkeprodukt i grovbrødet, jeg selv bager.
    Jeg er egentlig hverken vegetar eller veganer, men oplever velvære ved den “konsekvente” kostændring. I øvrigt har jeg i rigtigt mange år brugt dine kogebøger med stort udbytte. Jeg håber at høre fra dig.
    Med venlig hilsen Marianne Møller

    • Kære Marianne,
      Tak for din hilsen. Det er dejligt at høre, at kuren virker, og at du føler større velvære.
      MEN: kuren ER svær at følge slavisk, hvis man er almindeligt spisende. Men det er sådan, at jo tættere du følger kuren, jo bedre vil dit kolesteroltal blive, så du kan nærmest selv regulere din mad. Hvis du oplever et fald til et acceptabelt tal, kan du sagtens tage en bid ost, et æg eller et mælkeprodukt ind imellem.
      Når du er nede på et normalt tal, kan du inddrage alt det, du savner – men formentlig i mindre mængder end før, hvis du ønsker at holde kolesterolen på plads. Du må glæde dig over, at erfaringen viser, at har man levet supersundt en tid, beder kroppen selv om mere af det samme.
      Rigtig meget held og lykke med projektet!
      De kærligste hilsener
      Kirsten

  15. Der er en del soya produkter i bogen bla soyamel og tofu. Jeg tåler ikke soyaprodukter så godt. Har du forslag til hvad jeg kan erstatte det med?

    Mvh Filli

    • Kære Fie,
      Somme tider kan man bruge hvedemel i stedet for sojamel – det afhænger af, hvilken ret det drejer sig om.
      Sojamel virker lidt som æg og binder ting godt sammen. Hvis du fx vil bage de indiske pandekager, dosaer, er det nødvendigt at bruge sojamel. Men du kan selvfølgelig også bage en almindelig pandekage med hvedemel.
      Du bliver nødt til at prøve dig lidt frem, eller skrive igen og fortælle mig om specifikke retter, hvor du ønsker at udelade sojamel.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  16. Hej Kirsten
    Jeg har nogle kommentarer til bogen og brugen af den:
    For det første mener jeg, I klart burde have gjort opmærksomme på, at det er vegetarkost og med et ekstremt højt indhold af hvidløg uden på bogen! Så kan folk, der ikke spiser hvidløg undlade at købe bogen. Hvis man ikke i forvejen er vegetar eller veganer, er der temmelig mange ukendte ingedienser! Og mange af dem skal åbenbart købes i specialforretninger, som trodsalt ikke findes alle steder. Jeg savner derfor både nogle indkøbslister samt oversigter over netbutikker, hvor man kan købe de ingredienser, der ikke fås i dagligvarebutikkerne. Jeg har efter mange timers arbejde stadig ikke fået skrevet en fyldestgørende indkøbsliste, så jeg ved hvad, jeg skal have købt hjem før eller under kuren – og jeg har bestemt heller ikke fundet alle ingredienserne (som ikke kan købes i Kvickly) på nettet. Så hvis jeg – og sikkert også andre “ikke-vegetarer” skal have glæde af kogebogen, så har jeg brug for hjælp.
    Vh Tanne

