stryhn-gå-hjem-og-læg-dig-postej

stryhn-gå-hjem-og-læg-dig-postej

 

Leverpostej er det danske nationalpålæg. Det er en fed sag, der ikke gør ret meget godt for vores krop.

Denne linsepostej er helt kolesterolfri og meget fedtfattig. Og så smager den dejligt.

 

100 g grønne linser

30 g skalotteløg

2 fed hvidløg

1 stængel bladselleri (kan udelades)

2 spsk olivenolie

8-10 friske salvieblade (eller halvt så mange tørrede)

50 g valnødder

1 økologisk citron

1-2 spsk tamari

 

Kog linserne i rigeligt vand 20 minutter. Afdryp dem.

Hak løg, hvidløg og bladselleri (fjern strengene så godt som muligt).

Svits de tre ting i olien 5 minutter.

Purér linser, løg, bladselleri og snittet salvie. Brug gerne en stavblender, så kan du styre konsistensen. Postejen må gerne være “grofthakket”.

Hak valnødderne fint med en kniv og rør dem i postejen.

Tilsæt 1-2 tsk reven citronskal og smag postejen godt til med tamari, friskkværnet peber, citronsaft og evt. mere salvie.

 

tip

Du kan evt. røre 2 spsk olivenolie i postejen.

Du kan erstatte bladsellerien med 100 g hakkede, svitsede svampe.

 

 

vegetarret, veganerret, vegetaropskrift, veganeropskrift


~ by kodfrifredag on 1. March 2012.

41 Responses to “stryhn-gå-hjem-og-læg-dig-postej”

  1. Brilliant, det smager skønt, også når man ææææælsker leverpostej. Tak for det.
    Henriette, Lima

    • Kære Henriette,
      Hvor fantastisk at have en læser i Lima! Jeg synes, det er utroligt, at du allerde har nået at lave “lever”postejen – og jeg er rigtig glad for at høre, at du også synes, den smager skønt.
      Kh
      Kirsten

  2. Den skal helt sikkert prøves, når jeg får det lidt bedre. Ligger syg i øjeblikket. Lyder rigtig dejlig.

    • Hi Deborah,
      Rigtig god bedring! Jeg er sikker på, at du vil nyde postejen, når du er rask.
      Kh
      Kirsten

    • And I thought I was the sensible one. Thanks for setting me sthargit.

    • Kat Slay 29.08.2012 12:20 am I pretty much use spray paint on everything! lol! I’m making some sweet Smash books for my best friends and would love to use these on the covers and pages! I also completed all of the requirements for the contest! xoxo, Mark!

  3. Jeg har lavet postejen før, med bladselleri. Smager pragtfuldt! I dag har jeg skiftet bladselleri ud med friskplukkede vilde svampe (hummerskørhat). Glæder mig til at smage..

    • Hi Birthe,
      Jeg er glad for at høre, at du kan lide postejen.Faktisk er den nok en smule mere lækker med svampe. Jeg håber, din postej bliver god. Skriv gerne, hvad du synes som den med svampe. Lige nu er der heldigvis en del at hente i naturen.
      Kh
      Kirsten

  4. Lyder lækker og skal prøves…Vil lige høre om den kan fryses ?

    • Hi Ulla-Britt,
      Ja, den smørepostej kan nemt gå hen og blive yndlingspålægget!
      Jeg har ikke prøvet at fryse den, men jeg tror det er muligt. Den vil muligvis blive en smule “vandet”.
      Frys evt. en spiseskefuld og se, hvordan postejen opfører sig.
      Kh
      Kirsten

  5. skal den bages?

  6. Kære Kirsten, da jeg så Politikens test i morgens, tænkte jeg straks på din superlækre opskrift. Den kan varmest anbefales!
    God weekend,
    og kh Erika

  7. Hej Kirsten,
    håber du kan hjälpe mig gærflager!hvad kan jeg bruge istedetfor det!har ingen anelse om hvd det er!Er det noget pulver af en art!findes der noget andet jeg kan bruge!Er vegetar men spiser mälkeprodukter og äg.