    • Hi Tanne,
      Mange tak for din hilsen. Det er altid dejligt at få reaktion fra læserne – ikke mindst hvis det drejer sig om fejl og mangler.
      Man kan altid diskutere, hvor meget man skal fortælle på forsiden af en bog. Hvis vi skulle have nævnt hvidløg (som du i øvrigt kan udelade, men de ER gode for helbredet på mange måder), skulle vi også have nævnt mange andre ingredienser, som andre måske ikke kan lide. Jeg tror (og håber) de fleste købere af bogen kigger på indholdsfortegnelsen og måske bladrer lidt i bogen. For det ER jo pokkers ærgerligt at komme hjem med en bog, man ikke synes lever op til ens forventninger.
      Som vi skriver i bogen, kan ingredienserne købes i supermarkeder, i helsekostbutikker og hos grønthandlere. Eneste undtagelse mener jeg er kikærtemel, som kan købes hos indvandrerkøbmænd. Nu er det jo ikke alle, der har disse butikker lige om hjørnet, så hvis man vil købe ind på nettet, kan jeg anbefale: helsehelse.dk (http://helsehelse.dk/shop/mel-korn-gryn-28c1.html). Jeg tror, du kan få de fleste produkter her, incl. kikærtemel (dog ikke grøntager).
      Derudover vil jeg anbefale dig at kontakte COOP og Dansk Supermarked. De kan fortælle dig nøjagtig hvor i landet, de har butikker.
      Er der stadig produkter, du ikke kan finde, er du meget velkommen til at sende mig en liste, så vil jeg være glad for at hjælpe dig videre.
      I håb om at du trods alt bliver glad for bogen, sender jeg
      de kærligste hilsener
      Kirsten

  17. Hej Kirsten.
    Jeg er formentlig insulinresistent, og tænker derfor at jeg kan udvikle diabetes 2 senere i livet. Så da jeg så “Det Helbredende Køkken” med dens overskrift, blev jeg rigtig glad, og endnu mere, da jeg bladrede rundt i bogen og nøde de farvestrålende billeder. Nu er det sådan, at jeg er blevet anbefalet en kost baseret på tre ca lige store dele protein, kulhydrat og protein (altså procentvis) til hvert måltid. Madvarer som havregryn er fx bandlyst :o(
    Jeg har meget mere lyst til at spise efter vegetarprincippet, men er nu lidt i tvivl om, hvilken slags kost, der så fungerer bedst?
    Hvad tænker du om det? Ville du tro, at jeg kunne skifte over til vegetarprincipperne?
    Venlig hilsner Vibeke

    • Kære Vibeke,
      Mange tak for din mail. Jeg vil anbefale dig at skrive en mail til den læge, der stod for forsøget, der danner grundlag for bogen, Mikael Bitsch. Han er medforfatter til bogen og har e-mailadressen: mbhawthornss.dk
      Jeg har udelukkende skrevet bogens tekst og udarbejdet opskrifterne ud fra de principper, der lå til grund for forsøget. Derfor synes jeg i dit tilfælde, at det er mest forsvarligt, at du får svar fra en læge.
      Mange venlige hilsener
      Kirsten

  18. Hej Kirsten igen. Der sneg sig lige et par fejl ind i ovenstående :o)
    Det er selvfølgelig tre lige store dele protein, fedt og kulhydrat der er tale om (stadig procentvis).
    Venlig hilsner igen Vibeke

  19. Hej Kirsten
    Jeg har for nylig (endelig) fået fingrene i jeres lækre kogebog og med stor lyst og inspiration fra den gået i gang med at spise fuldstændigt vegansk, jeg har, oven i købet, fået min ellers meget kødspisende kæreste med et stykke af vejen.
    Selvom om de opskrifter vi har prøvet fra bogen har et højt indhold af proteiner og fibre og vi spiser til vi er godt mætte af de lækre retter, sidder vi ofte begge med en ret stor sultfornemmelse allerede 1-2 timer aftensmaden. Har du noget bud på hvordan det kan være?

    • Hej Anne Sofie,
      Det glæder mig, at du er i gang med “Det helbredende køkken” – men det er ikke meningen, at du skal være SÅ sulten – med mindre du ønsker at tabe adskillige kilo.
      Men hvis du er vant til en almindelig dansk, kødbaseret kost, skal dit fordøjelsessystem først vænne sig til den langt lettere mad. Kød er jo langsomt fordøjeligt og fylder op i maven i lang tid, hvorimod vegetabilske produkter passerer hurtigt.
      Jeg tror, at du/I er nødt til at spise en del mellemmåltider, hvilket vi også anbefaler i bogen. Spis fx et par mellemmåltider både formiddag og eftermiddag. Det kan være groft rugbrød med hummus, en havregrynsbolle med andet smørepålæg, det kan være gulerødder eller en salat med fx perlebyg eller -spelt.
      Hvis du ikke har vægtproblemer, kan du også simpelt hen sætte mængden i opskrifterne op – men mellemmåltider ER vigtige.
      Fortsat god fornøjelse!
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  20. Kære Kirsten.

    Jeg fandt “tilfældigt” det helbredende køkken i føtex til 100 kr. i går.
    Jeg blev meget begejstret. Det er en meget spændende og banebrydende bog. Tænk at det kan være så enkelt.
    Jeg har været fiskespisende vegetar i 20 år, og har altid tænkt at det var svært at få alle sine ernæringsbehov dækket uden, men opskrifterne i jeres bog er jo meget instruktive og lette at gå til, så dem vil jeg bruge.
    Jeg har dog et spørgsmål, jeg spiser 3 fiskeolje piller hver dag og har gjort det i omkring 10 år for at holde nogle gigtsmerter borte, det hjælper faktisk, jeg har prøvet at holde pause, men så kommer de igen efter et stykke tid.
    Fiskeolje passer jo ikke ind i diæten, har du et godt råd?

    Mange hilsner Marie

    • Kære Marie,
      Det er dejligt at høre, at du synes om “det helbredende køkken”. Desværre er jeg ikke lægefaglig vidende, men det er mig, der har lavet bogens opskrifter.
      Jeg tror dog ganske bestemt, at du kan fortsætte med din fiskeolie. Det lyder jo skønt, at olien kan holde dine gigtsmerter borte.
      Vil du være helt sikker, vil jeg anbefale dig, at skrive en mail til min medforfatter Mikael Bitsch, der er læge og ham, der har foretaget det forsøg, som bogen bygger på. Hans mailadresse er: mibi@dadlnet.dk
      Jeg ønsker dig held og lykke med diæten og den “nye” mad.
      Kærlige hilsener
      Kirsten

  21. Kære Kirsten,
    Vi er hele familien igang med 4 ugers kuren – og maden er jo fantastisk, så det er som en leg.
    Har dog lige et spørgsmål til portionsstørrelserne i opskrifterne… Hvor mange personer e rfrokost- og hovedretterne tænkt som? Ved godt, I skriver, at man må spise så meget man kan – men hvis man rent næringsmæssigt skal have dækket sine behov ift. protein, må I jo have beregnet om mængderne af eks. tofu svarer til 1 eller 2 personers behov?
    Men meget ros… Rigtig meget ros :o)
    Kærlig hilsen Dea

    • Kære Dea,
      Rigtig mange tak for din flotte ros. Det er rigtig, rigtig dejligt at høre.
      Med hensyn til portionsstørrelser, så er opskrifterne beregnet til 2 personer. Vi har IKKE beregnet proteinindhold pr. dag pr. person. Det er nemlig en smule vanskeligt, da vi har forskelligt behov og sammensætter dagens måltider på forskellig måde, men hvis du regner med knapt 1 gram protein pr. kg legemsvægt pr. dag, går du ikke helt galt.
      Jeg har lagt vægt på at spise mange bønner, kornprodukter og tofu, og varierer man bønner, brød, grove korn etc. skulle I være dækket ind.
      Fortsat god fornøjelse med kuren.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  22. Hej
    Jeg skrev til dig for længe siden hvor min mand og jeg havde fulgt bogen i 5 uger og min mands kollesterol tal var blevet så flotte – nu har vi så gennem længere tid kun spist meget mindre kød – men så er kollesterol tallene igen blevet for høje – kan du evt fortælle om der er noget annimalsk man bedre kan spise end andet når det gælder kollesteroltal?
    vh Hanne Kristoffersen