  8. Gudepålæg

  9. Jeg kogte godt nok linserne sammen med noget herbamare boullion, men jeg var stadig overrasket over den gode smag. Det er jo som klassisk dansk smørrepålæg. Er det valnødderne?

    • Kære Jens,
      Ja, jeg blev selv noget overrasket over smagen i denne postej. Faktisk minder den lidt om leverpostej, og det var IKKE meningen! Jeg har ikke trang til at efterligne kød på nogen måde, men så blev det sådan helt automatisk.
      Jeg tror smagen kommer af en syntese mellem salvie, valnødder og tamari.
      Rigtig god påske.
      Kh
      Kirsten

  10. Har lige set DR her til aften. Hvor du præsenterede din postej. DEN skal jeg prøve!

  11. Er opskriften til en enkelt person? Eller hvor meget postej bliver der?

    • Kære Anne Mette,
      Det er lidt svært at sige nøjagtig hvor mange personer, postejen er til. Det er en kold smørepostej, der minder om leverpostej. Det vil komme an på, hvor meget andet pålæg, du serverer. Men der brude være rigeligt til adskillige skiver brød.
      God fornøjelse og rigtig glædelig jul.
      Kh
      Kirsten

  12. Nam Nam Kirsten, den smager bare godt!!! Stort hit hos familie og venner. Tusind tak for at du deler dine super opskrfiter

    • Tusind tak for nam nam hilsen, Tina. JEG siger tak, fordi du vil bruge mine opskrifter. Det er altid en stor glæde, når andre har glæde af mine ting.
      Jeg er også vild med postejen, og kan slet ikke forstå, hvorfor man spise lever fra plagede grise, når man nu kan lave noget lækkert med linser!
      Kh
      Kirsten

  13. Uhmm, den må jeg prøve. Hvor kan jeg købe salvie? Det lader til, at det ikke rigtig kan undværes.

    • Du kan købe salvie frisk i de forretninger, der sælger friske krydderurter, fx grønthandlere og supermarkeder. Tørret salvie kan du få i alle supermarkeder. Du skal bruge lidt mindre af den tørrede end den friske. Men smag dig frem – for det er rigtigt gættet: salvie er vigtig i denne postej.
      Kh Kirsten

  14. tamari hvad er det ? Glæder mig at prøve den til påskefrokost :)

    • Kære Yvonne,
      Tamari er naturlig gæret soja med en dejlig smag. Det fås i de fleste supermarkeder og helsekostbutikker, men du kan også bruge helt almindelig soja.
      Rigtig glædelig påske – og kh fra Kirsten.
      PS: undskyld det sene svar, men jeg er lige kommet hjem efter et par uger i Iran.

  15. Hej kirsten, er det almindelige grønne linser eller de små delikatesse/de puy?
    Mvh karin

  16. […] Grønne linser – mere løse i konsistensen, men koger ikke ud ligesom de røde. Vi bruger dem mest i gryderetter. De danner base for denne uhyggeligt overbevisende ‘leverpostej‘ […]

  17. […] sidste højtbelagte er en postej lavet nogenlunde efter Kirsten Skaarups opskrift på ‘Stryhns-Gå-Hjem-Og-Læg-Dig-Postej‘. Hertil havde Mathias lavet julesyltede rødbeder, shiitake-bacon og drysset med karse og […]

  18. […] Stryhn Går Hjem og Læg Dig Postej fra Kirsten Skaarup […]

  19. Kan den fryses ned?

  20. Hejsa
    Kan den laves uden valnødder? Min mave er ikke glad for nødder eller kerner desværre.
    På forhånd tak
    Ann

  21. […] Grønne linser – mere løse i konsistensen, men koger ikke ud ligesom de røde. Vi bruger dem mest i gryderetter. De danner base for denne uhyggeligt overbevisende men veganske ‘leverpostej‘ […]

Leave a comment