    • Kære Hanne,
      Det er ærgerligt at høre, at din mands kolesteroltal er gået op igen efter kuren. Det tyder på, at det er klogt at holde sig så tæt på vegetabilske produkter som muligt.
      Vil I trods alt have lidt kød en gang eller to om ugen så spis så magert som muligt, fx kylling og kalkun. Spis evt. også mager fisk.
      Vil du have et lidt mere uddybende ekspertsvar, så send en mail til en af mine medforfattere: Michael Bitsch: mibi@dadlnet.dk – Det er Mikael Bitsch, der har stået for forsøget bag bogen, så dér vil du være i helt trygge hænder.
      Held og lykke med at få tallene ned igen.
      Kærlig hilsen
      Kirsten

  23. […] fik forleden, på egen opfordring, madbogen Det helbredende køkken, som er en vegansk og sundere madlavningsbog skrevet af en overlæge og lektor (Mikael Bitsch), […]

  24. Hej Kirsten
    Jeg har netop fundet jeres bog “det helbredende køkken” i føtex og har allerede læst og forberedt mig på at prøve kuren. Jeg fejler egentlig intet og er også kun buttet, men har alligvel et stort ønske om lige at tabe de store lår. Jeg har dog det problem at jeg lever på en SU med under 800 kr til mad om måneden. Jeg kan med andre ord ikke få alle ingredienser påkrævet til at komme igennem alle opskrifterne. Hvis jeg skifter nogle af de opskrifter ud i har sat ind i skemaet med enkelte af jeres andre, hvor ingredienser er gengangere, påvirker det så mit ønskede resultat?

    Mvh Sussie

    p.s. både jeg og min veninde var lykkelige da vi så jeres veganske bog, da vi begge er strenge vegetare i forvejen :)

    • Kære Sussie,
      Rigtig god fornøjelse med kuren. Jeg har hørt fra rigtig mange mennesker, at de har haft stor fornøjelse af at følge bogens opskrifter.
      Og jo, du kan sagtens bytte rundt på opskrifterne og vælge dem, du bedst kan lide og dem, du har råd til. Du skal blot spare på det fede og det søde.
      Du er velkommen til at skrive en liste til mig med de ingredienser, du ikke har råd til. Så vil jeg prøve, om jeg kan foreslå billigere alternativer. Fx kan du erstatte den lidt dyre tamari med almindelig soja.
      Kh
      Kirsten

  25. […] af mine absolut favoritter på kogebogshylden for tiden, er Det helbredende køkken, der blandt andet er skrevet af Kirsten Skaarup, der har skrevet et hav af vegetariske kogebøger […]

  26. […] opskrift har jeg fundet i den skønne kogebog Det helbredende køkken, og så har jeg gjort den glutenfri. Den originale opskrift er med havregryn og rasp i stedet for […]

  27. Hej Kirsten!

    Stor ros for både din side her og for dine lækre og inspirerende kogebøger. Jeg har nu takket være “Det helbredende køkken” levet på vegansk fedtfattig kost uden raffineret sukker i mere end 6 mdr. og det ses både på vægten og på blodtryk og puls. Jeg finder megen god inspiration i bøger, på internettet og eksperimenterer også selv i køkkenet.

    Mit spørgsmål til dig er: når du nu har denne dejlige side og derudover også har skrevet “Det helbredende køkken”, hvorfor har du så ikke ude i spalten med “kategorier” en kategori, der hedder “vegansk”. Det ville lette søgningen rigtig meget for os, der klikker ind for at finde veganske retter. Selvfølgelig kan mange vegetariske retter veganiseres, men det kræver, at man er rimelig erfaren ud i det veganske, og det er ikke altid man har overskud til at gennemtænke og gennemføre de ændringer, det kræver.

    Derudover skal siges, at du bortset fra det veganske, som jeg savner, har en fin opdeling i kategorier samt mange rigtig gode og spændende links. Det er en rigtig lækker og appetitlig side! :-)

    Mange hilsener
    fra
    Merete

    • Kære Merete,
      Mange tak for din hilsen. Jeg er glad for, at du har haft glæde af “Det helbredende køkken”, og at du i det hele taget kan bruge mine opskrifter. Det er rigtig dejligt at høre. Og det er jo forunderligt at få bevis for, hvor meget kosten betyder for vores helbred og velbefindende.
      Ideen med en kategori for veganske retter er genial! Tusind tak for den idé! Det har jeg simpelt hen ikke tænkt på, men det vil helt bestemt være en stor hjælp for alle dem, der (heldigvis) spiser vegansk.
      Jeg er ved at få lavet bloggen helt om (den sorte farve forsvinder), og jeg vil i den nye udgave få lavet denne katagori, så der går lige lidt tid, før du kan få glæde af det, men jeg vil helt bestemt have det med i den nye layout.
      Kh – og tusind tak for rosen og ideen,
      Kirsten

  28. Hej Kirsten!

    Tusind tak for både hurtigt og positivt svar. :-) Jeg vil glæde mig meget til det nye layout af bloggen, for jeg er sikker på, at den så bliver endnu lækrere og endnu bedre. :-)

    Og ja, det er forunderligt at opleve, hvad sådan et kostskifte kan medføre. Jeg ændrede kost, fordi jeg ønskede af nedbringe min vægt og dermed også mit blodtryk – og i tilgift oplevede jeg en mærkbar øgning af min energi og mit overskud, som pga fibromyalgi (en kronisk smerte- og træthedssygdom) er betydeligt nedsat. Det er en ekstrabonus, som jeg ikke havde drømt om, men som jeg nyder hver eneste dag, fordi det gør en kæmpe forskel i min hverdag, og som gør, at jeg bestemt ikke overvejer at gå tilbage til animalske produkter. At maden så er så farverig og lækker, at man bliver glad bare af at se de forskellige retter, er jo endnu en bonus.

    Dejligt med det store arbejde du gør for at udbrede glæden ved grøn levevis, det er meget inspirerende. :-)

    kh
    Merete.

    • Hi igen Merete,
      Det er virkelig opløftende at høre om de gode resultater du har med den veganske mad. Jeg ville ønske, at mange flere ville få øjnene op for dette faktum – og også at denne mad jo er så smuk og lækker.
      Jeg håber, at mange af bloggens læsere læser dine indlæg. Det er en flot anbefaling til at få et bedre liv via maden.
      Kh
      Kirsten

  29. Hej Kirsten
    Jeg vil blot spørge om du ved noget om havtorn og c vitamener der helt forsvinder når man koger bærerne ?
    vh Hanne

    • Hi Hanne,
      Tak for din hilsen. Jeg har ikke hørt, at C-vitaminerne skulle forsvinde fra havtorn ved kogning. Jeg ved det dog ikke, men jeg har vanskeligt ved at tro det, da det ikke normalt gælder for C-vitamin, at det forsvinder ved kogning.
      Der er altid et lille vitaminspild ved opvarmning af frugt og grønt,så man får mest udbytte af at spise rå frugter.
      Kh
      Kirsten

  30. Hej Kirsten – og alle, som læser med her! :-)

    Jeg kan nu tilføje, at jeg har været til helbredstjek hos lægen – og med lægens ord, så mine prøveresultater ikke bare fine, men RIGTIG fine ud! Så det med, at jeg føler en bedring efter at have ændret min kost, er ikke bare en fornemmelse, men nu også noget, som kan måles på vægt, blodtryk og nu også i boldprøver.

    Så ja, jeg kan kun anbefale en fedtfattig grøn kost uden raffineret sukker.

    Kh
    Merete.

    • Hi Merete,
      Sikken dejligt hilsen at få! Det glæder mig SÅ meget, at du trives med den grønne mad, og at dit helbred er blevet så fint. Forhåbentlig nyder du også maden (for det er jo lidt af en tilvænning). Glæden ved de mange smagsnuancer synes jeg er vigtig.
      Jeg ønsker alt det bedste for dig og dit helbred i fremtiden. Og det er rigtig sødt af dig, at du vil dele den gode nyhed med mig og bloggens læsere i øvrigt. Jeg lægger din hilsen på selve bloggen, så er jeg sikker på, at mange ser den.
      Kh
      Kirsten

  31. Har arveligt forhøjet kolesterol. Jeg har nu været på kuren i 4 uger og mine tal er under normalen . Sådan !
    Tak for en fantastisk kur .
    Har vildt meget energi efter denn kur . Tak tak og mere tak :-)

    • Kære Morten,
      Det er da en fantastisk besked at få. Tusind tak fordi du vil dele den oplevelse.
      Lægerne siger jo, at der ikke er noget at gøre ved arveligt betinget, forhøjet kolesterol, undtagen medicin. Hvor ER det skønt, at maden altså alligevel spiller en rolle – også her!
      Kh
      Kirsten

  32. Hej Kirsten
    Hvordan forholder det sig i grunden med soya. Jeg har læst, at det ikke er sundt at indtage for meget soya. Jeg kan godt lide soya mælk, joghurt, soya kød osv. Men efter at have læst, at man ikke bør indtage for meget soya, er jeg blevet noget nervøs. Og hvor meget er for meget?
    Jeg har forhøjet kolesterol og har tidligere fået mine tal under kontrol, ved at følge kuren.
    Kh Ulla

    • Kære Ulla,
      Hvor er det dejligt at høre, at du har fået dine tal i orden ved at følge kuren i “Det helbredende køkken”.
      Sojaprodukterne, som du nævner, indeholder planteøstrogener, og dem skal man formentlig ikke overdrive indtagelsen af, men desværre er der ingen entydige undersøgelser, der viser,hvad det dybest set betyder. Man ved, at japanerne, der tidligere spiste store mænger af sojaprodukter, fx havde en langt lavere forekomst af brystkræft (og andre kræftformer) end vesterlændingene. Nu spiser japanerne som os – og får de samme sygdomme!
      Mit råd vil være, at du ikke overdriver indtaget af soja. Jeg kan dog ikke give dig præcise mål. Efter min bedste mening kan du spise en portion, fx 1 dl sojayoghurt, om dagen eller et stykke tofu til aftensmad. Men jeg synes bestemt, du skal veksle med andre proteinholdige produkter. Jeg vil især forslå quinoa, linser, kikærter og hele kerner som hvede, spelt, perlebyg etc – og spis gerne de hele kerner sammen med linserne eller kikærterne.
      Jeg håber, at du også fremover kan holde tallene på plads!
      Kærlige hilsener fra
      Kirsten

  33. HeJ Kirsten…

    Jubii… langt om længe har jeg fået familien overtalt til at vi tester opskrifter/madplan fra bogen..
    Det skal siges at jeg købte bogen brugt for et på år siden og der var der ingen opbakning fra familien, så på trods af at retterne smagte super godt faldt det lidt til jorden…

    Den blev købt brugt da jeg ikke kunne finde ned i handlen længer…

    Men nu lader det til at køre og hver ret bliver vurderet og måske får det en lille ændring… Blandt andet er blegselleri i store mængder ikke noget mand og børn er vilde med så der må jeg sige lidt men godt og halverer mængden…

    Vi kører nu på 3. uge og et spørgsmål bliver ved at poppe op i mit hoved..
    Er der andre af dine bøger der er super gode at søge inspiration i? Tænker mest i forhold til vægttab og dermed også mindske ricikoen for hjertekar sygdomme?

    Om evt. bøger er udsolgte eller ikke fås længere i handlen er ikke en hæmsko… Jeg søger gerne efter brugte og udgåede bøger…

    De bedste hilsner Jette

Leave a comment